August 25, 2006

Paramount Fires Tom Cruise


اخراج تام کروز توسط شرکت پارامانت


در آمريکا خبر قطع رابطه تام کروز، هنرپيشه سری فيلم‌های بالاتر از خطر، و يکی از پولسازترين ستاره‌های هاليوود با  قدرتمندترين استوديوی هاليوود، يعنی استوديوی پارامونت،  که روز چهارشنبه  در صدر خبرهای خيلی از جرايد  و راديوتلويزيون‌ها در آمريکا بود،  بحث نقش ستارگان در سينمای امروز آمريکا را بار ديگر زنده کرد.  


بسته به اينکه به حرف‌های کدام طرف دعوا توجه کنيم، تام کروز يا خودش رفت يا اخراج شد. خانم پائولا وگنر، مدير برنامه های تام کروز اعلام کرد که  از مدتها قبل به استوديو گفته بود ديگر حاضر به تجديد قرارداد سابق نيست اما کمپانی پارامونت با جمله بندی نسبتا توهين آميزی که در بيانيه خودش قرار داد، مي‌خواست به همه دنيا بگويد که اين رفتار  يکی دو سال اخير  تام کروز بود که باعث شد  ادامه سرمايه‌گذاری استوديو روی فيلم های او ديگر ممکن نباشد.



تام کروز ستاره فيلم Top Gun و Risky Business  در 25   سال اخير ميلياردها دلار برای هاليوود بليط فروخته، و بيشتر آن، در واقع 2 ميليارد و 500 ميليون دلار آن، برای شرکت پارامونت، در 14 سا ل اخير. 


شرکت پارامونت يکی از واحدهای شرکت عظيم رسانه‌ای  واياکام Viacom است که رئيس آن  سامنر رداستون، روز چهارشنبه تام کروز را در واقع اخراج کرد.  


اعتقادات مذهبی تام کروز به يک فرقه مسيحی به نام Scientology  ساينتالوژی  که اعتقادات عجيبی دارند، از جمله مخالفت با علم روان‌پزشکی و روان‌شناسی، و اصرار تام کروز در مصاحبه‌ها و برنامه‌های تلويزيونی به بزرگ‌نمائی و تاکيد روی اين اعتقادات، باعث  شده بود که رفتار او زبانزد عمگان بشود و صحنه‌هائی به ياد ماندنی به وجود بيايد، از جمله وقتی در مصاحبه با خانم اوپرا وينفری  روی مبل پريد از خوشحالی عشق به همسر جديدش خانم کتی هولمز Katie Holmes  يا وقتی در مراسم افتتاح فيلم بالاتر از خطر قسمت سوم در پاريس، از دکل بالا رفت تا برای دوستدارانش دست تکان بدهد.


آقای سامنر رد استون Somner Redstone رئيس 84 ساله شرکت واياکام  که استوديوی پارامانت يکی از واحدهای آن است، معتقد است که تام کروز  با حرکات خودش دست کم 150 ميليون دلار به فروش بليط فيلم‌ بالاتر از خطر، قسمت سوم، که کمپانی واياکام خيلی روی آن حساب مي‌کرد لطمه زده است. وی گفت رفتار اخير تام کروز برای پارامونت غيرقابل قبول بوده است.


خبر عدم تجديد قرارداد، يا در واقع فسخ قرارداد  تام کروز را اولين بار اين هفته روزنامه  وال استريت جورنال منتشر کرد، در گزارشی به قلم خبرنگار هاليوودش  خانم ماريسا مار Marissa Marr، که در يک مصاحبه تلويزيونی مي‌گويد مديران استوديو به طور خصوصی به او گفتند که تام کروز به يک مذهبی افراطی تبديل شده. وی مي‌افزايد که مديران پارامانت هم  از صراحت حمله رئيس و اياکام در باره تام کروز تعجب زده شدند. 


آقای مايکل فليمن Michael Fleeman خبرنگار مجله People  مي‌گويد صراحت لهجه استوديو عليه تام کروز تکان‌دهنده بود . او يادآور مي‌شود که کروز ميلياردها دلار بليط فروخته و هفت تا از صدفيلم پرفروش تاريخ سينما مال تام کروز است.  ولی اين خبرنگار هم قبول دارد که تام کروز اين روزها خيلی برای استوديو گران تمام شده بود.  


استوديوی پارامانت از محل فروش بليط های فيلم بالاتر از خطر، قسمت سوم، فقط 400 ميليون دلار در آورد که با توجه به هزينه 100 ميليون دلاری فروش فيلم و 20 ميليون دلار دستمزد تام کروز و هزينه تبليغ و پول سينماو غيره، عملا برای استوديو چيزی باقی نمي‌ماند.   


مايکل اسپاير Michael Spieir سردبير مجله تخصصی ورايتی  هم معتقد است که اگر آخرين فيلم تام کروز يعنی بالاتر از خطر  فروشی نزديک به يک ميليارد دلار يا 800 ميليون دلار داشت، لحن و موضع استوديو در باره او  کاملا متفاوت مي‌بود. 


اما بحثی که هست اين است که ستارگان هاليوود که اين روزها با داستان‌هائی که مدام در جرايد در باره شان بيرون مي‌آيد، زبانزد مردم شده‌اند،  آيا برای فروش فيلم‌ها خوب هستند يا بد. برخی منتقدها معتقد هستند که ستاره‌ها که معمولا در فيلم‌ها نقش آن شخصيت ی که از خود در اذهان عمومی ساخته‌اند، اجرا مي‌کنند،  کاربرد محدودی دارند و برای همه جور فيلمی خوب نيستند.  از طرف ديگر،  موفقيت فيلم‌هائی مثل هری پاتر و خداوندگار حلقه‌ها، که بر اساس داستان‌های تخيلی ولی معروف و با استفاده از گرافيک کامپيوتری و شگردهای بصری ويژه ساخته مي‌شوند، از اهميت نقش ستاره‌ها در فروختن بليط برای فيلم‌ها کاسته است.


مثلا خانم هلن اوهارا  Helen O’Hara   يکی از سردبيران مجله سينمائی امپاير Empire چاپ لندن معتقد است  که با فيلم‌های داستانی که ده‌ها ميليون دلار برای صحنه‌های عظيم و ترفندهای کامپيوتری  خرج مي‌کنند، ديگر لازم نيست 20 ميليون دلار هم دستمزد به ستاره‌ای مثل کروز داده شود. 


رفتار آقای سامنر رداستون رئيس کمپانی واياکام، کمپانی مادر شرکت پارامونت، در بيانات خود هنگام فسخ قرارداد تام کروز خيلی صريح بود.  در حاليکه  چنانکه واشنگتن پست نوشته است، معمولا وقتی اينجور قراردادها را کنسل مي‌کنند،  استوديو و ستاره سينما تعارفهائی بار هم می کنند، و آرزوی موفقيت و حتی گاهی يکی دو ميليون دلار هم هديه خداحافظی به ستاره می دهند، ولی اين بار  رئيس شرکت واياکام شکی باقی نگذاشته بود که در اين جدائی به هيچ وجه شوخی و تعارف با کسی ندارد.


از سوی ديگر،  از شريک و مدير شرکت تام کروز خانم پائولا  واگنر،  ديروز، چهارشنبه   در وال استريت جورنال نقل قول شده بود که دوتا شرکت سرمايه گذاری يکی در نيويورک و يکی در لس آنجلس هرکدام 100 ميليون دلار برای سرمايه گذاری در فيلم بعدی تام کروز آماده کرده اند و قطع رابطه با پارامونت به کروز امکان می دهد که هر پروژه ای که دلش می خواهد کار کند و دست او را برای انتخاب فيلم های غيرمتعارف باز می گذارد، که البته نه اسم شرکتهای سرمايه گذاری را  گفت و نه معلوم هست که کدام شرکت قرار است کارهای بعدی کروز را توزيع بکند، و معلوم نيست قدرتی مثل واياکام که نه تنها پارامونت، بلکه شبکه CBS و شرکت MTV و دهها شبکه تلويزيونی و راديوتلويزيون محلی در اختيار دارد، پشت سر تام کروز قرار بگيرد.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند