September 13, 2006

Toronto Festival 2006 - Midway



در نیمه راه تورانتو


جشنواره فیلم تورونتو، عظیمترین جشنواره سینمائی آمریکای شمالی،  که فردا شب به کار خود خاتمه میدهد، با 350 فیلم، موضوعهای مختلفی را برای تماشاگران خود مطرح میکند، از اعتراض سیاسی و فیلمهای تاریخی گرفته، تا فیلمهائی در باره زندگی و عشقهای امروزی، و همانطور که میدونید،  سینمای ایران در این جشنواره درخشش قابل توجهی داشته است، از جمله به خاطر موفقیت فیلم آفساید از جعفر پناهی.  


بیشتر منتقدها و وبلاگ نویسهائی که هر روز از تورونتو گزارش میفرستند، میگویند از تعداد کثیر فیلمها و رویدادهای این جشنواره گیج شدهاند.  بعضیها روزی چهارپنج تا فیلم میبینند و باز هم وقت کم میآورند. 


در کنار این فیلمها و دهها فیلم سینمای مستقل و غیرهالیوودی که جشنواره تورونتو برای بال و پر دادن به آنها راه افتاده است، فیلمهای عمده هالیوودی هم هستند که توجه ها را به سوی خود میکشند، از جمله فیلم همه مردان شاه که روز گذشته به آن پرداختیم، فیلم بچه های کوچک Little Children  است با شرکت کیت وینسلت، و کمدی ویل فارل به نام عجیب تر از افسانه Stranger Than Fiction  قابل ذکر هستند  و یک کمدی به نام A Good Year با شرکت راسل کراو، ستاره استرالیائی سینمای جهان.  


نوستاره کانادائی خانم کری ان ماس Carrie-Ann Moss ، به خاطر فیلم فیدو Fido که به نوعی زنده کننده ژانر فیلمهای هیولائی یا Zombie  دهه 1950 است، به زادگاه خود کانادا باز میگردد. 


خانم ماس در  فیلم فیدو، به کارگردانی اندرو کری Andrew Currie قش یک زن خانهدار را بازی میکند که صاحب یک زامبی با هیولای اهلی شده است. در این افسانه علمی –هیولائی،  میبینیم که مردم موفق شدهاند زامبیها یا هیولاهای بازگشته از قبر را با استفاده از تکنولوژی یک شرکت خیالی به نام ZomCom اهلی میکنند و در کارهائی مثل باغبانی یا مستخدمی از آنها استفاده میکنند و این میشود که زن خانه دار و فرزندش عاشق زامبی خود می شوند.   نقش زامبی را در فیلم فیدو، بیلی کانلی بازی میکند. کانالی میگوید بازی در فیلم برایش سخت بود چون زامبی نمی تواند حرف بزند. سختی دیگر آن ساعات طولانی گریم کردن بود.

 

کارگردان فیلم آقای  اندرو کوری در مصاحبه ای اشاره کرده است که سعی کرده ژانر فیلمهای زامبی را با طنز اجتماعی و کمدی مخلوط کند و همه آنها را از نظر بصری به سبک فیلمهای تکنی کالر دهه 1950 فیلمبرداری کند.



 غیر از اینها که گفتیم، یکی از فیلمهای جدیدی که در جشنواره تورونتو  مورد توجه منتقدها قرار گرفت، یک تجربه کارگردانی از ستاره جوان سینما خانم Sarah Polly است به نام «دور از او» یا Away from Her  با شرکت جولی کریستی، در باره توفانی که بیماری فراموشی یا السایمرز یک زن میتواند در زندگی اطرافیان او از جمله شوهرش ایجاد کند.  


منتقدها خیلی از بازی کریستی در این فیلم تعریف کردهاند و همینطور از بازی اد هریس Ed Harris در نقش بتهوون در فیلم «نسخهبرداری از بتهوون» Copying Beethoven.  


منتقدها دو فیلم اسپانیائی، یکی، آخرین فیلم پدرو المدور، یعنی فیلم Volver و یکی هم فیلم لابیرنت پن Pan’s Labyrinth از نویسنده و کارگردان گیلرمو دل تورو را از بهترین فیلمهای این جشنواره میدانند. 

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند