June 29, 2009

Iran Election in Media – 11

بازتاب بحران ایران در رسانه ها – 11

 

cartoon_women_with_cellphone laptop خبرگزاری های خارجی و شبکه های تلویزیونی در ایران خبرنگار ندارند و کار آنها منحصر شده به خبررسانی از طریق شهروندان خبرنگار، با استفاده از دوربین های دیجیتال، دوربین تلفن و تیوتر و فیس بوک و دیگر سایت های اجتماعی در اینترنت. همین بحثی را پیش می آورد که این خبرگیری تا کجا می تواند ادامه داشته باشد، و چه مفهوم و جهتی به خبرها می دهد.

 

توئیتر و تلفن همراه و اینترنت به خصوص سایت های اجتماعی چنانکه در این طرح از هنرمند آمریکائی David Fitzsimmons می بینید، به مشعل آزادی برای خیزش اعتراض ایران تبدیل شد.

 

اندرو جیلنهال، سردبیر میامی هرالد، یکی از 28 روزنامه ای که شرکت McClatchy مکلاچی در آمریکا به انگلیسی و اسپانیولی منتشر می کند، نوشته با اخراج خبرنگاران خارجی از ایران، هیات تحریریه این روزنامه ها به سایت های اجتماعی، مثل توئیتر و بلاگها روی آوردند برای بدست آوردن خبر، ولی به این قناعت نکردند بلکه مصاحبه هائی از راه دور ترتیب دادند و از مترجمان و شاهدان عینی در محل هم استفاده می کنند. کاری مشابه سازمان های خبری دیگر.

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی

اما مثلا در بحثی که یکشنبه از CNN پخش شد، کارشناسان اشاره کردند که این شهروندان خبرنگار نمی توانند کار خبرنگاران حرفه ای را انجام بدهند، برای اینکه قادر نیستند خبر را در چارچوب یا بستر رویدادها قرار بدهند و تصویر کلی به تماشاگر بدهند و در نهایت، کار آنها مثل شهود عینی است، لحظه هائی که می بینند، ثبت می کنند. از طرف دیگر، بنا به گزارش یک کارشناس، تکنولوژی، خبررسانی از ایران از طریق توئیتر، باعث شده که این سایت شهرت جهانی پیدا کند و کاربرانش زیاد شوند، ولی کمکی به پرداخت هزینه ها و کم کردن از بدهی سرمایه گذاران آن نکرده.

 

توئیتر امکان می دهد به همه که بلاگهای کوتاه 140 حرفی یعنی در چند کلمه بنویسند و این پخش می شود به کسانی که ازقبل اعلام کرده اند دنباله رو بلاگ نویس می شوند. یا توئتیر نویس می شوند. توئیتر که مطالب آن از طریق تلفن همراه هم پخش می شود، به سمبول خیزش اعتراض علیه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران تبدیل شد. چنانکه در این کارتون از Walt Handlesman می بینی، تظاهرکننده با پیرهن سبز، به سرکوبگر ریشو وعمامه بر سر می گوید نزن وگر توئیت می کنم.

 

اما به قول لوکاس کانلی، کارشناس تکنولوژی در سایت عظیم خبری Daily Beast روی آوردن شبکه های خبری به توئیتر به عنوان یک منبع، باعث شد که توئیتر، اولا کاربری جدیدی در خبررسانی از خود نشان داد، دوم نشان داد که پیوستن کاربران زیاد را از نظر فنی می تواند تحمل کند.

 

cartoon_stop_or_I_will_tweetاز اوائل هفته پیش، توئیت یا جیک جیک های کوتاه خبری در باره خیزش در ایران به شدت بالاگرفت و از ده هزار در ساعت به 50 هزار در ساعت رسید و روز 16 ژوتن به 220 هزار توئیت در ساعت رسید و از آن به بعد، تا ساعتی یک میلیون هم رسیده است. شمار بازدیدکنندگان سایت هم از 2 میلیون به چهارمیلیون و بعد به 9 میلیون و به 17 میلیون رسید اما بنا براین گزارش، افزایش شهرت و کاربران در وضع مالی توئیتر یا قیمت کل شرکت تاثیر مثبت نداشت، برای اینکه هنوز راهی برای اینکه شمار کاربران را به پول آگهی تبدیل کند پیدا نشده.

 

ولی به قول جولی پوزتی Posetti نویسنده و خبرنگار شبکه PBS ، استفاده خبرنگاران و روزنامه ها از توئتیر به عنوان منبع خبری، مسائل تازه ای مطرح می کند که بعضی سازمانهای خبری استفاده از آن را محدود کردند و بعضی مقررات و ضوابطی اعلام کردند برای بهره گیری محدود از این منابع. مثلا وال استریت جورنال، نیویورک تایمز، بلومبرگ و خبرگزاری آسوشیتدپرس از آنها بودند که به خصوص به سبب ترکیب محدوده های شخصی و عمومی در رسانه های اجتماعی، استفاده از آنها را در خبرگیری محدود کردند.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند