April 28, 2009

Rudo Y Cursi

«لوس و پررو» رقابت دو برادر در فوتبال و زندگی

 

rudo_y_cursi_3 دیه گو لونا و گیل گارسیا برنال، دو هنرپیشه برجسته سینمای مکزیک در فیلم لوس و پررو، نقش دو برادر را بازی می کنند که به کمک یک کارشناس فوتبال در دهات دورافتاده مکزیک کشف می شوند و منتقل می شوند به پایتخت و به سرعت به مقام ستارگان فوتبال کشور صعود می کنند، اما شهرت زودرس و تصمیمهای ناروا، واقعیت های تازه ای در برابر آنها می گشاید که تصور نمی کردند.

 

فیلم مکزیکی «لوس و پررو»  ضمن اینکه در جشنواره ترایبکا نشان داده شد، فیلم پایان بخش جشنواره فیلم آتلانتا هم بود هفته گذشته. در این فیلم، سلاطین سینمای موج نوی مکزیک گرد هم آمده اند. دو بازیگر اصلی فیلم، کارگردان فیلم و سه هنرمندی که تهیه کننده و صاحبان کمپانی پخش کننده فیلم هستند، هر کدام نقشی داشته اند در پنج سال اخیر در به وجود آوردن آنچه اکنون موج نوی سینمای مکزیک دانسته می شود. 

 

در فیلم «لوس و پررو» یا Rudo Y Cursi سلاطین سینمای نوین مکزیک دو برادر، از یک طرف بر سر عشق مادر با هم رقابت می کنند، و از طرف دیگر، برای رسیدن به قله های شهرت در فوتبال... رقابت آنها باهم و عشق آنها به هم، یاد آور فیلمی است با شرکت همین دو بازیگر که آغازگر موج نوی سینمای مکزیک بود به نام «و مادر خودت هم» ..Y Tu Mama Tambien   کار یکی از غول های سینمای مکزیک، کارگردان «آلفونسو کوئارون»، که سناریوی آن را همراه با برادر کوچکترش کارلوس کوئارون نوشته بود. حالا کارلوس کوئارون، در چهل سالگی، در فیلم اولش بار دیگر این دو بازیگر محبوب را کنار هم می گذارد اما در نقش هائی متفاوت.

 

در فیلم کمدی RUDO Y CURSI  «لوس و پررو»  یک برادر  پررو است  و آن یکی لوس، که از دهات دوردست برمی خیزند و در صحنه فوتبال مکزیک می درخشند.   گیل گارسیا برنال Gael Garcia Bernal می گوید فرصتی بود برای تجربه کارهائی که قبلا با دوست بازیگری «دیه گو لونا» امتحان نکرده بودند.

 

به اصرار کارگردان، کارلوس کوئارون، گیل گارسیا برنال که مسن تر است، در فیلم «لوس و پررو» نقش برادر کوچکتر را بازی می کند. دیه گو لونا می گوید جا به جا کردن تفاوت سنی باعث شد که رابطه آنها تغییر کند و او باید نقش برادر عاقل تر را بازی می کرد، که با حال بود.

ولی آشکار است که کارگردان فکر کرده اگر همان دو هنرپیشه را بردارد و برادرش هم تهیه کننده باشد، موفقیت فیلم قبلی سال 2001 را نه تنها یادآوری می کند، بلکه تکرار می کند.

 

این فیلم در حال حاضر، پرفروش ترین فیلم سینمای مکزیک است. اما این فیلم، که نخستین کار کارلوس کوئارون، سناریست چهل ساله است که تا حالا بیشتر به عنوان سناریست مطرح بود، از یک طرف هم حاصل موفقیت فیلم قبلی است که این دو هنرپیشه را به ستاره تبدیل کرد.

 

کارگردان آن فیلم، برادر بزرگتر کارلوس، آلفونسو کوئارون، این فیلم را در کنار دو غول دیگر موج نوی سینمای لاتین، یعنی الهاندرو گونزالس ایناریتو، و گی یرمو دل تورو،  تهیه کنندگان و پخش کنندگان هستند در شرکت جدیدشان «چا چا چا»  -- که موجودیت آن همین دو هفته پیش اعلام شد.  وقتی گفتم سلاطین سینمای موج نوی مکزیک، منظورم حضور همه این ها پشت فیلم «پررو و لوس»  بود.

 

اما  فیلم «یی تو ماما تامبین» Y Tu Mam Tombien سفری بود که در آن دو همسفرنوجوان و زن بالغی که با آنها همراه شده بود، نه تنها به بلوغ و خودشناسی می رسند، بلکه با فقر و فساد و عقب ماندگی در کشور خودشان آشنا می شوند.  اگر در آن فیلم، دو شخصیت از شهر رفتند به جائی دور افتاده و عقب مانده در ساحل دریا، در این فیلم، دو برادر از جائی عقب مانده و دور افتاده می آیند به مرکز، و به اوج شهرت، و به این ترتیب، نوع دیگری به بلوغ می رسند، خودشناسی آنها بعد از روبرو شدن با شهرت و زرق و برق ستاره فوتبال شدن است که گزینه های زندگی، پیروزی را غیرمنتظره و زودرس را برای آنها تلخ می کند.  ولی مقایسه با آن فیلم، یعنی فیلم سال 2001 آلفوسنو کوئارون، که از آغازگران موج نوی سینمای مکزیک بود، با این فیلم، که فیلم شیرین و مفرحی است، بار سنگینی بر دوش آن می گذارد که شاید نتواند برآورد کند.

 

از جمله انتقادهائی که منتقدان آمریکائی کرده اند، باید از کیتی ریچ نام برد که در نشریه اینترنتی «سینمابلند» از تمثیل های زورکی و آشکار فیلم انتقاد کرده و استفاده سناریست از شگردهای روشده ی داستانگوئی را کوبیده.  مثلا یک برادر، بعد از آنکه برای اولین بار از خانواده جدا می افتد،  در اثر اعتیاد به قمار و کوکائین، تباه می شود و آن یکی برادر، که می خواهد از موفقیتش در فوتبال برای رسیدن به آرزوی خواننده شدن استفاده کند، ثروتش را به پای یک گوینده تلویزیون می ریزد که عاشق پول و شهرت اوست.  اما خانم ریچ نوشته، این فیلم در حالیکه سعی می کند از تبدیل شدن  به یک فیلم ورزشی پرهیز کند اما پایانش یکباره ورزشی می شود و گل سرنوشت سازی در مسابقه نهائی... که دو برادر را به هم می رساند.

7 comments:

  1. Anonymous4/30/2009

    بهنام جان سلام خسته نباشی
    دوستت داریم
    به دیگران اجازه بده در احساسات و عواطفت بیشتر سهیم بشوند
    لازم نیست سعی کنی بیش از اندازه جدی باشی
    امیدوارم به عنوان مجری شباهنگ هم تو را ببینیم
    مثل یکی از اعضای خانواده ما هستی
    موفق باشی
    دوست ندیده و نشناخته ات
    رضا

    ReplyDelete
  2. Anonymous4/30/2009

    بهنام عزیز
    کارت خیلی خوبه، واژه گزینی های پارسی تو حرف نداره
    موفق باشی

    ReplyDelete
  3. Anonymous4/30/2009

    سلام بهنام جان فرهاد فیروزکوهی هستم،سایت بسیار قشنگی راه انداخته ای و برایت آرزوی موفقیت دارم ما در یک پایگاه بسیح هستیم که فقط همه از یک آدرس استفاده میکنند و البته بعضی ها هم از اهانت های صدای آمریکا عصبانی میشوند ومن به آنها حق میدهم و توهم درکشان کن کسانیکه چشم ندارند پا ندارند دست ندارند و همه را در جنگ برای حفظ آب و خاک تو نازنین وما ازدست داده اند وتحمل دروغ وشایعات بی اساس را ندارند.
    فربانت گردم فرهاد 56ساله از مشهد.

    ReplyDelete
  4. سعید4/30/2009

    سلام بهنام جان

    ممنون بابت گزارش های خوبت و شخصیت دوست داشتنیت ...

    یه گزارشی داشتی راجع به سریالی که خیلی جنجال به پا کرد تو روزنامه های آمریکا ... راجع به دو زوج آمریکایی بود ...

    میشه اون رو هم آپلود کنی ... ممنون میشم

    ReplyDelete
  5. Anonymous5/04/2009

    سلام بهنام جان
    مستندی با شرکت بهروز وثوقی و مرحوم شکیبائی هست اگر نقدش کنی ممنون میشویم،ضمنابدنیست اگر نظری هم به تولیدات دفاع8ساله و تولیدات 57به بعد داشته باشی تا استفاده کنیم.
    قربانت فرهاد

    ReplyDelete
  6. ممنون از گزارشهای خوبتون

    ReplyDelete
  7. Anonymous5/18/2009

    سلام
    من یک استاد دانشگاه هستم و با اینکه یک دکتر در زمینه مهندسی عمرانم و رشته ام خیلی ربطی به هنر سینما نداره ولی نظر ها و حرف های شیرین تو درباره فیلم و دنیای اون من رو به فیلم و جهان هنر علاقه مند کرده. تعاریف تو شیرین و کلام فارسی ات محشره. فقط دوست دارم یک روزی در یک لباس غیر از لباس همسشگی ات و با شکل موهایی متفاوت ببینمت.
    مرسی

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند