September 19, 2006

Pendar.Net & Istaghah


وب سایت های برنده جایزه ذره بین طلائی 


سومین دوره جایزه ذره بین طلائی عصر شنبه این هفته در مراسمی در آمفیتئاتر باشگاه وبلاگنویسان تهران، به سردبیران و بانیان دو سایت اینترنتی مبتکر و باسابقه اهدا شد.  امروز در گزارش خود نگاهی دارم به سایتهای اینترنتی پندار  pendar.net  و ایستگاه دات کام istgah.com برندگان امسال جایزه ذرهبین طلائی. 


*** 


جایزه ذره بین طلائی را یک سایت اینترنتی به نام ایران سئو SEO  برگزار میکند – یا در واقع ایران اس ای او، که مخفف Search Engine Optimization  است ، یک سایت حرفهای است که به بحث در باره موتورهای جستجو و بازار الکترونیک اختصاص داره با هدف اصلاح کدها و مدیریت سایت ها به طوری که در موتورهای جستجو بهتر حضور داشته باشند.  مدیران سایت پرشین بلاگ از حامیان این جایزه هستند. 


جایزه ذره بین طلائی  به سایتهائی ایرانی داده میشه که در موتورهای جستجو مثل یاهو و گوگل حضور فعالی دارند و با زحمات خود کمک میکنند به حضور بیشتر سایتهای فارسی در موتورهای جستجوی بینالمللی.


در شرایطی که نه کمک دولتی برای این کارها وجود دارد، نه بازاری هست که مثل آمریکا با پول آگهی به این افراد مبتکر برای ادامه کارشان کمک بکند، علاقه به کار و فرهنگ و برقراری ارتباط،  انگیزه اصلی میشود برای این جوانهای باهوش که فعالیت کنند. این را هم در باره اونها که جایزه گرفتهاند باید گفت، هم در باره اونها که با زحمت و از جیب خرج میکنند که یک چنین جوایزی داده بشود و در باره اش بحث بشود 


من که اون وقتها در رادیو آزادی برنامه روزانه گذاشته بودم برای حمایت از سایتهای اینترنتی مردمی در  ایران، همان موقع با کار پندار دات نت آشنا شدم و از اون موقع هر از چندگاه برای گرفتن خبرهای فرهنگی به این سایت سر میزنم.   سایت پندار دات نت که این جایزه را امسال گرفته  سالهاست مجموعهای خواندنی از خبرهای هنری و فرهنگی ایران را به صورت ابتکاری در اینترنت عرضه میکنه. 


سایت ایستگاه دات کام هم جالب است –  چون این طور که دیدم، کارش فقط در آگهی است و سعی میکنه به گرم شدن بازار کمک کند. از جمله فرهنگ لغت قابل استفاده ای دارد. 


برنده دیگر جایزه ذرهبین طلائی امروز،  یعنی  ایستگاه دات کام یک نرمابزار ابتکاری دارد برای عرضه آگهیهای کوچک که زیر موضوعهای مختلف تقسیمبندی شدهاند، و اگر روزی دادوستد اینترنتی در ایران باب بشود، یکی از ستونهاش سایتهائی نظیر ایستگاه و پندار هستند، که کارشان علاوه بر عرضه محتوا، استفاده از اینترنت برای خدمت رسانی هم هست. 


خوب میشد اگه اطلاعاتی در باره درآمد این سایت ها و وضع مالی اونها داشتیم و اینکه چه سهمی در بازاریابی انجام می دهند، ولی فکر می کنم دنبال این جور اطلاعات در ایران بودن فعلا  زیاد کار  امکان پذیر نباشه! 


از کسب و کار که بیایم بیرون، باز میرسیم سر سایت پندار دات نت  pendar.net   این سایت را کسانی که با خبرهای هنری سرو کار دارند، بیشتر از شش سال است که میشناسند و شاهد تحول مداوم آن بودهاند.  بردن این جایزه فرصتی است که به سایت پندار و زحمات سردبیر و بانی آن، آقای نیما افشار نادری نگاهی بیاندازیم. 


بنیانگذار و سردبیر پندار «نیما افشارنادری» که  فارغالتحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه قزوین است، موقعی ساختن این سایت را در اطاق کوچکی در منزل پدریاش شروع کرد که تازه دانشجو شده بود، و هرچند شکل کارش کاملا حرفهای بود، ولی زیربنای آماتوری آن را تاکنون هم حفظ کرده است. 


کارهای گرافیک سایت را خانم نغمه عقیلی به عهده گرفته است. امین رجائی مدیریت فنی سایت کل مجموعه سایتهای پندار را انجام میدهد و دهها روزنامهنگار در داخل و خارج از کشور با سایت پندار همکاری دارند.   


سایت پندار دات نت، که مدام در تلاش برای عرضه چیزهای جدید است، خبرهای هنری وفرهنگی ایران را از گوشه و کنار مطبوعات داخل و خارج از کشور گردآوری میکند و یکجا جمع میکند، اما هر وقت که بتواند به کمک نویسندگان و خبرنگاران داوطلب، در باره موضوعهائی متنوع فرهنگی، از جلسههای ادبی و سینمائی گرفته تا موسیقی روز، گزارشهای دست اول هم منتشر میکند، حتی یک مدت پادکست هم داشت و برنامه موسیقی شبه رادیوئی هم پخش میکرد، ولی برای ادامه این کارها، صددرصد پول لازم است که این سایتهای مردمی که از جیب گردانندگانش اداره میشوند، بودجهای ندارند که بتوانند ایدههای خودشان را ادامه بدهند. 


اخیرا یک کار حاشیه پندار راه انداختن سرویس جدیدی است به نام my pendar.com که به کاربران فرصت میدهد  برای خود پورتالهای شخصی درست کنند و محتوای آن را برحسب سلیقه خود تغییر دهند، تقویم روزانه داشته باشند، خبرهای مورد علاقه خود را گرد بیاورند و نظائر آن.


ذرهبین طلائی جایزه است که برای تشویق فهرستها و موتورهای جستجوگر ایرانی به سایتهائی داده میشود که برای بالابردن ضریب نفوذ سایتهای ایرانی در اینترنت فعال بودهاند، و هیات داوران آن تلاش میکنند از افراد و سایتهائی تشویق به عمل بیاورند که نقشی در پررنگ کردن محتوای ارزشمند فارسی در اینترنت داشتهاند.


این جایزه قبلا به سایت فهرستِ جانانه و جستجوگر پارسیک ، اهدا شده و هچنین محمودْ بَشاش، مجیدْ آنلاین،، ایرانْ ترانه  و ایرانْ داک از برندگان قبلی آن بودهاند. 

برای انتخاب سایتهای برتر، جنبههای فنی  خیلی مورد نظر هستند، مثلا همان طور که گفتم حضور آنها در موتورهای جستجوگر مثل یاهو و گوگل بررسی میشود و محبوبیت سایتها، از نظر شمار پیوندهائی که در وبلاگها و سایتهای دیگر به آنها داده میشود مورد نظر هیات داوران جایزه ذره بین طلائی قرار میگیرد، که البته همان دلیلی است که در موتورهای جستجو هم بالا میآیند.


No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند