August 31, 2006

MTV Awards 2006




گزارش جوائز ام تی وی 


لونا شاد:  امشب میلیونها آمریکائی و دهها میلیون دیگر در سراسر جهان به جشن سالانه شبکه تلویزیونی MTV  چشم میدوزند که تحت عنوان جایزه موزیک ویدیوی ام تی وی، به بهترین ویدیوهای موسیقی در رشتههای مختلف پاپ و راک جایزه می دهند و فرصتی است برای چشم دوختن به ستاره های پاپ و هنرمندان مشهور.  (رو به بهنام):  جذابیت برنامه امسال ظاهرا حضور کمدین سینما جک بلک است.


بهنام ناطقی: بله، آقای جک بلک که این روزها در فیلم کوبا لیبره هنرنمائی میکند، یک قطعه کمدی حاضر کرده که در آن به عنوان عضو یک گروه راک ساختگی روی صحنه ظاهر میشود و اینها همه به خاطر فیلم درخشان چند سال پیش School of Rock است که در آن اقای جک بلاک نقش یک هنرمند پاک باخته موسیقی راک را بازی میکردکه بچههای یک مدرسه را به این موسیقی علاقمند می کند واز طریق این موسیقی، به آنها راه رهائی را  نشان می دهد.


لونا شاد: که یعنی می گی موسیقی راک یعنی رهائی...


بهنام ناطقی: به یک تعبیر، همینطور هم است، موسیقی است که نه تنها به این ستاره ها و هنرمندهای معروف بلکه به میلیون ها جوان و نوجوان امکان می دهد احساسات خود را بیان کنند. اگر دقت کرده باشی در هر مجتمع بازرگانی در آمریکا یک مغازه عظیم گیتار فروشی هست اگر این همه خریدار گیتار نبودند،  این همه مغازه لازم نبود. ولی از  خبر دور نشویم


لونا شاد:  باشه، جوائر امسال MTV که امشب برگزار می شه. گزارش تو رو می بینیم. 


***


بهنام ناطقی: جک بلک Jack     Black   هنرمند کمدی سینمای آمریکا میزبان جوائز ام تی وی است که امشب پنجشنبه شب بعد از دو سال که به جای نیویورک در میامی برگزار شد، به تالار عظیم وتاریخی رادیو سیتی نیویورک باز می گردد. 


کریستینا اگیلرا، با ترانه مرد بهتری نیست و مادونا با ترانه هانگ اپ و گروه های نو گل  امسال از جمله Panic in the Disco  برای جوائز امسال با هنرمندان قدیمی مثل خانم مادونا و ستارگانی نظیر بیانسی نولز، The Killers لودیکروس و فارل و البته جاستین تیمبرلیک، رقابت میکنند.  


جاستین تیمرلیک، خواننده موسیقی پاپ که قرار است در برنامه امشب روی صحنه برود، از برگشتن جوائز ام تی وی به نیویورک خوشحال است. تبمبرلیک ترانه جدید خود Sexy Back را به همراه گروه راک جدیدی که با آن این روز ها در تور است، روی صحنه رادیوسیتی میوزیک هال اجرا می کند.


رقبای اصلی برای بیشترین جوائز خانم شکیرا است با ویدئوی کمرها دروغ نمیگویند و گروه فانک راک Red Hot Chili Pepers  این دو هر کدام برای هفت جایزه نامزد شدهاند. 


 گروه راک  Fall Out Boy  با ویدیوی دنس دنس،  و گروه رپ پیشتاز و مبتکر گنارلز بارکلی  از دیگر نامزدهای دریافت جوائز متعدد هستند،  به اضافه خانم بیانسی نولز، که امسال بار دیگر روی صحنه میرود و زنده برنامه اجرا میکند.  و اینهم نمونههائی از رقبای دیگر برای جوائز امسال، از جمله جیمی فاکس همراه با لودیکروس هنرمند رپ، و ستاره ریتم اند بلوز خانم مری جی بلاج و البته بلبل موسیقی پاپ  خانم مرایا کری که البوم تازهاش به بالای فهرست پرفروشها صعود کرد وجایزه امی گرفت برای ویدیوی Shake it Off نامزد است.


خانم بیانسی در مصاحبه ای میگوید از اینکه بار دیگر در این جوائز برنامه اجرا میکند هیجان زده است و می گوید دومین تک ترانه از آلبوم جدید خودش را که قرار است هفته آینده منتشر شود، اجرا خواهد کرد.


برنامه عظیم و با شکوهی که ستارگان سینما، ورزش و موسیقی را برای تفریج ده ها میلیون تماشاگر زیر یک سقف جمع خواهد کرد،  روی چند صحنه همزمان جریان خواهد داشت و کسانی که با DSL به اینترنت دسترسی داشته باشند، می توانند برنامه همزمانی را از پشت صحنه از طریق اینترنت روی سایت MTV تماشا کنند. 



* * ** 


لونا شاد: اگر کسی بخواهد این برنامه را نگاه کند امشب چه چیزهائی خواهد دید؟ 


بهنام ناطقی:  غیر از اینکه کدام هنرمند برای کدام ویدیو جایزه می گیرد، در این بیست و سومین مراسم جوائز میوزیک ویدیوی ام تی وی،  چیزهای جالب اجراهای زنده خواهند بود، از جمله همانطور که دیدی بیانسه، جاستین تیمبرلیک، جسیکا سیمپسون، همچنین گروه های جدید مثلا گروه راک Ok Go که یک رقص روی ویدیوی مشهورشان درست کرده اند که اول در سایت youtube گذاشته بودند، قرار است آن را زنده تکرار کنند، و همچنین دیدن هنرمندهائی که برای جلب توجه دوربین با لباسها و آرایش های عجیب و غریب با هم رقابت می کنند جالب توجه است.  


لونا شاد: اما نکته ای که گفته نمی شود این است که این ویدیوها که  در این برنامه برای جایزه رقابت می کنند زیاد در ام تی وی نشان داده نمی شوند.


بهنام ناطقی: بله، این کانال MTV در دهه 1980 کار خودش را شروع کرد به عنوان یک رادیوی مصور که به جای ترانه بعد از ترانه، ویدیو بعد از ویدیوی ترانه ها را می داد که صنعت جدیدی را رشد داد و هنر جدیدی را که هنرمندهای خیلی زیادی را که کارشان با ساختن این ویدیوها شروع کردند، حتی به عالم سینما تحویل داد مثل آقای اسپایک جونز و این اواخر هم زن و شوهری که با فیلم Little Miss Sunshine مطرح شدند، کارشان را از میوزیک ویدیو شروع کردند.  اما به قول کلیفا سنه، منتقد موسیقی نیویورک تایمز کانال ام تی وی که دیگه ویدیوی موسیقی نشان نمی ده و مثل تلویزیون های دیگه برنامه هاش در باره چهره های معروف است یا reality TV   یا مسابقه نامزد بازی و کمدی و نظائر آن پر می کنه، هر سال یکبار  با برپا کردن این مراسم جایزه برای موزیک ویدیو، همه را به یاد منشاء خودش و اصل خودش می اندازه که در واقع اختصاص داشت به نمایش میوزیک ویدیو.  البته حالا ویدیوهای موسیقی را می شود در اینترنت مثلا در سایتی که خود ام تی وی راه انداخته یعنی MTV OverDrive تماشا کرد و در سایت های دیگر، و ظاهرا نیازی به تلویزیون نیست وقتی بشود ویدیو ها را ondemand یا به اصطلاح بنا به درخواست در وقت مناسب تماشا کرد.  جوان های علاقمند موسیقی هم شروع کردند با دوربین های ارزان و سیستم ادیت ارزان ویدیو روی کامیپوتر برای آهنگهائی که دوست دارند ویدیو می سازند و حتی از حرکات رقصی روی ویدیو تقلید می کنند،  و آن را روی سایت هائی مثل مای اسپیس دات کام یا یوتیوب و نظائر آن پست می کنند. 


لونا شاد:  ویدیوهائی که هم نامزد جایزه می شوند فرق کرده اند.


بهنام ناطقی: بله، اگر به پنج تا نامزد جوائز اصلی نگاه کنیم، تاکید ویدیوها به جای داستانهای عجیب، بر  نشان دادن اجرا و جنبه های تئاتری اجرا کردن موسیقی روی صحنه متمرکز شده است و این وجه مشترکی است که مثلا در ویدیو جدید مادونا، رد هات چیلی پپرز،  بیانسی، و پنیک ات در دیسکو می شود دید، هرچند که البته این ها هر کدام صدها هزار دلار خرج برداشته اند بیشتر برای دکورها و لباس ها و کمتر برای قصه پردازی و تخیل عجیب که ویدیوهای قدیم داشتند.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند