June 24, 2009

Iran Election in Media – 8

بازتاب بحران ایران در رسانه ها – 8

 

cartoon_up_by_Ken_Catalino در ادامه تم «جهان دارد نگاه می کند» در این برنامه ابتدا می پردازدیم به بازتاب مرگ فجیع ندا آقا سلطان در رسانه های جهان، و نگاهی داریم به نقش زنان در خیزش اجتماعی مردم ایران، از جمله از دانا گلدستاین و همچنین جودیت ریچ، نویسنده کتاب آینده فمینیسم، و مصاحبه ای پخش می شود در باره گردهمائی کارشناسان ایرانی در موزه «تحمل پذیری» لس انجلس.

 

کامبیز حسینی: و می رسیم به گزارش امشب بهنام ناطقی، همکار شباهنگ، که بار دیگر از لس آنجلس به ما ملحق می شود. بهنام! لس آنجلس رفته بودی برای جشنواره فیلم، ولی ظاهرا موضوع عوض شد. چون همانطور که اوباما گفت و مردم حاضر درخیابانهای تهران می گویند، جهان دارد نگاه می کند.

 

بهنام ناطقی: درسته جهان دارد نگاه می کند و چهارچشمی هم نگاه می کند. و رویدادهای تاریخی که در ایران جریان دارد، همانطور که برای تماشاگران ما حال و هوای فیلم دیدن نمی گذارد، برای ما همان مجال پرداختن به موضوع های دیگر را نمی دهد. ولی روز گذشته در لس آنجلس جمعی از فعالان سیاسی و آزادی مذاهب در جلسه ای در موزه تحمل پذیری اوضاع ایران را از دیدگاه های خودشان برای چند تا از نمایندگان مطبوعات و رادیوتلویزیونها تشریح کردند که در پایان برنامه امشب گزارشی از آن پخش می کنیم.

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی

کامبیز حسینی: در میان یادداشتهای کاربران اینترنتی در ایران می خواندم که به دلیل سانسور شدید فضای خبری در داخل کشور، خیلی از ایرانیان که به ماهواره و اینترنت شاید دسترسی نداشته باشند، هنوز نشنیده اند که چگونه ندا آقا سلطان، برای میلیاردها نفر در سراسر جهان به چهره بارز و شمایل اصلی بحران امروز ایران تبدیل شده.

 

بهنام ناطقی: درسته، و مطالب جراید و رادیوتلویزیون ها در باره او ادامه دارد. شب گذشته تمام شبکه های خبری آمریکا گزارش های مفصلی در باره این قربانی ناخواسته و این قهرمان اتفاقی پخش کردند.

 

بعضی او را ژاندارک ایران خوانده اند و بعضی فرشته آزادی، اما همه برای عمر کوتاهش که بیهوده پرپر شد، اشک ریختند. از اقوام و. دوستانش نقل کردند که او حتی سیاسی نبود و در انتخابات هم رای نداده بود. و با شروع حمله چماقداران سرکوبگر جمهوری اسلامی، تصمیم داشت همراه با معلم فلسفه و معلم موسیقی اش، از محل تظاهرات خارج شود. در هرحال، حضور او به عنوان شمایل اصلی این خیزش، نشان دهنده نقش تعیین کننده زنان است در تحولات اجتماعی ایران، که از سی سال پیش، اندام زن، به صحنه جنگ عقیدتی درایران تبدیل شد و حالا هم حقوق زن، یکی از اعتراض های اصلی و یکی ازخواسته های اصلی خیزش ضدجمهوری اسلامی است که با اعتراض به تقلب در انتخابات شروع شد.

 

Neda by O'Brienدر پایگاه عظیم سیاسی اجتماعی اینترنتی هافینگتن پست که هنرمندان و نویسندگان مشهور در آن مطلب می نویسند، خانم دکتر جودیت ریچ، نویسنده کتاب «آینده فمینیسم» می نویسد 12 سال پیش که اولین چاپ این کتاب را منتشر کرد، تصورش را هم نمی کرد که جواب به سئوال آینده فمینیسم کجاست را بشود در خیابانهای قیام زده ی تهران پیدا کرد.

 

جودیت ریچ می نویسد زنان ایران ریخته اند به خیابان برای اعتراض چون دیگر نمی خواهند خواسته های خود در باره اصلاح قانون اساسی و قوانین دیگری که حقوق زن را محدود می کند، فرو بخورند.

 

انگار از زن چادر پوش ناگهان پوست می اندازد و به پروانه ای تبدیل می شود برای آزادی... آیت الله حیرت کرده و فریاد می زند خودت را بپوشان زنیکه...

 

دانا گلدستاین، نویسنده سایت خبری و تفسیری Daily Beast پایگاه پرباری که سردبیر مشهور تینا براون آن را اداره می کند، می نویسد که چیزی که کمتر در گزارش ها می بینیم این است که رهبری تظاهرات اعتراض آمیز را دختران ایرانی بر عهده دارند، زیر چماق و شیلنگ آب داغ و حتی ضربات گلوله... و نقل قول جالبی کرده از خانم سنم اندرلینی Sanam Anderlini فعال سیاسی در واشنگتن که گفته نمی خواهد بگوید که این انتخابات نقطه عطف، یا دگرگونگاهی برای زنها بود بلکه عقیده دارند زنها نقطه عطف و دگرگونگاه برای این انتخابات بودند. خانم آذر نفیسی، نویسنده کتاب مطالعه لولیتا در تهران، هم در سی ان ان زنان ایران را به قناری های معدن ذغال سنگ تشبیه کرد و گفته اگر می خواهید جهت آینده ایران را بدانید، زنان ایران را نگاه کنید در پیامد این انتخابات.

 

 Cartoon_Liberty_Chador_buterflyفرید زکریا، سردبیر هندی تبار مسلمان نیوزویک در CNN گفت اگرنظام به سرکوبی تظاهرکنندگان و پاکسازی های استالینی در دستگاه دولت و ارتش بپردازد، چنانکه این روزها شاهدش هستیم، این نشانه ضعف نظام جمهوری اسلامی و علامت این است که دیر با زود ساقط خواهد شد. به این ترتیب، خطی کشیده می شود از جنبش زنان به خیزش اعتراض به نتیجه انتخابات، به سرکوبی و سرانجام، سقوط نظام.

 

کامبیز حسینی:  بهنام با سرکوبی شدید امروز در میدان بهارستان، بعضی ها در اینجا از پایان اعتراض حرف می زنند. در این باره چیزی شنیده ای؟

 

Newsweek_coverبهنام ناطقی: حرف راجر کوئن، ستون نویس نیویورک تایمز را که در تهران است باید برایت نقل کنم که با یادآوری اینکه انقلاب سال 1357 یک سال طول کشید تا به نتیجه رسید، می نویسد قیام 2009 حالا اولین مرحله اش را به پایان رسانده است، اما هرج و مرجی که نتیجه انتخابات پدید آورد و فشار «جناح راست نوین» برای سرکوبی به یقین ادامه خواهد یافت و جمهوری اسلامی تضعیف شده است.

 

کامبیز حسینی: از گشت و گذارت در رسانه ها، مطبوعات و پایگاه های اینترنتی، امروز چه چیزی برای تماشاگران فراهم کرده ای؟

 

بهنام ناطقی: بعد از مصاحبه مطبوعاتی دیروز در کاخ سفید که اوباما بخش بزرگی از آن را به تشریح موضع خود در قبال رویدادهای ایران اختصاص داد، مفسران برجسته در برنامه های خبری تلویزیون، آن را نخستین لغزش های ریاست جمهوری او در سیاست خارجی توصیف کردند و از جمله همه گفتند واژگان سرسخت تری که دیروز به کار برد برای محکوم کردن کشتار در خیابانها و یادی که از ندا آقا سلطان کرد، در روزهای گذشته بیسابقه بود در حالیکه خود اوباما تغییر موضعش را انکار کرد. این موضوع با انتشار خبر روزنامه گاردین حاکی از اینکه قبل از انتخابات از سوی رئیس جمهوری آمریکا نامه ای به آیت الله خامنه ای ارسال شده بود، شاید کمی توجیه بشود که چرا روزهای اول درگیری، اوباما لحن ملایم تری داشت شاید چون امیدوارتر بود. اما اگر در آمریکا مفسران نگاهشان به واکنش رئیس جمهوری خودشان است، باید گفت جلودار خیزش آزادی خواهانه درایران، رئیس جمهوری آمریکا و دولت آمریکا نیست و این موج، واقعا در سطح خیابانها ودر کوچه و بازار ایران با اعمالی که مردم انجام می دهند، جلو می رود، نه با حرفهای تند یا کمترتند اوباما و براون و دیگر رهبران جهان، و نظام هم فقط می تواند واکنش نشان دهند. سکان دار خود مردم هستند.

 

کامبیز حسینی: این روزها می بینم دوستان در فیس بوک کارتونهائی که تو در شباهنگ پخش می کنی را تقاضا می کنند. امروز کارتون های سیاسی چی داریم؟

 

بهنام ناطقی: در انتقاد از موضع اوباما، به این کارتون بر می خوریم...

Cartoon_Yawn_by_Eric_Allie

خوریم از هنرمند آمریکائی اریک الی، براساس تابلوی معروف فریاد از ادوارد مونش، تحت عنوان خمیازه...

اما خیلی ها به نقش توئیتر و اینترنت و سایت های اجتماعی پرداخته اند...

Cartoon_Citizen-Journalism_Monte_Wolverton

از جمله این کارتون در باره نقش اینترنت و تیوتر، که به قول نیتان هاج، نویسنده مجله Wired برای اولین بار قابلیت های رسانه های اجتماعی مثل یوتیوب و فیس بوک و تیوتر را نشان داد در دور زدن سانسور دولت و سازمان داده به اعتراضهای دسته جمعی.

cartoon_twitter  

یا در این اثر، با استفاده از نام توئیتر که به معنی جیک جیک گنجشک است، شاهد هستیم که توئیتر به صورت پرنده آزادی بر سر و کله رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری مورد علاقه او چکار می کند.

cartoon_1_man_1_vote_John_Trever

صحبت از رئیس جمهوری انتخابی شد، این کارتون در زیر می گوید برای انتخابات در ایران یک مرد و یک رای کافی است. اثری است از جان ترور

Cartoon_Khamenei_by_Taylor_Jones  

در این کارتون از تیلور جونز، بازهم رهبر جمهوری اسلامی را داریم و خبرنگاری را که بعد از قرار گرفتن رای رهبری در صندوق آماده است برنده انتخابات را پیش بینی کند.

Cartoon_Hostage_by_John_darkow

در این کارتون از John Darkaw موجودی که شبیه احمدی نژاد است می گوید مافقط بلدیم گروگان بگیریم وم نشان می دهد که چگونه انتخابات ایران را گروگان گرفته.

Cartoon_Fraud_by_Nate_Beeler

در این یکی، از Nate Beeler آقای احمدی نژاد می گوید در حرف معترضانی که او را به تقلب متهم می کنند، همانقدر حقیقت است که در هولوکاست یا کشتار یهودیان توسط آلمان نازی، که به یاد داریم آقای احمدی نژاد منکرش شده بود.

Cartoon_Mockacracy_by_Gordon

در این کارتون، سران نظام به خبرنگار توضیح می دهند که نظام آنها دمکراسی یا اقتدارگرائی یا دیکتاتوری نیست بلکه مسخره سالاری است یا Mockacracy

 

کامبیز حسینی: مرسی بهنام از این کارتون ها... ولی در لس آنجلس چه کار کردی، هنوز نگفتی.

 

بهنام ناطقی: دیروز در لس انجلس در موزه Tolerance تحمل پذیری، جلسه ای برپا شده بود با شرکت چند کارشناس و فعال سیاسی و مذهبی ایرانی برای تبادل نظر و تشریح امور ایران برای خبرنگاران مطبوعات آمریکا، و از جمله به این نتیجه رسیدند که اختناق در ایران باید توسط شورای امنیت سازمان ملل رسیدگی بشود.

 

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند