February 22, 2009

Spirit Awards for “The Wrester”

«کشتی گیر» برنده اصلی جوائز سینمای مستقل

Director: Darren Aronofsky به فاصله یک شب قبل از مراسم اهدای جوائز اسکار، اعلام اسامی برندگان جوائز سینمائی «اسپیریت» برای سینمای مستقل. هر سال یک شب قبل از برگزاری مراسم اهدای جوائز سینمائی اسکار، در مراسمی زیر یک چادر در ساحل دریا در سانتا مونیکا، هنرمندان سینمای مستقل آمریکا در مراسم جوائز اسپیریت، مورد تقدیر قرار می گیرند. خیلی از برنده های این جوائز ممکن است امشب هم در جوائز اسکار، برنده بشوند.

 

جوائز اسپیریت را یک انجمن یا موسسه هنری می دهد به نام Film Independent یا سینمای مستقل، در حالیکه جوائز اسکار را یک موسسه مستقل دیگر می دهد به نام آکادمی صنایع و هنرهای سینما که حدود 5 و 800 عضو دارد، بییشترشان از دست اندرکاران سینما. فرق این دو جایزه این است که انجمن سینمای مستقل، توجهش به تشویق هنرمندان غیروابسته به استودیوهای هالیوود است، اما از آنجا که حالا دیگر واقعا تشخیص هالیوودی و غیر آن مشکل شده، یک شرط ساده دارد نامزد شدن فیلمها، و این است که باید هزینه فیلم زیر 20 میلیون دلار باشد، که به این ترتیب، فیلمهای بزرگ و پرخرج استودیوها، نمی توانند نامزد شوند.

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی

خرج یک فیلم عمده در هالیوود بالای 100 میلیون دلار است و معمولا بیشتر فیلمهای عمده بین 30 میلیون دلار تا 70 میلیون دلار هزینه دارند. امسال فیلم «کشتی گیر» The Wrestler جوائز اصلی را درو کرد، فیلمی است که با هزینه بسیار کمتری ساخته شده و آن را شرکت فاکس سرچلایت Pictures Fox Searchlight در جشنواره تورونتو برای پخش در آمریکا به مبلغ چهار میلیون دلار، خرید، تازه بعد از آنکه در جشنواره ونیز،جایزه اول یعنی شیر طلائی را گرفته بود، که نشان می دهد این فیلم به قدری کم خرج بود که فروش چهار میلیون دلاری حقوق آن برای تهیه کننده صرفه داشت.

 

در مراسم اهدای جوائز اسپیریت برای سینمای مسقل، شب گذشت، شنبه شب در سنتا مانیکا، برنده اصلی فیلم کشتی گیر بود با سه جایزه عمده، از جمله جایزه بهترین فیلم، که آن را الک بالدوین اعلام کرد، و جایزه را درن آرونافسکی. جایزه بهترین بازیگر را فیلیپ سیمور هافمن اعلام کرد، برای میکی روک، بازیگر فیلم «کشتی گیر» میکی روک بخشی از سخنرانی اش را به یادبود سگ کوچولویش لوکی اختصاص داد، که قبلا گفته بود او را در دوران تنهائی و دوری از سینما مونس و همدم بود و شش روز قبل، درگذشت. قبل از شروع مراسم، میکی روک روی فرش قرمز کارگردان درن ارونافسکی را در آغوش گرفت میکی رورک گفت سگ بیمارش قرار نبود بیشتر از شش ماه دوام بیاورد ولی یک سال ونیم زنده ماند... کارگردان فیلمهای غیرمتعارف، جان واترز، و هنرپیشه سینمای مستقل و خواننده، زوئی دشانل، جایزه بهترین کارگردان را اعلام کردند، که نصیب تام مککارتی، کارگردان فیلم «مراجع» یا The Visitor شد.

 

جیسن بیتمن و الن پیج، هنرمندان فیلم Juno جونو، برندگان سال پیش، جایزه بهترین بازیگر زن را اعلام کردند -- برنده، بازیگر فیلم «رودخانه یخزده» خانم ملیسا لیو بود، که برای اسکار هم نامزد است. چیوتل اجیوفور در کنار جسیکا آلبا، جایزه بهترین بازیگر زن در نقش تکمیلی را اعلام کردند که نصیب هنرپیشه اسپانیائی خانم پنه لوپه کروز شد، به خاطر بازی اش در کمدی رومانتیک وودی آلن، ویکی کریستینا بارسلونا، و میشل مونگن و بلر آندروود، جایزه بهترین بازیگر مرد در نقش تکمیلی را اعلام کردند، که برنده آن، جیمز فرنکو بود، به خاطر ایفای نقش جوان همجنسگرا، و دوست پسر هاروی میلک، در کنار شان پن، در فیلم میلک. قبل از شروع مراسم، خانم تری هچر، بازیگر سریال Desperate Housewives گفت فیلمهای مستقل فیلمهائی هستند که برای پول ساخته نشده اند، بلکه حاصل اشتیاق شدید برای گفتن داستانند.

 

از جمله حاضران، خواننده پاپ، خانم «مرایا کری بود، همراه با کارگردان فیلم اجتماعی پوش Push، لی دنیلز، برنده جشنواره ساندنس امسال.. *** این جوائز، که اسم فارسی آن می شود «روحیه مستقل» را 24 سال است که دارند برگزار می کنند، هر سال، درست یک شب قبل از اسکار و ویژگی مراسم آن هم این است که براش چادر می زنند، مثل عروسی... در ساحل دریا... و معلوم است که هزینه بسیار کمتری دارد برگزاری آن. موسسه ای که این جایزه را برگزار می کند، ضمنا برگزار کننده جشنواره فیلمهای مستقل هم هست.

 

اما به خاطر اینکه خیلی از فیلمهای خوب و مطرح سال برای اسکار هم نامزد می شوند، این جوائز تقریبا گام به گام همراه اسکار بودند، و خیلی از نامزدها مشترک بودند و هستند، و گاهی حتی برندگان هم مشترک می شوند. اما به قول تام اونیل، نویسنده لس آنجلس تایمز، امسال بیشتر از سالهای پیش جوائز اسپیریت روحیه مستقل خودش را حفظ کرده و کاملا راه خودش را جدا کرده از راه اسکار. برای اولین بار است در شش سال اخیر که هیچکدام از نامزدهای جایزه بهترین فیلم، برای جایزه اسکار مشابهی نامزد نشده بودند، البته امسال کشتی گیر از این قاعده مستثنی است.

 

از دید این منتقد، جوائز اسپیریت با نامزد نکردن فیلم Milk برای جایزه بهترین فیلم، و همچنین با نامزد کردن فیلمهائی که می دانستند شانس مطرح شدن در اسکار را نداشتند، فیلمهائی مثل Wendy & Lucy و Ballast، سعی کرد راه خودش را به کلی از اسکار جدا کند. «وندی و لوسی» فیلم پارسال هنرپیشه جوان، میشل ویلیامز است، و آغاز کار مستقل او، بعد از مرگ شریک سابق زندگی اش، هیث لجر. این فیلم داستان زنی است که در راه رسیدن به آلاسکا برای یافتن کار، با سگش در اورگان گیر می کند. Balast هم فیلم مستقلی به کارگردانی لنس همر، در دهات میسی سیپی داستان زندگی به هم ریختن زندگی های سه نفر از بازماندگان یک خودکشی است. این فیلمها، هر چند مورد توجه منتقدها قرار گرفتند اما در واقع نتوانستند با تماشاگر انبوه رابطه برقرار کنند. در این میان، فیلم Frozen River که هنرپیشه اول آن جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، برنده پارسال جشنواره ساندنس بود. نامزدهای بهترین بازیگری در این سری جوائز بین اسپیریت واسکار مشترک است.

No comments: