April 12, 2009

Mysteries of Pittsburg

کتاب «اسرار پیتزبورگ» سرانجام روی پرده

 

mysteries_of_pittsburg_2 «اسرار پیتزبورگ» یک فیلم از سینمای مستقل آمریکا، بر اساس رمان مشهور و عمده ای است از «مایکل شِی بُن» - با شرکت «سی ینا میلر» و پیتر سرزگارد، که از جمعه پیش اکران عمومی آن در سینماهای آمریکا آغاز شد. فیلم را پسر جوانی به نام آرت با بازی جان فاستر روایت می کند. کارگردان برای تبدیل کردن این رمان به فیلم سینمائی، مقدار زیادی از شخصیت ها و وقایع را خلاصه کرده، تا جائی که هویت پیشتاز و غیرمتعارف رمان را از آن گرفته و تبدیلش کرده به یک فیلم کلیشه ای در باره مرد شدن.

 

فیلم «اسرار پیتزبورگ» در باره نخستین تجربه این جوان است در زندگی بزرگسالی -- و داستان تابستانی را می گوید که بعد از گرفتن لیسانس، شغلی پیدا می کند به عنوان کارگر در یک فروشگاه بزرگ کتاب در پیتزبورگ، شغل کم درآمدی که تنها مزیتش، عشقبازی های مکرر است با رئیس، در انبار کتاب. این جوان در یک میهمانی اتفاقی رابطه عجیب و پیچیده ای شروع می کند با یک زن دلفریب، با بازی سی ینا میلر Sienna Miller، که دوست پسر جذاب، ولی ترسناکی دارد در مرز بین شاعر و تبهکار خرده پا، با بازی پیتر سرزگارد Peter Sarsgaard.

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی
برای جوان قهرمان فیلم «اسرار پیتزبورگ» با بازی جان فاستر، تابستان 88 تابستان پرماجرائی است که در آن برای نخستین بار به عنوان یک آدم بالغ با دنیا سروکار پیدا می کند. سی ینا میلر، هنرپیشه انگلیسی، نقش زنی را بازی می کند که همراه با دوست پسرش، با جوان تازه وارد، رابطه اسرار آمیزی برقرار می کند که ترکیبی است از عشق و فریب.

 

خانم سی ینا میلر می گوید حامی فیلمهای مستقل است و شانس داشته در چند فیلم مستقل خوب بازی کند. او می افزاید با این حال، مخالف فیلمهای تجاری نیست و می افزاید کار هنرپیشه متنوع باشد و از فیلم «اسراسر پیتزبورگ» و بازیگرهایش تعریف می کند. پی سرزگارد، در نقش بوی فرند سی ینا میلر، یک نیمچه تبهکار خیابانی است که خودش را بزرگتر از آنچه هست می پندارد، و در چند صحنه خشونت آمیز بازی دارد.

سرزگارد می گوید صحنه های خشونت در فیلمها، خیلی دقیق از قبل طرح ریزی می شوند. او می افزاید خوب بود که یک مربی حرفه ای هم برای تنظیم صحنه های سکسی داشتیم و برعکس صحنه های خشونت که کاملا کنترل شده اند، در صحنه های سکسی مثل این است که هیچکس نمی داند چکار کند و همه می ترسند حرفی بزنند. کارگردان راسن مارشال تربر می خواهد فیلمش تماشاگران را یاد دورانی از عمر بیاندازد که نمی دانستند چه می خواهند، و اضافه می کند در نهایت امیدوار است از تماشای آن تفریح کنند.

 

mysteries_of_pittsburg_1 از قضای اتفاق، هفته پیش فیلم «سرزمین ماجراها» Adventureland را معرفی کردیم که آن هم در باره دوره مشابهی بود از زندگی یک جوان، که از دانشگاه آمده بیرون، یکی دیگر از فیلمهای متعدد در باره تابستان های کلیدی در زندگی -- شخصیت هائی که در اولین تابستان بعد از تحصیلات دانشگاهی، قبل از اینکه وارد زندگی بزرگسالی بشوند، تجربه های جدیدی کسب می کنند، و متحول می شوند: از نوجوانی به مردی، و از دختری به زنی قدم می گذارند، از این جور تابستانها در فیلمها زیاد است، و فیلم «اسرار پیزبورگ» هم مثل فیلم هفته پیش ما را به سال 1987 می برد، یعنی به همان دوره فرهنگی - اجتماعی، و پیتزبورگ، نه چندان دور تر از شهرکی در شمال پنسلیوانیا، که محل شهربازی فیلم Adventureland بود -- اینجا هم شخصیت جوان معصوم، که ذهنی پاکیزه و نیالوده دارد، با انواع تجربه ها آشنا می شود، از جمله عشق سه جانبه، و اینها قرار است نقطه عطفی بشوند در تحول او در روند مرد بالغ شدن.

 

mysteries_Sienna ولی آنچه این فیلم را ساختگی می کند، به قول راجر ایبرت، صداقت زورکی و دردناک آن است، و اینکه به نظر، زنجیره ای از یک سری موقعیت های کلیشه ای می آید که انگار از فیلمها و داستهانهائی که می شناسیم، دستچین شده اند، مثل همین جوان نوآمده، مثل رابطه سه جانبه عشقی - جنسی او، با ابهام همجنسگرایانه ای که درش هست، رابطه سنگین با پدر زورگو و کنترلچی، که بازی نیک نولتی در این نقش را منتقدها ستایش کرده اند. اما ایبرت می گوید اشکال داستان در این است که این جوان از خودش همتی نشان نمی دهد و بی عرضه است و داستان بر او واقع می شود به جای او بر داستان واقع شود.

 

سختی تبدیل کتاب به فیلم از جمله در این است که شخصیت اول کتاب، که راوی داستان هم هست، نقشی در تحولات داستان ندارد زیاد، یعنی بیشتر ناظر است. ولی ظاهرا کاری که کارگردان راسن مارشال تربر، با موفقیت انجام داده، خلاصه کردن کتاب محبوب و پرفروش مایکل شی بان Chabon است، یکی از آثار برجسته ادبیات معاصر آمریکا از نویسنده ای که سرآمد نسل خودش دانسته می شود و به خاطر شهرت و محوبیتی که کارهایش دارند، خیلی هم در هالیوود فعال است و هم کار های خودش فیلم می شوند و هم سناریو برای دیگران خیلی نوشته، از جمله برای اسپایدرمن سوم.

 

mysteries_parisa به خاطر تجربه همجنسگرایانه شخصیت اول همین داستان اسرار پییتزبورگ، آن موقع در یک روزنامه به اشتباه گزارش دادند که شی بان خودش همجنسگراست و معروف است که شی بان که آن موقع تازه ازدواج کرده بود، گفت هیچ ناراحت شد از انتشار این خبر، برای اینکه خوانندگان تازه ای را برای او همراه داشت. امتیاز آن رمان، صداقت لحن نویسنده مایکل شی بان بود که ظاهرا سعی کرده اند در فیلم آن را حفظ کنند.

اما به قول وسلی موریس، نویسنده باستن گلوب، نوشته این رمان مهم در باره به بلوغ رسیدن و تجربه جنسی، تبدیل شده است به نمونه ای برای یک سریال تلویزیونی سخیف. از سال 88 که این کتاب در آمده، تهیه کننده و کارگردانها در هالیوود دنبال راهی برای به پرده کشیدن آن هستند، و کسانی که خیلی به کتاب نزدیک باشند، از تغییراتی که در آن داده شده، یکه خواهند خورد، چون برای خلاصه کردن کتاب، مثلا چندین شخصیت را در یک شخصیت خلاصه کرده و فصل های زیادی را حذف کرده، اما دوین برگ Byrge منتقد هالیوود ریپورتر که این فیلم را در سال گذشته در جشنواره ساندس دیده بود، نوشته اگر پروای پیروی دقیق از کتاب نباشد، فیلمی است با داستان پردازی ماهرانه و صمیمی.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند