September 11, 2006

Hollywoodland


 

سرزمین هالیوود: سینمای سیاه


جمعه پيش همزمان با آغاز نمايش عمومی فيلم جديد Hollywoodland  يا سرزمين هاليوود در آمريکا،  هنرپيشه اول آن آقای بن افلک Ben Affleck برای بازی در اين فيلم، جايزه بهترين هنرپيشه مرد در جشنواره ونيز را بدست آورد. فيلم سرزمين هاليوود، که پرونده مرگ  جرج ريوز George Reeves  هنرپيشه نقش سوپرمن در سريال تلويزيونی دهه 1950 را باز ميگشايد، نظرهای متضادی در منتقدان آمريکائی بر انگيخته است.


هفته پيش در لس آنجلس در مراسم افتتاح فيلم سرزمين هاليوود، نه تنها ستارگان اين فيلم، بلکه از ستارگان قديمی هم دعوت شده بود تا در مراسم افتتاح فيلمی حضور پيدا کنند که پرونده بسته شده مرگ يکی از همکاران آنها، يعنی جرج ريوز، بازيگر نقش سوپرمن در سريال تلويزيونی ماجراهای سوپرمن را از نو باز ميکند با اين پيشنهاد که شايد  داستان خودکشی او حقيقت نداشت. از جمله حاضران، خانم ارن راترفورد بود، همبازی جرج ريوز  در فيلم برباد رفته،   تونی مارتين و سيد چاريس   بازيگرهای قديمي، و خانم جين سيمور، و  راکل ولش،  که در مراسم افتتاح فيلم سرزمين هاليوود، در کنار بن افلک، باب هاسکينز و ادرين برودي، هنرپيشههای هاليوودلند قرار گرفتند.


آقای ادرين برودی که در فيلم سرزمين هاليوود نقش يک کارآگاه غيرمتعارف را بازی ميکند،  در  مصاحبه با آسوشيتدپرس توضيح داد  که شخصيت کاراگاهی که او نقشش را بازی ميکند، به گزارش پليس در باره خودکشی جرج ريوز مشکوک ميشود زيرا ميفهمد که بازيگر سوپرمن با زن يکی از مديران استوديو در هاليوود سر و سر داشته، و شايد جانش را بر سر اين رابطه گذاشته باشد.  وی ميافزايد انگيزشهائی بالقوه برای قتل او وجود داشت که موضوع اصلی داستان اين فيلم است.


منتقد مجله سينمائی پرومی ير Premiere آقای  گلن کنی Glen Kenny معتقد است که فيلم «هاليوودلند» يا سرزمين هاليوود،  يکی از شگفتيهای خوشحالکننده تابستان امسال است که از يک طرف داستانی کارآگاهی و جنائی است و از طرف ديگر، بررسی يک شخصيت است و از طرف ديگر، مروری است بر کاستيهای هاليوود آن دوره. 


آقای بن افلک که نقش جرج ريوز را انصافا گيرا بازی کرده و مسئول ايرادهائی که منتقدها از اين فيلم گرفتند، نيست، ميگويد در تحقيق خود فهميد که جرج ريوز، خيلی دلش ميخواست مردم، او را هنرپيشه موفقی بدانند، و هرچند پول زيادی نداشت، خيلی دست و دل و باز بود، و در شخصيت او گرمی و مردمنوازی ای بود در سريال سوپرمن در تلويزيون بچه ها را به سوی ميکشيد. افلک ميگويد جرج ريوز دلش ميخواست همه را خوشحال کند، حتی اگر خودش ناراحت بود.


منتقد مجله هفتگی رولينگ استون Rolling Stone آقای پيتر تراورس Travers با يادآوری ماجراهای زندگی واقعی بن افلک، و اينکه چگونه به خاطر نامزدی نافرجامش با هنرپيشه سينما و خواننده، خانم جنيفر لوپز، مسخره مطبوعات ارزان قرار گرفت،  مينويسد ضربههائی که بن افلک از شهرت زياد خورده است، او را برای بازی در اين نقش آماده کرده است.  منتقد ويلج وويس Village Voice جی هوبرمن J.Hoberman هم  بن افلک را به خاطر رفتن در نقش يک بازيگر بد هاليوودی تحسين ميکند.


خانم دايان لين Lane،  نقش زن پا به سن يک مدير استوديو را بازی ميکند که با جرج ريوز رابطه عاشقانه داشت.   او در   مصاحبه با آسوشيتدپرس ميگويد خودش در بچگی تماشاگر سريال سوپرمن بود و باور ندارد که جرج ريوز خودکشی کرده باشد.  ولی خانم دايان لين، همچنين فکر نميکند که زنی که او نقشش را بازی ميکند، و شوهر آن زن، با بازی باب هاسکينز، که ظاهرا، هم يکی از مديران قدرتمند يک استوديوی فيلمسازی در هاليوود است و هم تماسهائی با جنايتکاران سازمانيافته مافيائی دارد،  نيز در مرگ جرج ريوز نقش داشتند.  وی يادآور ميشود که سه کالبد شکافی پزشکی قانونی لس آنجلس روی بدن جرج ريوز  نتوانست چيزی را ثابت کند.


از حاضران در مراسم افتتاح فيلم «هاليوود لند» خانم  نوئل نيل بود، بازيگر نقش مقابل جرج ريوز در فيلم سينمائی و سريال تلويزيونی سوپرمن، که ميگويد جرج ريوز مرد خوبی بود و زنده کردن او امکان ندارد، حتی در يک فيلم سينمائي.


آقای بن افلک معتقد است که فيلم سرزمين هاليوود در تحليل نهائی در باره جاه طلبی است، زيرا جرج ريوز دلش ميخواست چيزی بيشتر از بازيگر سريال تلويزيونی محبوب بچه ها باشد. دلش ميخواست يک ستاره بزرگ باشد،  افلک ميگويد هاليوود واقعا شهر جاهطلبی است و هر کس در هاليوود هست دلش ميخواهد چيزی باشد بيشتر از آنچه هست.


کن توران، منتقد لس آنجلس تايمز کار آقای الن کولتر  Allen Coulter در مقام کارگردان را تقليدی ميبيند که عليرغم بازيهای گيرای بن افلک و دايان لين و ديگران، نميتواند چيزی بيشتر از کپيبرداری باشد از آنچه ميخواهد جانشين آن بشود. 


منتقدانی که از فيلم تعريف کردند، کار کارگردان فيلم آقای الن کولتر را که اولين کار سينمائی اش را ارائه ميدهد به خاطر نگاه نافذش به روحيه مردم هاليووود تحسين کرده اند. کولتر قبل از اين فيلم، که نخستين کار سينمائی اوست،  چندين قسمت از سريالهای خيلی موفق تلويزيونی را کارگردانی کرد، ازجمله سريال های Sex In the City و Sopranos، برای شبکه تلويزيونی HBO.


به قول منتقد شيکاگو تريبون آقای مايکل فيليپز، جذابيت کار  کولتر در اين است که در نشان دادن شخصيتهای اين داستان، نه غلو کرده است و نه سعی کرده آنها را تحقير کند، و به قول او، تکليف فيلم را واکنش تماشاگر نسبت به شخصيت محوری فيلم روشن ميکند، که خود جرج ريوز با بازی بن افلک نيست، بلکه کارآگاهی است که نقش او را ادرين برودی ايفا ميکند، يک کارآگاه غيرمتعارف که ميخواهد متفاوت باشد با کارآگاه های سنتی هاليوودی در داستان های ريموند چندلر، و  به همين خاطر هم شايد دلچسب نباشد.


موضوع فيلم هاليوودلند، يعنی هنرپيشهای که نقش سوپر من را بازی ميکند، از اين نظر جالب  است که ميتواند به نوعی آسيبپذيری انسان واقعی يعنی هنرپيشه را در تضاد بگذارد با آرزوی انسان برای روئين تن بودن، که موضوع فيلمهای سوپرمن است.


  اما برخورد فيلم با اين موضوع سطحی و کليشهای است. از خط های فکری خيلی واضح  فيلم که روی آن خيلی هم تاکيد ميشود، اين کليشه تکراری است که سوپرمن، که مدعی است بدنی روئين تنی است، در واقع آدم نحيف و جاهطلبی است که ميخواهد از نردبان عشق يک زن مسن بالا برود. 


خط ديگر فکری که در فيلم گسترده ميشود، باور نقش توسط بازيگر است.  يعنی جرج ريوز،  بعد از بازی نقش سوپرمن در سريال تلويزيونی ارزان قيمت، خود را ميبازد و ميخواهد در زندگی هم سوپرمن باشد، که ميشود بحث کرد همين فکر،  او را به سوی خودکشی سوق ميدهد، زيرا بلندپروازی او از استعدادش بيشتر بود. اما فيلم چندان به اين موضوع توجه ندارد و بيشتر ميخواهد با تکيه بر شخصيت مدير استوديو با بازی باب هاسکينز، مرگ جرج ريوز را جنايتی جلوه دهد به ابتکار مديراستوديو، برای گرفتن انتقام از مردی که دل زن او را شکسته است.


منتقدها به خصوص بازی دايان لين Lane  را در اين فيلم ستودهاند، زيرا جسورانه نقشی مسنتر از خودش را بازی ميکند و از نمايش گذر عمر به روی چهره خودش پروا ندارد   از جمله منتقدها،  آقای انتونی لين است در مجله وزين هفتگی نيويورکر، که بعد از کوبيدن اين فيلم، مينويسد خانم دايان لين اين فيلم را که به عنوان يک اثر جنائی - پليسی کششی ندارد، به يک فيلم ترسناک تبديل ميکند در باره زمانهای هيولاوش در هاليوود.


فيلم هاليوودلند، در باره رابطه هاليوود، و جرم و جنايت و پليس، در واقع سعی ميکند دنباله روی فيلمهای معتبری مثل Chinatown باشد از رومن پولانسکي، LA Confidential از کرتيس هنسن Curtis Hansen اما به پای آنها  نميرسد، شايد به اين سبب که خود را اندکی بيشتر از آنچه بايد جدی ميگيرد. 

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند