March 15, 2009

Radiohead vs. Criminalizatin of File Sharing

هنرمندان بریتانیا، علیه مجازات کاربران اینترنت

 

radiohead_ed در مصاحبه با اد ابراین Ed O'Brien گیتاریست گروه راک بریتانیائی «ریدیوهد» به موضوع مجازات دانلود اینترنتی ترانه ها، و بهره برداری کمپانی های صفحه پرکنی از کار هنرمندان می پردازیم، به بهانه اعلام موجودیت تشکلی جدید از هنرمندان برجسته موسیقی امروز در بریتانیا، برای دفاع از حقوق هنرمندان در برابر کمپانی های انتشار موسیقی، و به خصوص بر سر موضوع دانلود ترانه از اینترنت، یا رد و بدل کردن «فایل» های موسیقی.

 

معمولا وقتی آلبومی بیرون می آید، اعضای گروه مصاحبه می دهند به مطبوعات و رادیوتلویزیون ها در حمایت از آن آلبوم، اما آلبوم بهترین های ریدیوهد را کمپانی EMI دوسال بعد از آن بیرون داد که قراردادش با گروه ریدیوهد تمام شده بود، ولی چون حق انحصاری اتنتشار ترانه ها همچنان دست کمپانی است، می تواند هر طور که بخواهد می تواند کار آنها را بسته بندی بکند و بیرون بدهد. مثلا سال 2007 و 2008 همزمان با موفقیت کار جدید ریدیوهد، این آلبوم بهترین ها هم پخش مجدد شد.

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی با پریسا

ولی ریویدهد از وقتی جدا شده از EMI، مسیر غیرعادی ای را برای اتنشار کارش دنبال کرده مثل انتشار آلبوم In Rainbows روی اینترنت برای داون لود و به قیمت همت عالی، یعنی هر کس هر قدرمی خواست می توانست بپردازد و ترانه ها را داون لود کند. این البوم بعدا به صورت CD در آمریکا و بریتانیا منتشر شد و علیرغم پخش اینترنتی قبلی، به راس جدول پرفروش ترین آلبوم ها صعود کرد، مانند همه آلبوم های ریویدهد از سال 1995 به بعد، یعنی بعد از انتشار آلبوم The Bends دومین آلبومی که برای EMI بیرون داد، تا آخرین آنها، یعنی ششمین آلبوم گروه... آلبوم سلام بر سارق یا Hail to the Theif. حالا، ریدیود هد هم به چند گروه و هنرمند راک دیگر پیوسته اند، مثل اعضای پینگ فلوید و بلر، برای لابی کردن در باره مقررات کاروکسب تولید و پخش موسیقی،  که اسمش را گذاشته اند ائتلاف هنرمندان عرضه شده، یا Coalition of Featured Artists یا FAC...

 

گیتاریست ریدیوهد اد اوبراین که مصاحبه او با آسوشیتدپرس را خواهیم دید، یکی از سخنگویان این ائتلاف است که برخلاف خیلی دیگر از هنرمندان موسیقی از جمله مثلا گروه متالیکا، اینها معترض هستند به اصرار کمپانی های صفحه پرکنی، که می خواهند جلوی نقل وانتقال فایل های موسیقی بین کاربران سایت های دانلود مجانی ترانه ها را بگیرند و این کار را نه تنها غیرقانونی کنند، بلکه به عنوان یک جرم، مثل سرقت، مجازات برایش تعیین کنند. آنها همچنین می خواهند علیه بندهائی از قراردادهای رایج که حقوق انحصاری و مادام العمر تجدیدانتشار، را در اختیار شرکتها می گذارند، مبارزه کنند.

 

***

 

radiohead_nude ترانه Nude یا برهنه از جدیدترین البوم «در رنگین کمانها» In Rainbows است که برای اولین بار در اقدامی بیسابقه، به طور مستقل، و از طریق اینترنت منتشر شد. اد ابراین گیتاریست ریدیوهد می گوید کار آنها زیاد هم پیچیده نبود برای اینکه دلشان نمی خواست یکبار دیگر خود را در یک قرارداد بزرگ شش آلبومی با یک کمپانی صفحه پرکنی گیر بیاندازند و اینترنت این فرصت را پیش آورد با همکاری دو کمپانی های XL در انگلیس و TBD در آمریکا --

 

او می گوید برخلاف آنچه گفته می شد، کار اینترنت به مفهوم پایان کمپانی های صفحه پرکنی نبود، زیرا یک کمپانی صفحه پرکنی خوب، مثل شریک است. فروش اینترنتی، هر چند خارق العاده نبود، اما برای گروه درآمدی بیشتر از آلبومهای قبلی داشت و حقوق و اختیار انتشار ترانه ها در دست گروه باقی ماند. ابراین می گوید اینترنت این امکان را می دهد که ترانه ای که امروز تمام شده همان روز منتشر بشود به سراسر دنیا، که شوق انگیز است.

 

کمپانی EMI مجموعه 17 ترانه آلبوم بهترین های ریدیوهد با ترانه Just شروع می کند، از آلبوم سال 1995 گروه The Bends -- اوبراین می گوید ما حق انتشار همه ترانه ها را به EMI دادیم و می دانستیم چکار می کنیم. خیلی خیلی کم است شمار هنرمندان موفقی که می توانند حقوق انتشار صفحه های خود را از کمپانی پس بگیرند. او می گوید هر چند گروه عواقب قرارداد «ناعادلانه» با کمپانی را درک می کرد، ولی گزینه دیگری نداشت. مثل اینکه خانه شما بعد از اینکه وام مسکن خود را هزاربار بیشتر به بانک پس داده باشید، هنوز هم در گرو بانک باشد.

 

چند ترانه به یادماندنی در این مجموعه است، از جمله Street Spirit آن هم آلبوم The Bendsو ترانه No Surprise از اوکی کامپیوتر سال 1997 و ترانه هرم یا Pyramid Song از آلبوم Amnesiac سال 2001 و There There از آخرین آلبوم گروه برای EMI، آلبوم «سلام به سارق» Hail to the Theif. اوبراین می گوید گروه برای شش آلبوم خود خیلی مایه گذاشت و سعی کرد بهترین ممکن را ارائه دهد، ولی با فاصله کوتاهی بعد ازپایان قرارداد، EMI مجموعه کار آنها را با یک رو جلد زشت بیرون داد و هر شش آلبوم را تجدید بسته بندی کرد، برای همین است که خود هنرمند اساسا باید اختیاردار ارائه کار خودش باشد.

 

***

 

گروه Radiohead متشکل از چهار هنرمندی که از دبیرستان در آکسفوردشایر با هم همکلاس بودند... یکی از گروه های مبتکر و خلاق موسیقی معاصر است که کارش از چارچوب موسیقی راک که با آن شروع کرد فراتر می رود. اولین آلبومش را همین EMI بیرون داد در سال 1993 -- به نام پابلو هانی که آهنگ Creep در آن بود که گروه را به شهرت جهانی رسانید. بعد از آن، کار آنها انواع تجربه ها با موسیقی الکترونیک و بافتهای صدا را در بر می گیرد، که به خصوص با البوم Ok Computer شروع شد، موسیقی ریدیو هد از آغاز اطراف صدای ظریف و زودرنج و شکننده تام یورک، خواننده و ترانه سرای اصلی گروه، بنا شد و امکانات رایج موسیقی راک، مثل گیتار الکترونیک و کیبورد و سازهای ضرابی را گسترش داد، در حالیکه کارهای قبلی شان همچنان الهام بخش موسیقیدانان است و گروههای عمده ای مثل Coldplay و Travis و Muse اساسا با تقلید از آلبومهای اولیه آنها، کار می کنند.

 

کار الکترونیک و تجربه با صدا را به خصوص در آلبوم Kid A می بینیم، پنجمین آلبوم گروه که سال 2000 بیرون آمد و تعریف های جدید ارائه داد، و بنابراین، هر آلبوم، تبدیل شد به یک تجربه کامل و یگانه، که حالا وقتی ترانه هائی از اینطرف و آنطرف در یک مجموعه بهترین ها گردهم آمده، به نوعی به تمامیت هنری کار آنها لطمه زده، به خاطر استفاده تجاری کمپانی، که می خواهد یکی از منابع گرانبهائی که همچنان در اختیارش است را برای بهره بیشتر، بازهم بدوشد.

 

ائتلاف هنرمندان عرضه شده یا Featured Artists Coaltion که اعضای ریدیوهد، پینگ فلوید، بلر، انی لنوکس، کیت نش و برایان فری و خیلی های دیگر، اغز جمله هنرمند و فعال سیاسی بیلی برگ اعضای عمده آن هستند، و چهارشنبه هفته پیش اعلام موجودیت کرد، با اقدامات کمپانی ها برای تعقیب جزائی برای کاربران اینترنت و رددوبدل کنندگان فایل های موسیقی بین کاربران شبکه مخالف است. گروه ائتلاف هنرمندان که 140 عضو دارد، ضمنا تلاش می کند سایت های اینترنتی مثل My Space و Youtube را که کنار ویدیوهای مجانی آنها آگهی می گذارند، وادار کنند که سهمی از درآمد آگهی را به هنرمندان بدهند. این گروه تلاش می کند که بعضی مفاد رایج در کنترات خواننده ها و گروه ها با کمپانی های صفحه پرکنی را تغییر بدهد.

 

radiohead_bn_pf در آمریکا، کمپانی ها رفتند سراغ تک تک کاربران و با تعقیب قانون والدین نوجوانانی که از اینترنت ترانه مجانی دانلود کرده بودند، که از آنها خسارت بگیرند. ولی ضوابط این صنعت دیگر عوض شده. به قول پیانست و هنرمند برجسته موسیقی راک، بن فولدز، که خیلی قبل از ریدیوهد، پیشگام شد در انتشار موسیقی از طریق اینترنت، حالا پخش از رادیو، نمایش ویدیو در اینترنت و تلویزین، انتشار سی دی روی اینترنت، مجانی یا پولی، همه تبلیغ هائی هستند برای آن بلیط 20 دلاری یا 200 دلاری یا 500 دلاری که تماشاگر می خرد برای اینکه هنرمند را نگاه کند در حال اجرای زنده آن ترانه، و این اجرای زنده چیزی است که کسی نمی تواند کپی بزند یا تکثیر کند... و در آمد اصلی از آن می آید و شرکتهائی مثل Live Nation که در این کار و کسب هستند، به فروش سی دی و غیره به عنوان حاشیه بیزنس خودشان نگاه می کنند.

1 comment:

  1. Anonymous3/16/2009

    behnam karet alie. man asheghe gozareshaye toam . makhsusan gozareshaye filmet.makhsusan zamani ke ba luna shad barname dashti.har shab faghat shabahango bekhatere didane gozareshaye to mibinam ke mamulan sa@e 10:45 pakhsh mishe.
    rasti ye filmname ham neveshtam ke mikham besazamesh. bahat dar tamas mimunam.
    movafagh bashi.
    Roham Gilasian, Gorgan.

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند