April 9, 2009

Hannah Montana: The Movie

دو راهی مایلی در «هنا مانتنا»

 

hannah_miley مایلی سایروس، در شخصیت خواننده محبوب نوجوانان، «هنا مانتنا»، به پرده باز می گردد، در فیلمی که مدتهاست میلیونها نوجوان علاقمند به این شخصیت تلویزیونی، انتظار افتتاح آن را می کشند -- «فیلم هنا مانتنا» نخستین فیلم داستانی -  سینمائی بر اساس مجموعه تلویزیونی «هنا مانتنا» است که در شبکه تلویزیونی دیزنی پخش می شود. «مایلی استیوارت» شخصیتی که سایروس در این سریال بازی می کند، بین زندگی یک ستاره موسیقی پاپ و زندگی یک دخترمدرسه سربه راه، سرگردان است.

 

هر خانواده ای که نوجوان ده دوازده ساله دارند، با نام هنا مانتنا  آشنا هستند و حتما در میلیونها خانواده در سراسر آمریکا از حالا برنامه دیدن فیلم هنا مانتانا برای روز جمعه، شنبه یا یکشنبه ریخته شده و دوشنبه ما خبر فروش خارق العاده آن را خواهیم داد، البته اگر همه چیز مطابق میل شرکت دیزنی پیش برود، یعنی صاحب اصلی «فرانچایز» یا  کسب وکار پررونقی با مارک تجاری «هنا مانتنا.»

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی

هنا مانتنا، نام شخصیتی است که یک ستاره نوجوان شانزده ساله به نام مایلی سایروس، دختر بیلی ری سایروس، خواننده موسیقی سبک «کاونتری» (روستائی)  آن را در یک سریال تلویزیونی بازی می کند روی شبکه تلویزیونی شرکت دیزنی که مخاطب آن اصلی آن بچه ها و نوجوانان  بین 10 سال تا 13 سال هستند. 

 

ویژگی این شخصیت، دوگانگی آن است، یعنی ضمن این که با کلاه گیس طلائی، یک خواننده پاپ و محبوب جهانی است، بدون کلاه گیس، دختر ساده ای است به نام مایلی استیوارت که باید مشق مدرسه اش را بنویسد و رفتار عادی ای با خانواده و دوستانش داشته باشد، که اغلب آنها نمی دانند او همان هنا مانتنائی است که روی صحنه دوست دارند. سال پیش، شرکت دیزنی، هنا مانتنا را از سریال تلویزیونی بیرون کشید و روی صحنه برد و به آن گوشت و پوست و ابعاد انسانی داشت در یک تور کنسرتهای عظیم، که مایلی سایروس اجرا کرد، هم در نقش خودش و هم در نقش هنا مانتنا.  بعد هم فیلم سینمائی که از آن کنسرت زنده تهیه شده بود، روی پرده آمد، که فکر می کنم سه بعدی هم بود که فروش قابل ملاحظه ای داشت. اما فیلمی که از فردا در سینماها افتتاح می شود، نخستین فیلم سینمائی داستانی بر اساس شخصیت «هنا مانتنا» است.

 

***

 

برای افتتاح فیلم جدید هنا مانتنا در سینمای ال کاپیتان لس آنجلس، جمعی از هنرمندان فیلم جمع شده بودند، در کنار مایلی سایروس، ستاره فیلم خانم سایروس نقش های مایلی استیوارت و هنا مانتنا را که در سریال تلویزیونی دیزنی و روی صحنه کنسرت در سراسر آمریکا، بارها زنده کرده است، این بار به روی پرده سینما می آورد.

 

مایلی می گوید خوشحال است از اینکه سرانجام موفق شده به کار مورد علاقه اش بپردازد و توضیح می دهد که بازی در فیلم را از کارهای دیگر بیشتر دوست دارد.

 

hannah_montana_4 مایلی می گوید برعکس شخصیت «مایلی» که در فیلم بازی می کند، برای خود او خیلی سخت است که به طور ناشناس به خیابان برود.  در فیلم سینمائی، مایلی سایروس در کنار پدر واقعی اش، خواننده موسیقی کاونتری، بیلی ری سایروس ظاهر می شود. در باره فرق فیلم سینمائی و سریال تلویزیونی، خانم مایلی سایروس به خبرنگاران توضیح می دهد. 

 

او  فرق فیلم سینمائی و سریال تلویزیونی این است که فیلم خیلی واقعی تر است و نقاب از هنا مانتنا بر می دارد، بدون اینکه مانع بازگشت او به فصل بعد سریال تلویزیون باشد. 

بیلی ری سایروس، پدر مایلی، می گوید آلبوم جدیدی از ترانه خودش منتشر کرده است و به همزمان با پخش فیلم در اروپا، همراه با مایلی به اروپا خواهد رفت برای اجرای کنسرت دور دنیا، و خیلی از هواداران خود را از گذشته های دور می بیند و همه خانواده دور هم جمع می شوند.

 

شخصیت مایلی در فیلم در دوراهی انتخاب گیر کرده است. آیا باید برای همیشه ستاره پاپ باشد، یا باید به دامان خانواده برگردد؟ از ویژگی های فیلم، حضور تی لر سوئیف، ترانه سرا و خواننده پرفروش و نوجوان است در کنار مایلی سایروس.

 

hannah_taylor تی لر سوئیف می گوید  د از ضبط ترانه ای که برای مایلی نوشته بود، دیزنی ترانه ای دیگری از او خواست، والسی که در 14 سالگی نوشته بود و از او دعوت کرد همراه مایلی آن را در فیلم اجرا کند.  ترانه Crazier حاصل کار مشترک تی لر سوئیف و  مایلی است. مایلی می گوید تابستان امسال با بازی نقشی در فیلم جدید نیکلاس اسپارکز از شخصیت هنا مانتنا فاصله خواهد گرفت.

 

در پایان فیلم، مایلی سایروس کلاه گیس بلوند «هنا مانتنا» را از سرش بر می دارد و ترانه ای با هویت متقاوت اجرا می کند، هر چند که همه مردم از او می خواهند همچنان هنا مانتنا باقی بماند.

 

***

 

مایلی سایروس در واقع آرزوی پدرش بیلی ری سایروس برای ستاره بین المللی شدن را تحقق بخشیده. سه سال پیش، یعنی سال 2006 کسی مایلی دختر 13 ساله او را نمی شناخت، ولی بازی در نقش هنا مانتنا، در سریال تلویزیونی شبکه دیزنی، او را در جهان معروف کرد.  در این فاصله، خانم مایلی سایروس به اسم خودش و به اسم هنا مانتنا، بیشتر از 7 میلیون CD فروخته در دنیا، و فیلمی که از تور کنسرت زنده اش در هر دو نقش تهیه شده بود، پارسال در اکران اوتلش 65 میلیون دلار فروش کرد. حالا باید دید این موفقیت با فیلم سینمائی جدید چطور ادامه پیدا می کند.

 

داستان فیلم، بر اساس تناقض این دو شخصیت، ساخته شده، یعنی دختر سربه زیر شاگرد مدرسه که اگر مشق شبش را ننویسد، تنبیه می شود، و یک ستاره خروشان موسیقی راک که دهها هزار نفر را در استادیوم به هیجان می آورد، و  می تواند بازتابی باشد از زندگی خود مایلی،  و نوجوانهائی دیگری که مثل او در فیلمها و برنامه های تلویزیونی شرکت دیزنی گل می کنند. اینکه وقتی به عنوان ستاره نوجوانان محبوب بچه ها گل می کنند، مسئولیت ها و محدودیتهای اخلاقی و اجتماعی پیدا می کنند که وقتی بزرگتر می شوند، دست و پای آنها را می بندد. 

 

البته برای همیشه هم نمی توانند ستاره نوجوان و محبوب بچه ها روی کانال بچه ها باقی بمانند. تناقضی که برای این نوجوانان پیش می آید، هم داستان این فیلم است و هم برای داستان خود فیلم هم تناقض ایجاد می کند. یعنی فیلم از یک طرف، باید شخصیت هنا مانتنا را ستایش کند، یعنی ستاره پاپ، که مورد پرستش ده ها  هزار نفر است ولی زندگی خصوصی برایش زهر می شود، و از طرف دیگر، به خصوص چون یک فیلم از شرکت دیزنی است، باید مرام محافظه کارانه و تربیتی را ترویج کند که می خواهد به نوجوانها بگوید به جای آنکه آرزوی ستاره شدن در سینما را در سر بپرورانند، قدر زندگی در شهرکها و خانواده جمع و جور و مدرسه و روابط خانوادگی را بدانند.  در فیلم هم مایلی با یک همچنین انتخابی روبرو است، که انتخابی است که خود فیلم هم با آن روبرو است.

 

جالب است بدانیم چه انتخابی می کند، چون این انتخاب محور داستان فیلم است.  همانطور که می شود حدس زد، هر دو را بر می گزیند. فیلم با انتخاب اول، یعنی ستاره پاپ شروع می شود – و نشان می دهد که مایلی بدش نمی آید برای فرار از مسئولیت های زندگی یک دختر مدرسه و یک دختر خانواده، و برای بهره مند شدن از زرق و برق زندگی یک ستاره پاپ،  برای همیشه به آن جهان فرار کند، و هنا مانتنا بشود. اما پدرش نمی گذارد، و او را می برد به زادگاهش، شهرکی خیالی در روستاهای ایالت می سی سی پی، که آنجا در جشن تولد مادربزرگ پیرش شرکت کند، و تا می آید ستاره یعنی هنا مانتنا را کنار بگذارد، و حتی از سوی یک پسر کابوی محلی جرقه محبت به قلبش می گیرد، ناچار می شود کلاه گیس «هنا مانتنا» را سر بگذارد برای رفع مشکل اهل محل، که می خواهند جلوی آپارتمان سازی بی رویه یک بساز وبفروش را بگیرند.  اینجا شخصیت دیگر مایلی، یعنی هنا مانتنا با دادن یک کنسرت خیریه، چاره ساز می شود.

 

hannah_montana_3 اما در پایان فیلم، وقتی مایلی هویت خودش را روی صحنه کنسرت هنا مانتنا، با برداشتن کلاه گیس برای همه فاش می کند، این بار همه مردم، و حتی پدر و فامیل خودش، اصرار می کنند که کلاه گیس را سرش بگذارد و به هنا مانتنا ادامه دهد. یعنی به نوعی انتخابی نمی کند، یعنی هیچکدام و هردو. ولی این فقط یک رویه یا لایه معنی در این داستان است. طرف دیگرش، به قول منتقد ام اس ان بی سی، آلانسو دورالد در این است فیلم در واقع از دید هنرمند، که همان هنا مانتنا باشد، از هواداران و اطرافیان انتقاد می کند که جلوی متحول شدن و تغییر و خلاقیت او را می گیرند و می خواهند در یک نقطه در جا بزند. به عبارت دیگر، یک لایه فیلم انتقاد هنرمند از هوادار.

 

اما این فیلم در اصل، فقط برای هوادارها ساخته شده و برای هوادارها، بعنی بچه های ده دوازده ساله معنی می دهد و نه کس دیگر، و بنابراین، به قول کریستی لومایر، منتقد آسوشیتدپرس، واقعا امکان تجزبه و تحلیل این فیلم از دید یک بزرگسال وجود ندارد، ولی این منتقد پیش بینی کرده مخاطبان فیلم، به شدت آن را  دوست داشته باشند. لومایر از توانائی مایلی سایروس در بازیگری ستایش کرده که می تواند هر  دو این شخصیت ها را بی آزار، دوست داشتنی و به طرز جذابی، قابل دسترس، بازی کند و نمی شود در برابر آن مقاومت نکرد، حتی وقتی در زندگی  ستاره پاپ، هنا مانتنا در لس آنجلس غرق می شود و نمی خواهد دختر مدرسه باشد، همچنان دلفریب است.

 

این منتقد هم مثل منتقدهای دیگر از پیام زورکی فیلم انتقاد کرده که می خواهد بگوید شهر بزرگ، بد است، طبیعت خوب است  و آدمهای شهرهای بزرگ فاسد هستند، و نان داغ مادر بزرگ و خلاصه همان کلیشه هائی که در موسیقی پاپ و سینمای ایران هم داریم، بوی بهار کنار سفره مادر بزرگ، بوی نان و آفتاب دهکده و شقایق ها و اینجورچیزها، ولی جالب اینجاست که این پیام را توسط آدمهائی که خودشان دارند مزه شهرت و شهر بزرگ و زندگی متفاوت و پرزرق و برق  را می چشند، و لابد با این تبلیغات می خواهند جوان ها را خام کنند تا رقیب برای خودشان نشوند در شهر بزرگ و ساز و آواز.

 

اما  مایکل رکتشافن، منتقد هالیوود ریپورتر، انتقاد کرده از اینکه در فیلم زیادی موسیقی راک پاپ نوجوانانه مایلی سایروس مخلوط شده است با موسیقی کاونتری، و آن را گمراه خوانده و از نمونه های بدش هم آهنگ Hoedown Throwndown را مثال آورده، با پدرش بیلی سایروس.

3 comments:

  1. salam Behnam jan
    mikham begam vaghti miaee ro safhe tv man hal mikonam
    hamisheh vaghti noubate shomast hamsram mano seda mikone va mige bia ke rafighet omad
    dostet daram ham vatan
    Reza kazemi

    ReplyDelete
  2. Anonymous4/13/2009

    salam behnam jan,lona kojast?khahesh mikonam javab beda ye jori!yani dige nemiyad?

    ReplyDelete
  3. Anonymous4/14/2009

    behnam koshtee toam,ali az ahvaz

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند