June 25, 2009

Iran Election in Media - 9

بازتاب بحران ایران در رسانه ها – 9

 

poster_crying_&_praying در بررسی رسانه ها و مطبوعات، بهنام ناطقی نگاهی دارد به چند نمونه مقالات مطبوعات شهرهای کوچک آمریکا، در ادامه تم «جهان دارد نگاه می کند» برگزیده ای می بینیم از کاریکاتورهای سیاسی در باره بحران ایران و همچنین یک نقاشی متحرک در باره مبارزه «سوپربسیحی» با «انحراف» های فرهنگی مثل «عروسک باربی» و آرایش صورت، و به یاد نقش زنان در خیزش اعتراض، ویدیوئی با ترانه رپ شاهین نجفی پخش می کند در ستایش زنان، با ترجیع بند «ما که از مردی افتادیم، تو زن باش.»

 

بهنود مکری: ... و می رسیم به گزارش همکار شباهنگ – بهنام ناطقی – که امشب هم از لس آنجلس به ما ملحق می شود—برای نگاهی به رسانه ها در پیامد بحران در ایران. (به بهنام!) مثل اینکه در آمریکا، موضوع اصلی مطبوعات همچنان واکنش اوباما به بحران ایران است، و مثل هر روز، جهان دارد نگاه می کند.

 

بهنام ناطقی: بله، The World Is Watching این را در خیابانهای تهران به هم می گفتند که بچه ها نترسید، «دنیا دارد شما را نگاه می کند» و جمله ای بود که آقای اوباما هم تکرار کرد. ولی از دید ناظران سیاسی که دارند نگاه می کنند، چنانکه خبرگزاری آسوشیتدپرس در تجزیه و تحلیلی می نویسد، بازنده اصلی در بحران پیامد اعلام نتایج انتخابات جمهوری اسلامی را رهبر جمهوری اسلامی می دانند. آیت الله خامنه ای با اعلام عجولانه نتایج و بعد هم صدور دستور سرکوب خونین، ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی را در سراشیب سقوط قرار داد. از طرف دیگر، رهبر دیگری که در این جریان صدمه دید، رئیس جمهوری آمریکاست که به خاطر اظهارتش در باره ایران و حتی قرار قبلی کاخ سفید با خبرنگاری که سئوالی از طرف از یک کاربر اینترنت در ایران پرسید، مورد انتقاد شدید مطبوعات آمریکا قرار گرفت.

 

گزارش ویدیوئی بهنام ناطقی

بهنود مکری: در تفسیرهای مطبوعات آمریکا که مرور می کنی، به چه حرفهای ناشنیده ای برخوردی؟

 

بهنام ناطقی: چند روز است که از روزنامه های برجسته نقل قول کردیم، اما برای اینکه ببینی جهان با چه دقت و وسواسی دارد، نگاه می کند، امروز فکر کردم نمونه هائی از هزاران روزنامه کوچک محلی در آمریکا بیاوریم.

 

مثلا روزنامه دیلی تایمز در ایالت کوچک Delaware نوشته آنها که از موضع اوباما انتقاد می کنند به نکته اصلی حرف او توجهی ندارند، که این مبارزه، مبارزه ای است که مردم ایران باید انجام دهند و می افزاید این جمهوریخواهان که می گویند اوباما باید راه رانلد ریگن را برود، یادشان رقته که ریگن به ایران از طریق اسرائیل، تدارکات نظامی فروخت، و در ازای آزادی گروگانها در لبنان، آلیور نورث را به ایران فرستاد با یک انجیل و یک کیک شکلاتی، و همین نئوکان ها (یا نومحافظه کاران) بودند که تا چند وقت پیش خواهان بمباران مراکز اتمی ایران بودند، که تلفات جانبی آن بیشتر از کشتگان خیابانی این روزها می بود.

 

paper_Dallas_Morning_news_cover روزنامه دالاس مورنینگ پست، از ایالت تگزاس، در سرمقاله ای امروز می نویسد اوباما حق دارد که احتیاط توصیه می کند برای اینکه اتخاذ لحنی تهاجم آمیزتر از سوی آقای اوباما، خطراتش بیشتر از منافعش است. ولی دالاس مورنینگ پست می گوید دولت آمریکا و سایر دولتهای جهان در ماههای آینده نباید به تلاشهای دولت احمدی نژاد برای بهبود روابط، روی خوش نشان بدهند، چون قصد حکومت ایران از این تلاشها، دادن امتیازهای مورد نظر غرب نیست بلکه می خواهد از مذاکره با غربی ها را به عنوان دلیل و مدرک برای اثبات مشروعیت خود، استفاده کند.

 

مثلا در یکی از شهرکهای نیوجرسی در یکساعتی نیویورک، شهر ترنتون، روزنامه ترنتونین یا ترنتونیائی، در سرمقاله اش به نکته ای اشاره می کند که شاید به این صراحت جای دیگر نیامده باشد. ترنتونین می نویسد به نظر می رسد جنبش اعتراض به نتیجه انتخابات ایران، جنبشی بدون رهبر است.

 

paper_Trentonian مفسر ترنتونین می نویسد منظور از ما انتقاد از حرفهای اوباما نیست برای اینکه لحن اوباما، خیلی هم مناسب بود، ولی منظور ما کسی که شایسته انتقاد است، میر حسین موسوی است که نتوانست در این موقعیت بالقوه تاریخی، به پا خیزد. ترنتونین نوشته علیرغم اعلام تقلب در انتخابات، موسوی از محکوم کردن حکومت روحانی سالاری که این تقلب را اداره کرده بود، پرهیز کرد و حتی حمایتی که از نظام ابراز کرد، باعث شد که رای دهندگان به او شگفت زده شوند، ولی شگفتی ندارد. موسوی دستاورد همین نظام ماست و استناد کرده به حرف تظاهرکننده ای در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که گفته دوست دارد خیال می کرد پیرو موسوی است و به او رای داده، ولی حالا دیگر مطمئن نیست.

 

paper_National_Post_Canada روزنامه نشنال پست کانادا در سرمقاله ای در انتقاد از اوباما می نویسد اظهارات توخالی رئیس جمهوری آمریکا، ایرادش در این بود که اشاره ای به انگیزه تقلب کنندگان در انتخابات و چماق زدن و تیرانداختن به مردم در روزهای بعد از آن نداشت.

 

نشنال پست کانادا می نویسد اوباما به حربه ای متوسل شده که حامیان روسیه کمونیستی در جنگ سرد به کار می بردند، یعنی نسبیت اخلاقی، یعنی شوروی کمونیستی و غرب دمکرات، با هم مساوی هستند از نظر اخلاقی، و هر دو بمب اتم دارند.

 

در اوضاع کنونی، موضوع نسبیت گرای اوباما یعنی که یعنی ایراد اساسی در نظام ایران، در اعتقادات افراطی سران آن وجود ندارد که آنها را وادار می کند نتیجه انتخابات را منکر شوند. نشنال پست می نویسد زنان و مردان شجاع در خیابانهای ایران جانشان را به خطر می اندازند برای فراخوان آزادی و کمترین کاری که اوباما می توانست بکند این بود که سرکوبگران آن هارا آنچه هستند معرفی کند، یعنی فاشیست های اسلامی.

مردم اعتراض می کنند، چنانکه در این کارتون از گلن مککوی Glenn McCoy هنرمند برجسته آمریکائی می بینی، پاسداری، چهار تا از معترضین را کشته و احمدی نژاد می گوید رقیب من همین الان چهار تا رای دهنده از دست داد.

 

تفسیرها زیاد است ولی وقت نیست، و حالا برای تنوع هم که شده، می خواهم توجه ها را به یک انیمیشن جلب کنم در باره تلاش بسیجیانی که برای ترویج رعایت آموزه های دین، و جلوگیری از نفوذ فرهنگ غرب، به سروکله مردم می کوبند: اسم این فیلم کوتاه نقاشی متحرک هست ابربسیجی یا سوپربسیجی، که با الهام از سوپرمن درست شده.

 

ویدیوی انیمیشن «سوپربسیحی»

 

بهنود: مرسی بهنام از این انیمیش که فکر نمی کنم در تلویزیون ایران نشان داده شود..... این چند روز کاریکاتورهای سیاسی ای نشان دادی که تماشاگران خیلی استقبال کردند. امروز چی داری؟

 

بهنام ناطقی: امروز چند کاریکاتور انتخاب کردم از هنرمندان داخل ایران. تند نشان می دهیم، چون مفاهیم آنها هر چند عمیق و شاعرانه کار شده اند، خیلی روشن است.

 

cartoon_Nokia

اولی در باره نقش نوکیا در فروش تکنولوژی جاسوسی علیه معترضین به جمهوری اسلامی است.

cartoon_khas_o_khashak_Hossein_Safi

این طرح از هنرمند حسین صافی در باره روفتن خس و خاشاک است... طرح ترسناکی است در باره خشونت کور

cartoon_Mana_Neyestani

این طرح از هنرمند برجسته مانا حسینی، نیازی به شرح ندارد... کشتار تظاهرکنندگان در خیابانها را به صورت یک بازی ویدیوئی نشان می دهد.

cartoon_the_opposite_Ali_Derakhshi

این طرح از علی درخشانی نشان می دهد که چگونه همه چیز می تواند وارونه باشد.. اسمش است اوپوزیت.

cartoon_trimming_grass_pantea_vaez

و این قسمت را با این طرح زیبا و دردناک تمام می کنم از خواهرم پانته آ واعظ، که نشان می دهد چگونه توک رویش سبز با قیچی خشونت، چیده می شود.

 

بهنود مکری: مرسی بهنام، برای این طرح ها، که می دانم خیلی زیاد داری و بعدا باید بیشتر نشان بدهی... حالا از ویدیوها...

 

بهنام ناطقی: خیلی ها محور این انتخابات و اعتراض پیامد آن را حقوق زنان و رهبری آن را با زنان می دانند و دیدیم که قربانیان آن هم چندین زن و دختر شجاع بودند. این ویدیو در هنرمند موسیقی رپ، آقای «شاهین نجفی» در باره زنانگی زنهاست و مردهائی که دیگر خودشان را مرد نمی بینند. «ما که از مردی افتادیم، تو زن باش.»

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند