August 16, 2006

Summer Concerts



کنسرت‌های تابستان

لونا: تابستان‌ها، که جوان‌ها مدرسه ندارند، فرصتی است برای سازمان‌های عظیم تورهای موسیقی که کنسرت‌های بزرگی از هنرمندان محبوب را در شهرهای مختلف به سفر ببرند. (رو به بهنام) تماشاگران این کنسرت ها چه کسانی هستند؟

بهنام ناطقی: در باره کنسرت های بزرگ در تابستان، باید گفت جذابیت آنها تنوع آنهاست و اینکه برای هر سنی و هر نوع علاقه موسیقی، کنسرتی برای رفتن هست به شرط اینکه پول پرداخت قیمت گران بلیط را در جیب داشته باشند.

لونا: مدتی کنسرت های فستیوالی راه افتاده بود ، مثلا لالاپالوزا، یا لیلیت Lilith یا آز فست Ozfest

بهنام ناطقی: بله، آزفست، که 15 سال پیش توسط هنرمند موسیقی متال آزی آزبول راه افتاد هنوز هم ادامه داره. لیلیت یک فستیوال بود از هنرمندان راک و پاپ زن، که در سال 1996 به همت سارا مکلاکلن Sara Mclachlan راه افتاد و اختصاص به هنرمندان زن داشت از جمله پائولا کول، لیزا لوب، کرش وگاس و خیلی های دیگه. از جمله شریل کراو، که تقلیدی از کنسرت لالاپالوزا Lallapalooz، بود که تجربه جالبی برای علاقمندان موسیقی راک بود، که گروه های راک شناخته شده مثل متالیکا، Metallica افسپرینگ Offspring، گرین دی Green Day، تول Tool و نظائر آنها را در کنار گروه‌های کمتر شناخته شده معرفی می کرد، اما لالاپولازا از تابستان سال گذشته بعد از مدتی که تعطیل شده بود، به صورت یک فستیوال محلی در شهر شیکاگو به کار خودش ادامه می ده، و جالب بود که همین امروز، چهارشنبه، اعلام شد که در 166 هزار نفر در شیکاگو از کنسرت های این مجموعه هفته گذشته استفاده کردند و هشت میلیون دلار بلیط فروخت، که صدهزار نفر بیشتر از سال گذشته است که فقط دو روز بود.

Package

از جمله گروه هائی امسال در لالاپالوزا بودند، باید از Red Hot Chili Peppers نام برد که با صفحه جدیدش مطابق معمول در توری دور آمریکاست

گروه Red Hot Chili Peppers که حالا اعضای آن به سن چهل سالگی رسیده اند و تقریبا بیست سال است که روی صحنه هستند، دو ماه پیش با بیرون دادن یک صفحه بعد از شش سال، به صدر جدول پرفروش‌ ها صعود کرد.

تور عمده دیگر تابستان امسال، تور مادونا است به نام اعترافات یا Confessions طبق معمول با کمک رقصندگان جوان و زیبا و دکورهای عظیم، که از آمریکا به اروپا منتقل شده و در آن مادونا با استفاده از تصاویر مذهبی، باردیگر از شگرد همیشگی خود برای مطرح شدن خود در مطبوعات و جلوی افکار عمومی بودن استفاده می کند. واتیکان مثلا امسال با اعتراض به اینکه مادونا خودش را روی صحنه مثل عیسی مسیح مصلوب می کند، کمک زیادی به بالارفتن فروش او کرد. مادونا در آمریکا 16کنسرت برگزار کرد و جالب است بدانید متوسط قیمت بلیط های آن نزدیک به 400 دلار بود برای هر صندلی، ولی دلال ها قیمت بلیط در ردیف های خاصی را تا چند هزار دلار بالا بردند.

کلی کلارکسن، که چند روز پیش هم در باره اش صحبت کردیم، دو سال یک خواننده ناشناخته بود و سال بعد وقتی برنده مسابقه تلویزیونی آمریکن ایدل رفت به تور تابستانی رفت و بلیط های کنسرت او 20 دلار بود اما امسال بلیط های تور تابستانی او 75 دلار است که نشان می دهد چقدر سریع خود را در دل میلیون ها علاقمند جا کرده است، با اینکه صفحه جدیدی هم بیرون نداده.

از جمله هنرمندان دیگری که امسال دور آمریکا تور می دهند، باید از Tim McGraw هنرمند موسیقی کاونتری اسم ببریم که یکی از ده هنرمند بسیار فروش این سبک است و علاقمندان او طیف گسترده ای را در بر می گیرد، از زن های جوان عاشق گرفته تا خانواده های میان سال.

ابرگروه رپ Black Eyed Peasهم امسال تابستان در توری شرکت دارد و به خاطر خلاقیت خارق العاده آلبومهای هیپ هاپ رقصی و ابتکاری اش خیلی محبوب است.

بعضی گروه ها مدام در تور هستند و برایشان تابستان یا زمستان فرقی نمی کند، از جمله گروه پرل جم، یکی از محترم ترین گروه های راک که مدتها سر پائین نگه داشتن قیمت بلیط های کنسرتهایش با شرکت های عمده دعوا داشت.

Q&A

لونا: مرسی، ظاهرا موضوع اصلی قیمت بلیط است که هر سال بالاتر می رود.

بهنام ناطقی: شرکتهائی که کنسرتهای عمده را برپا می کنند و هنرمندان برجسته را تور می برند، تعدادشان زیاد است اما بزرگترین شان چند تا بیشتر نیستند. در آمریکا مثل شرکت اصلی که تقریبا در سراسر کشور فعالیت دارد، شرکتی است به نام Live Nattion که امسال اعلام کرد نسبت به سال گذشته قیمت بلیط ها را بالا نبرده است. اما با بلیط های 75 دلاری و 150 دلاری و حتی 400 دلاری مثل بلیط مادونا یا رولینگ استونز، کنسرت گذاشتن انقدر خرج دارد که برای شرکتهای برگزار کننده چندان سود آور نیست. مثلا چند هفته پیش، وال استریت جورنال، روزنامه ای که در باره همه جور کسب و کاری گزارش دارد، نوشته بود که این شرکت Live Nation در سه ماه اول سال جاری میلادی، یعنی 2006، در مجموع 516 میلیون دلار فروش داشت اما سود آن از 1.1 میلیون دلار تجاوز نمی کرد که نسبت به کل فروش سود ناچیزی است.

لونا: نیم میلیارد دلار فروش و یک میلیون دلار سود؟ پس این همه پول کجا می رود؟ اصولا این کنسرتها چطوری راه می افتد؟

بهنام ناطقی: معمولا شرکتها دنبال هنرمندها می روند که با آنها قرارداد ببندندو هر چه هنرمندی مهم تر باشد ضمانت بیشتری مطالبه می کند. مثلا مرایا کری در سال 2003 شبی 262 هزار دلار ضمانت گرفته بود ولی امسال در تور تابستانی اش که در 29 شهر آمریکا خواهد بود، مرایا کاری برای هر شب 450 هزار دلار از شرکت Live Nation ضمانت گرفته بود.

لونا: وقتی به برنامه هائی که تور می روند نگاه می کنی، شماره شان به نظر خیلی زیاد می رسد.

بهنام ناطقی: که خیلی برای مصرف کننده خوب است یعنی امکان انتخاب می دهد اما وقتی شماره کنسرت های تابستانی خیلی زیاد است، به قول رئیس یک شرکت عمده تورهای موسیقی، باعث می شود که گروه ها از هم مشتری بقاپند، ولی ضرر این رقابت از جیب موسیقیدانها نمی رود.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند