May 26, 2009

In Plain Sight (on USA Network)

«در معرض دید»

 

in-plain-sight-shot سریال پلیسی غیرمتعارف و زن محور -- سریال «در معرض دید» در شبکه کابلی «یو.اس.ای» آمریکا -- ماجراهای پلیسی یک کارآگاه اداره حراست از شهود دادگاههای جنائی را مخلوط می کند با نابسامانی ها و کاستی های زندگی خصوصی این زن. این سریال بخشی از روند تازه انتقال سریالهای داستانی به شبکه های تلویزیون کابلی دانسته می شود.

 

سریال «در معرض دید» In Plain Sight سریال تلویزیونی نسبتا جدیدی است از سریالهای غیرمتعارف تلویزیون کابلی آمریکا، که در آن بار دیگر محور ماجراهای پلیسی، یک کارآگاه زن است. این سریال، ظاهرا ادامه جریانی است که در تلویزیون آمریکا به راه افتاده -- کانالهای کابلی دارند سریالی می شوند، برعکس شبکه ها که دارند می روند به طرف مسابقه و مجله های خبری.

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی

تا همین بیست سی سال پیش، تماشاگران آمریکا بین سه شبکه تلویزیونی تقسیم می شد، و اینها بودجه و امکانات فراوانی داشتند برای خلق سریالهای داستانی، که به آنها scripted می گویند -- پر هزینه با هنرپیشه های معروف، که حالا خرج آن به مراتب بیشتر می شود از برگزارکردن مسابقه بهترین طراح یا بهترین آشپز یا بهترین داماد یا عروس، که یا چاقی که بیشتر از دیگران لاغر می شود، که این روزها تلویزیون های آمریکا و دنیا را پر کرده است. دلیل آن این است که اینترنت، تلویزیونهای کابلی، تماشای DVD و بازیهای کامپیوتری، به شدت از تماشاگران شبکه های تلویزیونی کاسته است.

 

این هفته شبکه NBC که روزگاری متوسط تماشاگران در بهترین ساعات شب Prime Time به 50 میلیون نفرمی رسید، هفته پیش به طور متوسط در prime time 4 میلیون و 400 هزار تماشاگر داشت که سقوطی رکورد شکن بود، و موفق ترین برنامه تلویزیون همان هفته یعنی American Idol نزدیک به 29 میلیون تماشاگر داشت، و شبکه فاکس را با متوسط 10 میلیون تماشاگر، برنده رقابت میان شبکه های تلویزیونی کرد. این در حالی است که بیشتر تماشاگران در جاهای دیگر هستند.

 

اما روندی که همزمان جلو می رود این است که تلویزیون های کابلی مثل همین کانال USA و همچنین TNT و به خصوص AMC دارند به سمت نمایش بیشتر سریالهای داستانی می روند ولی برای اینکه بتوانند تشخص یا تمیز لازم را در بازار شلوغ رسانه ای داشته باشند، قهرمانهای غیرمتعارف انتخاب می کنند. اغلب آنها سراغ هنرپیشه های درجه اول سینما ولی با سابقه سینما می روند که از گرفتن نقش اول سریال و کار دائم در تلویزیون استقبال می کنند.

 

و به تدریج، شخصیت های باصلابت زن، محور داستانها می شوند. مثلا گلن کلوز Glen Close در سریال Damages نقش یک وکیل زرنگ و نیرنگ بازی می کند. باربارا سجویک در سریال Closer نقش یک کارآگاه پلیس را بازی می کند، و شماری دیگر...

در سریال «درمعرض دید» همین هفته نمایش سال دوم آن آغاز شد، خانم مری مککورمک Mary McCormmak را داریم، زن جاافتاده ای که بیست سالگی اش خیلی فاصله گرفته، که نقش یک کارآگاه اداره حراست از شهود را دارد، که خانواده شاهد را با هویت و شغل جدید در شهری در دوردست، سکنی می دهد. این شهود در محاکمات خطرناک مافیا و جرائم سازمان یافته، در خطر قرار دارند.

 

***

 

In_Plain_Sight_2در داستانهای سریال در معرض دید، زندگی خصوصی این زن کارآگاه سرسخت و نترس، از جمله رابطه اش با مادر الکلی و بوالهوس و دوستان غیرمتعارف، چاشنی ماجراهای پلیسی می شود.

 

مری مککورمک می گوید از بچگی دختر قلدری بود، و معروف بود که پسرهای محل را کتک می زند. او می گوید بازی کردن در نقش زن قلدر پلیس را دوست دارد و ضمنا دوست هم دارد که خالق سریال، دیوید میپلز Maples از این شخصیت یک ابرقهرمان نساخته است. زندگی خصوصی شخصیت به هم ریخته است و همیشه دوست داشتنی نیست، و گاهی هم خودخواه و بدعنق می شود.

 

تماشاگران و منتقدان زیر چهره سرسخت و قلدری که خانم مککورمک از این زن ارائه می کند، گاهی لطافت و آسیب پذیری می بینند که جذابش می کند. خانم مککورمک می گوید در فصل جدید سریال، مادر الکلی شخصیت او، با بازی Mary Ann Warren سرانجام به آسایشگاه منتقل می شود و رابطه آنها عوض می شود، چون قبلا مادرش را غیرمست ندیده بود و خواهرش هم می رود سراغ تحصیل و با شخصیت جاش مولینا رابطه جدی ای را شروع می کند و شخصیت او می ماند که بعد چه خواهد شد. داستانهای این سریال برنامه حراست از شهود اداره آگاهی فدرال آمریکا را نمایش می دهند که برای در هم شکستن مافیا به وجود آمد.

 

خانم مککورمک می گوید یک کارآگاه بازنشسته حراست از شهود در FBI به آنها گفته که حالا شهود محاکمه دستجات خشونت آمیز خیابانی و محاکمات متهمان به اعمال تروریستی به کمک این برنامه حراست می شوند.

 

***

 

اما برنامه های تلویزیون کابلی را نشود با سریال های شبکه ها که میلیونها دلار خرج آن می کنند، نمی توان مقایسه کرد، به خصوص از نظر امکانات اجرائی، مثل صحنه های بزرگ و شلوغ، یا ستارگان برجسته. این سریال که از هفته پیش سال دومش را شروع کرد، اول بار که پخش شد، درست یک سال پیش در شبکه USA Today استقبال زیادی داشت، یعنی بیشترین تماشاگر تاریخ این کانال بود یعنی نزدیک به 3 میلیون تماشاگر بین 24 تا 54 سال این را تماشا کردند که رقم خارق العاده ای است برای شبکه کابلی.

 

in-plain-sight-maryولی وجه مشخصه این سریالهای کابلی، کم خرج بودن آنهاست که اغلب هم در صحنه های بزرگ و حادثه ای صرفه جوئی می کنند و هم در هنرپیشه ها، ولی ناچار هستند این کمبود را با خلاقیت جبران کنند، یعنی با داستان غیرمتعارف، و شخصیت های خاص و دراما، یعنی چیزی خلق کنند که تماشاگر پای آن بنشیند. در سریال های AMC به خصوص Mad Men که اینجا هم در باره آن گزارش دادیم از بهترین نمونه های آن را دیده ایم -- (که یک سریال داستانی و دراماتیک است در باره تبلیغاتچی های نیویورک در دهه 1950 و نقشی که در ساختن سلیقه عمومی و اقتصاد مصرفی بازی کردند). نمونه دیگر سریالهای درخشان تلویزیون کابلی، سریال Breaking Bad است که اینجا معرفی کرده ایم، که در آن یک استاد شیمی دانشگاه، در آستانه مرگ از بیماری سرطان، تصمیم می گیرد ماده مخدر قوی تولید کند و بفروشد که برای زن و بچه اش ارث بگذارد.

 

در سریال «در معرض دید» هم همین روند را می بینی، با قرار دادن داستان در نقطه ای دور افتاده در استان نیومکزیکو، با جنبه های خاص و غیرعادی دادن شخصیت زن کارآگاه و خانواده اش، سعی می کند توازنی ایجاد کند بین داستان پلیسی و درام مبتنی بر شخصیت های دردمند از نظر روانی.

 

هر چند نصف تماشاگران تلویزیون همیشه زن بوده اند، ولی سریال های زن محور تازگی دارند. در گذشته، قهرمانان تقریبا همه مرد بودند، یا هم خانوادگی بود، مادر خانواده قهرمان بود با مسئولیت هائی در بیرون. اما حالا شاید به علت بازتاب موقعیت اجتماعی زنان در آمریکا، سریالهای کابلی با آوردن هنرپیشه های قدرتمند زن، که شاید تاریخ مصرف آنها در سینما به عنوان ستاره یک کم گذشته باشد، سریالهای تازه ای خلق کرده اند که هم بازتاب این واقعیت تاریخی است و هم زنها را در نقش هائی غیر از همدست آرتیسته، یا معشوق آرتیسته یا دزده قرار می دهد.

 

In_Plain_Sight_4زنهای کارآگاه، رئیس پلیس و وکیل و قاضی و دادستان در سریالهای پرخرج شبکه ها مثل Law & Order و CSI این راه را برای زنهای سریالهای کابلی گشوده اند که حالا جسورانه تر و قائم به ذات تر زندگی می کنند، مثلا شوهر یا معشوق ندارند، و ابائی هم ندارند که سعی کنند مرد مورد علاقه شان را بلند کنند. این نوع تازه ای از رفتار زنانه را پیشنهاد می کند که ضمن شرکت در اعمال زور و خشونت، درونی نرم و آسیب پذیر دارد و جسارت آن را دارد که آن را هم به موقع آشکار کند.

 

بعضی منتقدها شخصیت پردازی و بعضی داستانهای سریال «در معرض دید» را ستوده اند، و حتی آنها که از اولین قسمت آن انتقاد کردند، یادآور شدند که به تدریج بهتر و بهتر شد. مثلا استار لجر، پرتیراژترین روزنامه ایالت نیوجرسی نوشته تا وقتی یک قسمت آن را ندیده اید، در باره اش تصمیم نگیرید.

 

منتقد دیلی نیوز نیویورک نوشته شخصیت مری مککورمک در همه داستانها و همه منازعه ها برنده نمی شود، اما این سریال برنده است. لس آنجلس تایمز نوشته داستانهاش تقریبا تکراری و قابل پیش بینی هستند، اما بازیگرها موفق می شوند حواس تماشاگر را از این موضوع پرت کنند.

منتقد تلویزیونی سنفرانسیسکو کرانیکل، تیم گودمن، پارسال وقتی این سریال شروع شد، نوشته بود مدیریت USA نتوانسته این سریال را از سطح متوسط و میانمایه بالاتر بکشد به خاطر محافظه کاری ذاتی اش، و نوشته در برابر سریالهای خوش ساختی مثل Damages و Madmen که روی شبکه های کابلی آمده، یک عالمه هم سریال متوسط آمده از جمله In Plain Sight .

 

از نظر این منتقد، شخصیت مککورمک، با اینکه عصبانی سکسی و بدعنق و خیلی چیزهای دیگر است، ولی تقلیدی است. او نوشته داستانهای سریال، کپی برداری از منابع دیگر هستند، به طوریکه بیشتر از بیست دقیقه نمی شود تحملش کرد. نشریه پرتیراژ کمپانی تایم، مجله هفتگی سرگرمی، EW انتقاد کرده که داستانها معمولا باورپذیرنیستند. مثلا قابل قبول نیست که یک دکتر ثروتمند حاضر بشود برود در شهر دورافتاده در یک کلینیک، مقام پائینی بگیرد فقط چون دخترش شاهد دادگاه محاکمه یک پسر لات است که به او تجاوز کرده.

 

in-plain-sight-kamاز دید کن تاکر، منتقد این نشریه، تنها جاذبه سریال شخصیت مککورمک است که در میان زنهای جوان هواخواه دارد. الساندرا استانلی در نیویورک تایمز هم نوشته در قسمت اول سریال، تاکید روی احوالات شخصیت مککورمک زیادی است، و هر چند خوب است ولی زیادی است، مثل فشاردادن زیاد روی گاز ماشین، که باعث جوش آوردن می شود. با این حال، از دید این منتقد، همه قسمت های بعدی سریال در سال اول آن، از قسمت اول آن، که قرار بود نمونه باشد، بهتر بودند.

2 comments:

  1. salam & khaste nabashi...kheili khoshhalam ke dar in weblog naghd minevisid...babate naghde in film ham mamnoonam.lotfan az johnny depp va filmhaie dr.parnassuse va public enemy az johnny depp ham naghd benevisid.ba tashakor

    ReplyDelete
  2. wow , khili khoshhalam blageton peida kardam va ba nahve naghde shoma ashna misham

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند