April 28, 2009

Partly Private (documentary)

مستندی در باره سنت «ختنه» پسران

 

Partly_Private_1 اسم فیلم پارتلی پرایوت، بازی با ترکیب واژه parts به معنی اعضای بدن است در انگلیسی، و واژه priavate به معنی خصوصی، که می شود Private Parts  -- در اسم فیلم، اسم عضو را به صفت تبدیل کرده، و به این ترتیب، معنی آن شده «بعضا خصوصی.»  موضوع فیلم تلاش یک زن و شوهر مقیم نیویورک است، یکی مصری یکی اسرائیلی، که می خواهند در باره ختنه کردن فرزند ذکور خود، تصمیم بگیرند.  این فیلم از جمله مستندهائی متعددی است که در جشنواره ترایبکا نمایش داده می شوند.

 

فیلم مستند «بعضا خصوصی»  را خانم دانی الون و شوهرش فیلیپ در باره مشکلی ساختند که بعد از تولد اولین پسرشان با آن روبرو شدند: اینکه آیا را ختنه کنند یا نکنند.  دانی الون می گوید موضوع ختنه پسرها هرگز به فکرش خطور نکرده بود، تا وقتی حامله شد و شوهرش آن را مطرح کرد و به فکر او رسید که فیلمی بسازند که تحول رابطه آنها را در حال رسیدن به تصمیم برای ختنه کردن فرزندشان نشان دهد.

 

در نخستین صحنه فیلم، خانم الون خود و شوهرش را معرفی می کند و بیننده می بیند که هر دو آنها از فرهنگهائی می آیند که در آن ختنه فرزند یک سنت رایج است، در حالیکه به گفته او 80 در صد از مردان دنیا، ختنه نمی شوند و با مشکل خاصی هم روبرو نمی شوند.

 

در یک صحنه از فیلم، توریست های هوادار سریال تلویزیونی «سکس و شهر» را در تور مخصوصی، به یک فروشگاه اجناس سکسی آورده اند و خانم الون از فرصت استفاده می کند که  نظر آنها را در باره ختنه کردن بپرسد. (برای نمایش در «صدای آمریکا» بعضی از صحنه ها که ابزار کمک جنسی مغازه را نشان می دهد، به ناچار از فیلم بیرون آوردیم.

 

خانم ایلون می گوید کسب تجربه به پدرومادر دید انتقادی می دهد. او می گوید بعد از نگرش انتقادی به موضوع ختنه در فیلم، حالا دیگر بر خلاف گذشته، از ایستادگی در برابر سنت و چیزهای بی ارتباط به سبک زندگی خودش، هراس ندارد.  بخشی از فیلم حاوی تحقیقات خانم الون در باره ختنه است.

 

خانم الون می گوید این فیلم فقط در باره ختنه نیست، بلکه می خواست از طریق آن، خیلی از جنبه های زندگی را زیر سئوال ببرد. او می خواهد مردم از رابطه هاشان، و از گزینه ها و تصمیم های زندگی، چیزی بدست آورند و همه چیز را سرسری قبول نکنند.

1 comment:

  1. جالبه
    توی ایران انجام این کار جزو بدیهیاته و طبق نظر همه ایرانیها اگه کسی ختنه نکنه به بیماریهای لاعلاجی مبتلا میشه.و همه دکترها هم تائید میکنن

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند