August 30, 2006

Shakira Tours The World





 
 

خانم شکیرا در آغاز تور جهانی خود در مصاحبه‌ای در مادرید می‌گوید در این کنسرت بهترین تلاش خود را به خرج می‌دهد که همه انرژی فیزیکی و همه خلاقیت‌ خود را به کار بگیرد برای اینکه این سفر  را عمده ترین سفر هنری خود می‌داند و واکنش تماشاگران به کنسرت او این را نشان  می داد.  


شکیرا در این کنسرت با خواننده رپ هائیتی‌تبار نیویورکی، آقای واکلاف جین همراه بود که ترانه کمر دروغ نمی‌کند یا Hips Don’t Lie  با او اجرا کرده است. آقای واکلاف جین در دهه 1990 با گروه رپ پیشتاز فوجیر به شهرت رسید. 


چندماه پیش شکیرا در نیویورک بود برای تبلیغ تورش به دور دنیا و دو آلبومی که تحت عنوان Oral Fixation همزمان بیرون داده، وسط خیابان یک ترانه برای مردم اجرا کرد که از یک برنامه صبحگاهی تلویزیونی در سراسر آمریکا پخش شد.  شکیرا گفته از 60 ترانه ای که نوشت 20 تا را برای دو آلبوم اورال فیکسشن انتخاب کرد و توضیح می دهد که هر ترانه، نیازهائی دارد و به عنوان ترانه‌سرا و تهیه‌کننده، احساس می‌کند که باید با ترانه‌های خودش گفتگو داشته باشد و موسیقی هر ترانه انتظارات خودش را دارد و چیزهائی خاص خود را مطالبه می‌کند، و برای همین است که همه انرژی و تمرکز و بدن و روح خود را به آن موسیقی اختصاص می‌دهد.

 

***


لونا شاد: برای من جالب این است که یک نفر با این همه آدم بتونه در آن واحد رابطه برقرار کند.


بهنام ناطقی:  یک جادوئی در هنر هست، در هر سطحی، از سطح هنر جدی و اپرا و موزه و کلاسیک گرفته تا هنر عوام‌پسند، و موسیقی راک و پاپ، که وقتی به دست می‌آید که هنرمند بتواند تماشاگر را از دنیای خودش از جهان  اطرافش جدا کند و با خودش به دنیائی دیگر ببرد. اون وقت دیگه هیچ مرزی باقی نمی مونه. مثلا جمعیت راحت به یک تکه ویدیو نگاه کرد از شکیرا و یک خانم دیگه که داشتند به یک قطعه پیانو از آهنگساز قرن 19 فرانسه اریک ساتی باله مدرن می رقصیدند. حالا این باله مدرن در نیویورک هم که بگذاری می رود در یک تئاتر کوچک حداکثر با 300 تا 400 تماشاگر، و در واقع من یادم می آید مارک موریس، طراح بزرگ رقص مدرن 20 سال پیش روی همین قطعه ساتی یک رقص درست کرده بود برای یک رقصنده، شنیدن این قطعه ساتی و دیدن رقص مدرن وسط کنسرت شکیرا یک کم حیرت انگیز بود، ولی جمعیت راحت آن را جذب کرد.  


لونا شاد: تو این را احساس کردی دیشب که اونجا بودی؟ 


بهنا ناطقی: کاملا. شکیرا هم سراینده ترانه‌های عاطفی و هیجان‌انگیز پاپ - راک است به دو زبان اسپانیائی و انگلیسی، که مستقیما با احساسات و عواطف شنونده‌ها، به خصوص زن‌ها سرو کار دارد،  و هم رقصنده خارق‌العاده‌ای است در رقص عربی، و هم در انواع رقص‌های دیگر،  ، و به خاطر تبار لبنانی اش، ملیت کلمبیائی اش و موسیقی جهانی که دارد، خیلی‌ها او را از خود می‌دانند. هنرمندی Global یا جهانی به معنی واقعی کلمه.    


لونا شاد:  آره، نگذاشت زبان اسپانیولی او را به موسیقی لاتین محدود کند.  زود به خودش انگلیسی یاد داد. 

 

بهنام ناطقی: لاتین راک، چون خوب که نگاه کنی و گوش بدهی، در آخرین تحلیل، شکیرا در واقع یک هنرمند موسیقی راک است که این تاثیرها از موسیقی‌های مختلف را در موسیقی راک می‌آورد. گروه او روی صحنه، در ذاتش یک گروه راک بود  و بهترین ترانه‌هایش هم در واقع راک هستند.  نکته جالب در باره شکیرا تاثیری است که یک تنه در فروش موسیقی لاتین داشته. مجله بیلبورد که معمولا فروش صفحه‌ها را می‌نویسه، گزارش داده بود که در سال 2005 فروش همه انواع موسیقی حدود 5 تا 10 درصد تنزل داشت، شاید به خاطر اینترنت، و به خاطر مسائل دیگه، که موضوع صحبت امروز ما نیست اما موسیقی لاتین فروش ده درصد بالا رفته بود و آنهم فقط به خاطر شکیرا که در آن سال دو تا آلبوم بیرون داد، یکی به انگلیسی و یک به لاتین هر دو به اسم  Oral Fixation که 25 میلیون نسخه روی هم فروش داشت.   


بهنام ناطقیحس غریبی است وقتی 20 هزار نفر آدم، آنهم از ملت‌های مختلف و فرهنگ‌های مختلف یک جا جمع بشوند به عشق دیدن کسی که سالهاست با قلب و روحشان سروکار دارد... قیافه‌های این‌ها تماشائی بود وقتی شکیرا روی صحنه ظاهر شد و واکنشی که به او می‌دادند، نصف تالار که اسپانیائی بلد بود تقریبا همه ترانه‌ها را همصدا با او فریاد می‌زدند، که خیلی جالب بود. و همچنین ترکیب تکنولوژی پیشرفته با این کنسرت دیدنی بود. مثلا مردم با تلفن همراه پیام می‌فرستادند به کل جمعیت یا به دوستی درمیان جمعیت که روی پرده بزرگ ظاهر می‌شد، یا برای نشان دادن عشقشان به جای اینکه شعله های فندک ها را روی دست بلند کنند، چراغهای تلفن‌های همراه را بلند می‌کردند، یا همه سعی می‌کردند با دوربین تلفن همراه یک عکس از خودشان بگیرند در حالیکه صحنه شکیرا پشت سرشان بود.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند