August 15, 2006

Ghost Riding

شبح سواری: تفریح خطرناک جوانها

لونا شاد: جوانهای آمریکائی تفریح تازه ای را شروع کرده اند به نام شبح سواری یا Ghost Riding که به کمک ترکیب ویدیو و کامپیوتر که همه چیز را به سرعت همگانی می کند، دارد در شهرهای مختلف هوادار پیدا می کند، موضوع گزارش امروز همکار ما، بهنام ناطقی، شبح سواری، یا رقص در کنار اتوموبیل بدون راننده در حرکت. (رو به بهنام) تماشای این ویدئوها تفریح دارد، درست مثل تماشای کار یک بندباز ماهر، اما وحشتناک هم است برای اینکه این جوانها دارند با جان خودشان بازی می کنند.

بهنام ناطقی: اصطلاح Ghost Riding که شاید در فارسی بشود آن را شبح سواری خواند، به ورزش یا تفریح یا عملیات سیرکی خطرناک جدیدی گفته می شود که در آن یک یا چند جوان از ماشین در حال حرکت بیرون می پرند وشروع می کنند روی آن رقصدن به آهنگ رپر مشهور جنوبی آقای e-40 که آهنگش به نام Ghost Ride the Whip یا شبح سواری کنید ماشین خود را، موسیقی متن تقریبا همه ویدئوهائی است که جوانها از این عملیات در اینترنت گذاشته اند.

بهنام ناطقی: صدها و به قول خبرنگار یک شبکه تلویزیونی آمریکائی، شبکه ABC هزارها ویدئو از بازی شبح سواری روی اینترنت قرار گرفته است و هر روز هم به شماره آن اضافه می شود. این ورزش یا تفریح جدید، ترکیبی است از موسیقی رپ، فیلمبرداری ویدیو و گذاشتن آن روی اینترنت و رانندگی جنون آمیز بدون راننده.

روی تمام این ویدئوها، موسیقی رپر سنفرانسیسکوئی e-40 قرار دارد، و موضوع یا چالش در تمام آنها، خطری است که رقصیدن و بالا و پائین پریدن در کنار ماشین در حرکت ولی بدون راننده، در بر دارد.

آقای مارک هلمز، معاون فرمانده پلیس شهرکی در کالیفرنیا به نام استاکتون، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ABC می گوید اولین چیزی که والدین باید به بچه های خود بگویند این است که در این جور چیزها شرکت نکنند برای اینکه خیلی خطرناک است.

مثل هر کار خطرناک دیگری، تماشاگر شبح سواری در واقع در انتظار دیدن فاجعه است، موقعی که مثل این آقا پسر بی کله، ماشین به تیر برخورد کند و خرد و خمیر شود.

این آقا پسر، به نام جاناتان لاوچیکو، همین مطلب را تشریح می کند. به قول او، شبح سواری برای این شروع شد که آدم شاهد شکست طرف باشد، مردم می خواهند ببیند طرف چگونه با کله به درخت برخورد می کند یا پای خودش را زیر چرخ ماشین له می کند.

رواج این تفریح، که در خیابانهای خلوت، در پارکینگ های بزرگ اتوموبیل که نیمه شب ها خالی می شود و حتی در شاهراه ها انجام می شود باعث نگرانی خانواده ها و پلیس شده است. در این ویدیو می بینم که یک اتوبوس مدرسه درست بعد از پریدن قهرمان به داخل ماشین، از راه می رسد و می توانست حادثه بار باشد.

شبح سواری، یک روایت جدید از بازی قدیمی است به نام car surfing که در آن جوانها روی سقف ماشین ها بدون راننده به رقص و حرکت های اکروبات می پرداختند. نمونه های آن را در دوچرخه سواری خوابیده در فرهنگ های دیگر هم دیده ایم اما در جوامع جدید آدم و اتوموبیل طوری با هم قاطی می شوند که جدا کردن آنها دیگر ممکن نیست حتی هنگام ورزش و تفریح.

هرچند شبح سواری مدتی است رواج پیدا کرده، آنچه باعث محبوبیت روزافزون آن شد ترانه Ghost Ride the Whip رپر موفق کالیفرنیائی سبک کرنک است که خود را e-40 اسم گذاشته است، و موسیقی دلنشین و رقص آوری دارد با استفاده از یک خط بیس بسیار عمیق و بیت های تیز، و بیشتر موضوع ترانه های او به اتوموبیل و ماشین سواری مربوط می شود.

جاناتان می گوید اگر موسیقی e-40 نبود هیچوقت به شبح سواری نمی پرداخت، و اگر کسی این ترانه را در ماشین نزد، ghost rider به حساب نمی آید.

معاون پلیس استنکتون می گوید والدین مسئول هستند که جلوی کارهای خطرناک بچه های خود را بگیرند.

بعضی موقع ها، شبح سواری در نمایش های خیابانی اکروبات اتوموبیلی موسوم به side shows انجام می شود که به کارهای خطرناک با اتوموبیل اختصاص دارد در شبهای تعطیل در خیابانهای خلوت در برابر تماشاگران. تا حالا در کالییفرنیا هشت نفر در اثر نمایش های side shows جان خود را از دست داده اند.

سئوال و جواب

لونا: مرسی بهنام از این گزارش. تا حالا کسی هم از شبح سواری مرده؟

بهنام ناطقی: ظاهرا نه، اینطور که ABC گزارش داده، تلفات از side show بوده که عملیات خطرناک با اتوموبیل است. ولی اینطور که ویدئوها نشان می دهد، این جور حرکات، نوعی بازی با مرگ است، که البته مثل هر بازی مرگبار دیگری، لذتش هم در همین است، یعنی تا دم مرگ رفتن، با مرگ بازی کردن.

لونا: امیدوارم نشان دادن این گزارش برای جوان های ایرانی که می دانم عاشق کارهای خطرناک هستند، درس عبرتی باشد، نه بدآموزی.

بهنام ناطقی: این جوان آمریکائی که این کار را می کند، شاید خطری در زندگی لمس نکرده که خطر را برای خودش ایجاد می کند که تفریح کند. اما جوان ایرانی همین که در اتوموبیل اش صدای موسیقی رپ e-40 را بلند کند، خود به خود به استقبال خطر می رود برای اینکه ممکن است دستگیر شود و کتک بخورد و حتی به زندان برود، همین که در کنار دوست دخترش در ماشین بنشیند، به اندازه کافی با خطر بازی کرده است که لذت ببرد. دیگه لازم نیست با ماشین دست به اکروبات بزند.

لونا: در باره e-40 این رپری که ترانه شبح سواری او این بازی را اینطور محبوب کرده چی می دانی؟

بهنام ناطقی: این هنرمند 40 ساله، که اسم اصلی اش Earl Stevens است متولد یک شهرک در شمال کالیفرنیا است به نام واله هو Vallejo عضو یک گروه رپ و هیپ بود به نام The Click یا دارو دسته، که کارشان باعث شهرت این شهرک و شهرهای اطراف شد، از جمله سن حوزه و اوکلند و سنفرانسیسکو. کار او، که صدای موسیقی کرانک دارد، در واقع یک شاخه از موسیقی هیپ هاپ کالیفرنیائی یا West Coast است و تا حالا به تنهائی و با همکاری گروهش ده تا CD بیرون داده که به خصوص این اواخر، مضمون بیشتر آنها ماشین سواری و عشق ماشین است، و به تازگی مدتی است با Lil Jon تهیه کننده برجسته آتلانتائی موسیقی هیپ هاپ سبک کرانک قراردادی بسته و با او کار می کند.

لونا: مرسی منتظر گزارش های دیگر تو هستیم. شنیدم که گزارش یوتوب را عقب انداختی؟

بهنام ناطقی: امروز یوتوب خراب بود داشتند تعمیرش می کردند نمی شد دسترسی پیدا کرد. فردا یک گزارش دارم درباره کنسرتهای تابستانی هنرمندان برجسته راک و هیپ هاپ دور آمریکا.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند