April 6, 2009

Gigantic

«غول آسا» برخورد نسلها در قرن 21

 

Gigantic_1 فیلم «غول آسا» یک فیلم غیرمتعارف است از سینمای مستقل آمریکا، که  اکران عمومی آن  از جمعه پیش شروع شد. این فیلم، در باره یک عشق ناهموار، میان دو جوان راه گم کرده از طبقه ثروتمند،  علیرغم ظاهرش که می خواهد شبیه یک کمدی عشقی ناجور باشد، فیلمی است در باره برخورد نسل ها، در عصر امروز. و برای اولین بار پال دینوPaul Dano  را که همیشه نقش پسربچه ها را بازی می کرد، در نقش یک آدم بالغ نشان می دهد.

 

قهرمانی که در این فیلم پای رینو نقشش را بازی می کند، جوان 28 ساله ای است که شغل دشک فروشی در یک مغازه برایش راضی کننده نیست. «غول آسا» نخستین کار مت اسلتن Matt Aselton سناریست و کارگردانی است که فیلمسازی را در ساختن تبلیغات تلویزیونی آموخته است و همه خاصیت های یک فیلم از سینمای غیرمتعارف را دارد، مرد تنهائی که می خواهد یک بچه چینی پیدا کند برای بزرگ کردن، پدری که ضدیت با دیکتاتوری را برای دختر نوجوانش به بازی تبدیل کرده و آدم مرموزی که در واقع یا در عالم خیال، به شخصیت اصلی تهاجم می برد و او را کتک می زند. خلاصه اگر کسی در غربت فیلمهای غیرمتعارف دنبال جواهر می گردد، شاید از پیدا کردن فیلم جایگانتیک (غول آسا) خوشحال بشود.

 

گزارش ویدیوئی بهنام ناطقی

پال دینو هنرمند 25 ساله، که در نقش نوجوان او را در فیلم «خون به پا خواهد شد» There Will Be Blood و در Little Miss Sunshine  به خاطر داریم، در «غول آسا»  نقش یک تشک فروش جوان، خوش پوش ولی مغموم را بازی می کند که تنها هدفش در زندگی این است که یک بچه چینی برای فرزند خواندگی پیدا کند، ولی با دختری آشنا می شود با بازی زوئی دشانل، Zooey Deschanel که روزی روی دشک فروشگاه به خواب رفته. پال دینو می گوید هر دو این شخصیت تاحدی راه گم کرده اند. شخصیت دختر، زیادی به پدرش وابسته است و شخصیت او، برایان هم می خواهد با یافتن یک بچه برای بزرگ کردن، پایه و محوری برای زندگی خودش بیابد.  بنابراین اینطور نیست که عقد آنها را در آسمانها بسته باشند.

 

در یک فصل محوری از فیلم، یک مرد کارتون خواب، با خشونت به دینو حمله می کند و او کتک می خورد. دینو می گوید صحنه های زدو خورد به سختی و به زحمت فیلمبرداری شدند، ولی شوق انگیزترین صحنه های فیلم هستند. کارگردان مت اسلتون می گوید هیچ کارگردانی نمی خواهد بازیگرش صدمه ببیند، ولی در صحنه های نزاع، مهم بود که مردم کتک خوردن پال را ببینند و خوشحال است که جای پال نبود.

 

راجع به عاشقی ناهموار. فیلمهای زیادی ساخته شده، وقتی طرفین یک رابطه، مردد هستند نسبت به هم.  شاید به اینها  بشود گفت عاشقی از نوع لکنت دار، ولی موضوع عشق، محور زندگی هاست و تکرار، کهنه اش نمی کند. و به قول منتقد نیویورک پست، کایل اسمیت، در نخستین کار مت اسلتن، این داستان غریب،  با دلربائی و به شیرینی بازگو می شود، به کمک بازیگران کارکشته ای که این دو هنرپیشه جوان را احاطه کرده اند. نقش پدر زوئی را جان گودمن بازی می کند، مرد پولداری که برای خریدن یک تشک سوئدی 14 هزاردلاری، با دخترش وارد مغازه پال دینو می شود.

 

نقش پدر و مادر پال رینو را هم هنرپیشگان پرسابقه اد ازنر Ed Azner و جین الکساندر Jane Alexander بازی کرده اند که صحنه ها را تازه و غیرقابل پیش بینی می کنند. فیلم «غول آسا» یک کمدی عشقی است در باره بچه های نازپروده طبقه ثروتمند، و روحیه متزلزل آدمها.  با این حال، فضای فیلم خیلی شبیه به فضای فیلمهای یکی از پاهای سینمای غیرمتعارف آمریکا، یعنی کارگردان اهل لانگ آیلند نیویورک، هل اشبی است، به خصوص فیلم مهم او، هرولد و ماد  Harold & Maude.

 

Gigantic_3مشکل این نوع فیلمها برای بعضی تماشاگرها، که به سینمای غیرمتعارف عادت ندارند، این است که شاید غیرعادی بودن داستان و شخصیت ها، برایشان معما ایجاد می کند. مثلا ممکن است بپرسند چه ربطی هست بین حمله خشونت آمیز مرد جعبه ساز به این عشق؟  باید گفت که این فیلم اول کارگردانش است و خیلی سعی کرده هنرمندانه باشد در حالیکه در فضاهای خیلی شیک و گرانقیمت ولی صنعتی مدرن، ظاهر ساده و بی احساسی به خودش می گیرد، می خواهد تنهائی و راه گم کردگی شخصیت ها را نشان دهد. 

 

اینکه مرد بی خانمان حمله می کند، ممکن است وهم باشد و خیال، اما تعبیرش، بی منزلی شخصیت است از نظر روحی و عاطفی. یا وقتی اول فیلم تلاش چند تا موش آزمایشگاه برایزنده ماندن را در یک جعبه شیشه ای نشان می دهد، این هم می تواند تمثیلی باشد از شخصیت های فیلم، ولی استیون هولدن، منتقد نیویورک تایمز عقیده دارد که این جعبه موشهای آزمایشگاه در آغاز فیلم از تمثیل اسارت شخصیت های فیلم، فراتر می رود و نشان دهنده برخورد کارگردان فیلم، مت اسلتن به جهان است که برخوردی است شبیه یک دانشمند آزمایشگاه،  یعنی می خواهد ناظر بی طرف و دورازقضاوت اما کنجکاو آدمهائی باشد که زیر فشار عصبی قرار گرفته اند. 

 

Gigantic_poster هولدن می گوید اسم کمدی را با احتیاط می شود به این فیلم داد برای اینکه فضای محتاطانه سورآل و غیر واقعی و حتی پوچ گرایانه این فیلم، بیشتر غمبار است تا خنده آور. هولدن نوشته علیرغم ظاهر شیک و تظاهرش به اصیل بودن، فیلم «غول آسا» فیلم دیگری است از سلسله فیلمهائی که تاکنون در باره شکاف نسلها و سوءتفاهم بین نسل ها دیده ایم، با این فرق که برخلاف یاغیان دهه های شصت و هفتاد که دنبال اصالت می گشتند در زندگی، و یاغیان دهه 80 و 90 که انکارگرا و متظاهر بودند، یاغی های قرن بیست و یکمی، فقط دنبال چیزی می گردند که ارزش متعهد شدن داشته باشد.

 

معمولا منتقدها به این جور فیلم ها روی خوش نشان می دهند، ولی بعضی از بی حالی بازی های دو شخصیت اصلی شکایت کرده اند و به خصوص پال دینو، که به قول الیزابت وایتزمن، منتقد دیلی نیوز نیویورک، باید هدف خودش را بالاتر بگیرد. کرک هانیکات منتقد هالیوود ریپورتر، که یک مجله تخصصی است، پیش بینی کرده که این فیلم نتواند فروش جالبی داشته باشد، هرچند که محبوب فستیوالها و منتقدهاست، اما نیک پنیکرتن، منتقد ویلج وویس از دست تظاهرات روشنفکرانه این فیلم خیلی عصبانی است و می گوید تا حالا نشده بخواهد برود مشت بزند توی چانه یک فیلم، اما فیلم «غول آسا» این تمایل را در او ایجاد کرده.

4 comments:

  1. Anonymous4/09/2009

    مرسی بهنام از خوندن نقد هات لذت بردم ولی نمیتونم ویدوو رو تو این صفحه پیدا کنم.

    ReplyDelete
  2. aghay behnam nateghy 1 hrfe est dar kar khod va in film ra niz besyar khob mo arefi mikonad

    ReplyDelete
  3. Anonymous4/15/2009

    با سلام به بهنام ناطقي عزيز و نقدها و اطلاعات خوبي كه به مردم در مورد فيلمها ميدهيد.يك سوال دارم و چون دسترسي به جايي ندارم از شما ميپرسم،البته ربطي به فيلم ندارد ولي به برنامه شباهنگ دارد.به نظر من بهترين مجريهاي اين برنامه لونا شاد و كامبيز حسيني ميباشند ولي خيلي وقته از لونا در صداي امريكا خبري نيست ممكنه بگيد يا در برنامه شباهنگ بگن كه كجاست و چرا ديگه نمياد.دلمون براش تنگ شده.

    ReplyDelete
  4. Anonymous4/18/2009

    مرسي بهنام جان.از نقدهاي تو بسار لذت ميبرم. بهنام لطفا فيلمهاي فلسفي بيشتري را در برنامه شباهنگ معرفي كن.دوستت دارم ايمان

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند