April 19, 2009

American Violet

دفاع از حقوق مدنی در تگزاس

 

american_violet_1 فیلم «بنفشه آمریکائی» داستان دستگیری یک مادر بیگناه است به جرم قاچاق مواد مخدر،  و مبارزه یک تنه  او در برابر دادستانی و مقامات محلی، برای اثبات بیگناهی اش، علیرغم آنکه با اعتراف دروغین به جرم، حضانت فرزندان را از دست نمی دهد، و می تواند از زندان رها شود.  فیلمی است براساس یک ماجرای واقعی که نظام قضائی تبعیض آمیز در شهرکی در تگزاس را به محاکمه می کشد.

 

برخلاف بیشتر فیلمهای هالیوودی که مبارزه یک ابرمرد یا ابرزن علیه یک نظام را نشان می دهند، اینجا قهرمان یک آدم واقعا معمولی است، که با این مبارزه، ابرزن می شود. فیلم «بنفشه آمریکائی»  در باره دستگیری ناحق مادر چهار فرزند است، به جرم داشتن و فروش مواد مخدر، همراه با جمعی دیگر از ساکنان یک مجتمع مسکونی در شهر «ملودی» تگزاس.

 

این زن از چند طرف قربانی دارد می شود، قربانی فساد اداری که می خواهد با بالابردن آمار محکومیت های مواد مخدر، بودجه خودش را توجیه کند، قربانی ظلم خانوادگی، پدر دو تا از بچه ها می خواهد با استفاده از محکومیت قلابی این زن، دو دختر خود را از او بگیرد ببرد با دوست دختر جدیدش، بزرگ کند.

 

<br/><a href="http://video.msn.com/video.aspx?vid=67e61fda-8b5e-4443-ae7e-83985f3e538b" target="_new" title="American Violet Behnam Nateghi VOA TV Report">Video: American Violet Behnam Nateghi VOA TV Report</a> «بنفشه آمریکائی» براساس ماجرائی واقعی است که در سال 2000 یعنی هشت سال پیش روی داد، در ملودی، تگزاس.. و به قول  تاد مککارتی، منتقد ورایتی، بهترین تبلیغی است که سازمان دفاع از آزادیهای مدنی آمریکا ACLU می توانست داشته باشد. فیلمی است که با صداقت جزئیات مبارزه واقعی علیه تعصب نژادی نهادینه شده در ایالت تگزاس را بازگو می کند، به کمک وکلای اعزامی این موسسه، که مرکزش در نیویورک است.

 

عده زیادی، سی نفر از ساکنان یک مجمتمع مسکونی «سیاهپوست نشین» دستگیر شدند، آن هم روی تهمت بی پایه یک خبرچین ناباب، و دادستانی هم به همه آنها می گوید اگر ورقه اعترافات را امضا کنند، به زندان نمی روند.  یا حکم حبس تعلیقی می گیرند و بر می گردند منزل.  این فیلم در باره یک قهرمان است، مادری که در برابر زور، ایستادگی می کند و تلاش می کند از حق خودش دفاع کند، فیلمی است که به خصوص می تواند در مدارس و دانشگاهها تماشاگر داشته باشد، به خاطر نمایش جزئیات یک پرونده واقعی از مبارز  یک تنه علیه تبعیض نژادی و ظلم خانگی.

 

فیلم بنفشه آمریکائی، داستان واقعی یک مادر جوان و بدون شوهر به نام رجینا کلی Regina Kellyرا بازگو می کند که در جریان حمله پلیس به یک مجتمع مسکونی در شهرکوچکی در تگزاس، به ناحق دستگیر می شود. رجینا کلی، که در سال 2000 دستگیر شد، در این مصاحبه، به همگان توصیه می کند که صادق باشند و امید خود را از دست ندهند، چون سختی برای همه وجود دارد اما دست آخر، همه چیز درست می شود. به این زن  گفته شده بود که اگر مثل دیگران، اعتراف کند، زندانی نخواهد شد، اما او تصمیم گرفت در محاکمه ای جنجالی از خود دفاع کند.

 

نیکول بیهاری، بازیگر نیویورکی که نقش خانم کلی را بازی می کند، می گوید قبل از فیلمبرداری ویدیوی محاکمه را بارها و بارها تماشا کرد و سعی کرد احساس این زن را هنگام جواب به سئوالها، درک کند. مشکل این زن این بود که هیچکس حتی وکیل تسخیری محلی، حرف او را باور نمی کرد. بازیگرآلفر وودارد Alfre Woodard که نقش مادر رجینا کلی را بازی می کند، می گوید در مناطق فقیرنشین که پول وکیل ندارند، از این چیزها زیاد پیش می آید، و وکلای تسخیری معمولا با دادستانی  همدست هستند و به تعداد محکومیت ها پول می گیرند.

 

منتقدها می گویند بازیگر نوآمده نیکول بیهاری به این زن روی پرده انرژی و جذابیت می بخشد. خانم بیهاری می گوید از این داستان نیرو گرفت و می خواست بازی او بزرگداشت رنج این زن باشد.

 

***

 

خانم رجینا کلی، که در جریان یورش پلیس به یک مجتمع مسکونی در شهرک ملودی، تگزاس، دستگیر می شود، گزینه سختی داشت: یا باید به 25 سال حبس محکوم می شد و از دست دادن حضانت هر چهار دخترش، یا اتهام مواد مخدر را قبول می کرد و حبس تعلیقی می گرفت و می رفت سر خانه و زندگی اش. اما این زن، که سوء پیشینه نداشت و پلیس نتوانست در منزل او آلات جرم پیدا کند، تصمیم گرفت یک تنه مبارزه کند علیه دادستانی محل، با نه گفتن به معامله ای که در برابر گذاشته بودند، که معنی اش، تائید مجرمیت خودش و بدست آوردن سوء سابقه بود، هر چند با گرفتن حکم زندان تعلیقی، می توانست به منزل برگردد.

 

حتی مادرش هم به او توصیه می کند اتهاماتش را بپذیرد. جامعه هم تصویر خوبی از او ندارد، زنی است بی شوهر، که اول بار در شانزده سالگی حامله شده، و پدرهای دو تا از بچه هایش در زندان هستند، و پدر دو تای دیگر هم سعی می کند آنها را از او جدا کند. ولی این زن که خلافی نکرده، حاضر نمی شود انگ سوءپیشینه روی خودش بزند، و  سرانجام به پیروزی بزرگی نائل می شود، برائت از تمام اتهامات که در نوع خودش و در آن محل، بیسابقه بود.

 

اما چه چیزی سرنوشت پرونده  او را عوض می کند؟ چطور موفق می شود؟ همانطور که گفتم، این فیلم تبلیغ بسیار خوبی برای اتحادیه دفاع از آزادی های مدنی آمریکا، American Civil Liberties Union یک موسسه غیرانتفاعی متشکل از وکلای داوطلب است، که کارشان دفاع از پرونده های مربوط به حقوق مدنی است.

 

american_violet_2 وقتی خانم کلی تصمیم می گیرد در زندان بماند و از خودش دفاع کند، توجه این سازمان به پرونده او جلب می شود و سرنوشت خانم رجینا کلی هم با ورود یک وکیل از ACLU به نام دیوید کوهن، با بازی تیم بلیک نلسن Tim Blake Nelson عوض می شود به خصوص بعد از آنکه او  یک وکیل تگزاسی از اهالی محل را هم با خودش همراه می کند. 

 

در این که فیلم «بنفشه آمریکائی» پیام مثبتی دارد، شکی نیست، و به عنوان یک فیلم سینمائی، مشکل آن شاید این باشد که نتیجه داستان از قبل معلوم است.  ولی به قول منتقدها، در این فیلم، سناریست بیل هینی Bill Haney و کارگردان تیم دیزنی Tim Disney  جز اینکه نقطه های مشخص دادرسی را با صحنه های نمایشی به هم وصل کنند، کاری نکرده اند، و بنابراین، به داستان، چرخش و هیجان نداده اند.

به قول منتقد هفته نامه تخصصی ورایتی، سناریو مثل یک خلاصه قصه است که دیالوگ ضمیمه آن کرده باشند، و کارگردانی تیم دیزنی هم خیلی کلی است و یکطرفه است و از هر نوع ابهامی پرهیز کرده.

 

مایکل اوسالیوان، منتقد واشنگتن پست هم انتقاد کرده از سناریست و کارگردان به خاطر اغراق و زیاده روی در این تصویر یکطرفه از خیر و شر، فیلم را از جذابیت انداخته اند. مثلا پدر دو بچه که مدام آنها را ازخانه مادر بزرگ می دزدد، خیلی بدکار نمایش داده می شود، یا زندان محلی را از زندان ترکیه در فیلم Midnight Express وحشتناک تر توصیف می کند، و به این ترتیب، هر چند تماشاگر نیاز به پیروزی این زن را روی زبانش مزه می کند، اما فیلم به خاطر اغراق هایش در نمایش خیر و شر،    یک ته مزه زورچپانی در مذاق تماشاگر باقی می گذارد.

 

لس آنجلس تایمز نوشته حقایق این داستان تکان دهنده است، اما فیلم، ما را در سفر این زن سهیم نمی کند و همیشه در حاشیه نگه می دارد، و استیون هولدن، منتقد نیویورک تایمز هم انتقاد کرده که فیلم «بنفشه آمریکائی» با نشان دادن اخبار مربوط به مبارزه انتخاباتی بوش و گور در سال 2000 در پسزمینه این داستان، می خواهد وانمود کند که تبعیض نژادی نهادینه در شهرک ملودی تگزاس، عارضه ای است از بی عدالتی بسیار گسترده تر.

 

am_violet_parisa همه منتقدها از  بازی خارق العاده نیکول بیهاری در این فیلم تعریف کرده اند. این دومین فیلم خانم بیهاری، هنرمند نیویورکی، اهل بروکلین، و فارغ التحصیل هنرکده جولیارد نیویورک است و موفق می شود که در دل تماشاگر، نه تنها ترحم، بلکه خشم، خشم نسبت به ظلمی که به این رفته، برانگیزد.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند