June 28, 2009

Iran Election in Media - 10

بازتاب بحران ایران در رسانه ها – 10

 

10-joan_snickers در گزارش امشب از بخش فارسی صدای آمریکا، بهنام ناطقی واکنشی مطرح می کند از پژمان یوسف زاده که می گوید خبر نیوزویک که کاخ سفید از سازمانهای اطلاعاتی آمریکا ارزیابی نادرست در باره انتخابات ایران دریافت کرده بود، باورکردنی به نظر نمی رسد. در همین برنامه، خلاصه ای داریم از نظرهای چارلز کراتهمر، مفسر برجسته آمریکائی، و چند تن از استاتید صاحب نظر ایرانی در دانشگاه های آمریکا، از جمله ژانت آفاری، حمید دباشی، جواد صالحی اصفهانی و بهزاد یغمائیان، مولف کتاب «تغییر اجتماعی در ایران» سه قطعه ویدیو پحش می کنیم، ترانه جون بایز، اندی و بان جووی، و آگهی شیرینی شکلاتی اسنیکرز در باره قدرت سبز تحت عنوان «ایست نکن»

 

پریسا فرهادی: ... و می رسیم به گزارش امشب بهنام ناطقی، همکار شباهنگ در نیویورک، که این روزها، آن را اختصاص می دهیم به نگاهی به بازتاب رویدادهای ایران در رسانه ها... بهنام! . اما قبل از تفسیرهای مطبوعات، از گشت و گذار در اینترنت چی پیدا کردی؟

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی

بهنام ناطقی: ویدیوئی که این روزها دست به دست می گردد، یک آگهی است برای شوکلات فندقی اسنیکرز، که به خاطر استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ تحرک و مبارزه، در چارچوب بحران ایران معنی پیدا کرده . فیلمی است روحیه بخش در باره قدرت سبز.

 

پریسا فرهادی: اولش معلوم نیست چی می شود... ولی انگاربرای ایران ساخته شده این آگهی، که فکر می کنم در اروپا پخش شده. ولی دائم شاهد ترانه های حماسی یا غمگین هستیم از هنرمندان موسیقی...

 

بهنام ناطقی: ترانه ای که اندی، ستاره پاپ ایران، و بانجوی Bon Jovi ستاره برجسته راک آمریکا اجرا کرده، یکی از دیدنی ترین است که گذاشته ایم برای آخر برنامه، ولی اگر یادت باشد خواننده folk music آمریکا جون بائز همراه باب دیلن، با ترانه های ضد جنگ، مبارزه های صلح دوستانه جوانان آمریکا را روحیه می دادند. حالا خانم بائز نزدیک به هفتاد سالگی، همان کار را برای خیزش آزادیخواهانه در ایران انجام داده و اعلام همبستگی...

 

پریسا فرهادی: قبل از اینکه احساساتی بشویم، برگردیم به تحیل ها. مطبوعات آمریکا پراست از تجریه و تحلیل از دیدگاه های مختلف...

 

10-joan_andy bon_jovi بهنام ناطقی: درسته، ولی تحولات ایران برای کار شناسان ایرانی تبار و ایرانیان محقق در دانشگاه های آمریکا به خصوص آنها که تحقیق شان در باره ایران بوده است، قابل فهم تر است و تجریه و تحلیل آنها عمیق تر می رود از بحث مطبوعات آمریکا در باره واکنش رئیس جمهوری آمریکا به اوضاع ایران. امروز می خواهیم از تعدادی کارشناسان ایرانی هم نقل کنیم.

 

مثلا، در یک مجله تحقیقاتی - سیاسی اینترنتی به نا New Ledger که بیشتر ناشر مقالاتی از متفکران نزدیک به جناح راست و راست میانه در آمریکاست، یک مفسر ایرانی، پژمان یوسف زاده، می نویسد اگر خبر نیوزویک در باره اشتباه محاسبه آنها در پیامد انتخابات ایران صحت داشته باشد، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا نیازمند اصلاح پایه ای هستند. نیوزویک، حتما در خبرها شنیده ای، به نقل از پنج منبع در کاخ سفید دیروز گزارش داد که سازمان «سیا» و سایر سازمانهای اطلاعاتی به کاخ سفید گفته بودند احمدی نژاد اکثریت قاطعی رای آورده و اگر هم تقلبی شده باشد، در نتیجه آرا تاثیر ندارد. یوسف زاده نوشته ولی من این داستان را قبول ندارم برای اینکه برای تردید کردن در نتیجه انتخابات، کاخ سفید کافی بود اخبار را نگاه کند که چطور 40 میلیون رای به سرعتی خارق العاده شمارش شد و تحلیلگر «سیا» لازم نداشت که ببیند نتیجه دو روز قبل از مهلت قانونی اعتراض اعلام شد یعنی که اعتراضی قبول نمی شود، و «سیا» لازم نداشت که شاهد همه تخلفهای انتخاباتی در جریان رای گیری باشد، و رئیس جمهوری و همکارانش این خبرها را از هر جائی می توانستند بگیرند.

 

10-joan_bn parisa پریسا فرهادی: از واکنش آمریکا گذشته، در باره اوضاع داخل ایران و شکافی که در هیات حاکمه افتاده، چی می خوانیم؟

 

بهنام ناطقی: در این باره، خیلی از متفکران آمریکائی به رهبر نداشتن خیزش اخیر اشاره می کنند. چارلز کراتهمر Charles Krauthammer، مفسر سندیکائی که مطالبش در صدها روزنامه آمریکا منتشر می شود، امروز نوشته ایرانی ها دنبال شخصیتی مثل بوریس یلتسین هستند، شهردار سابق مسکو که جلوی گورباچف ایستاد و سقوط اتحاد شوروی را تا به آخر هدایت کرد و رئیس جمهوری روسیه جدید انتخاب شد. کراتهمر می نویسد خشونت وحشیانه سرکوب، هوشمندانه به کار می رود، و هدفش جدا کردن اجزای اوپوزیسیون است. از دید کراتهمر، انقلاب اسلامی دوم، حالت تدافعی پیدا کرده و احیا نخواهد شد مگر به کمک گردهمائی توده های بزرگ -- کراتهمر پرسیده آیا موسوی می تواند نقش یلتسین را بازی کند؟

 

hamid_dabashi  اما یک مفسر ایرانی، رئیس دانشکده مطالعات خاورمیانه دانشگاه کلمبیا، دکتر حمید دباشی، در مقاله ای که در الاهرام انگلیسی نوشته، بعد از آیت الله خامنه ای، رهبر نظام، و آقای احمدی نژاد، دو بازنده اصلی، بازنده سوم این انتخابات و پیامد آن، میرحسین موسوی است که مبارزه انتخاباتی ضعیفی اداره کرد...

ناآماده، احساساتی و پراز رنگ و لعاب لازم، اماخالی از محتوای جدی، بدون برنامه ای روشن و دقیق، فاقد جزئیات سیاست های اقتصادی و برنامه سیاسی، و بدون تلاش برای گسترش دادن دامنه مخاطبان -- از دید دکتر دباشی، مبارزه انتخاباتی میرحسین، نخبه گرا بود و در ظواهر و نشانه ها و شمایل هایش، از زبان بصری ای استفاده کرد که بیشتر برای محلات شمالی تهران قابل درک بود تا کل کشور. آقای دباشی، تنها برنده این انتخابات را مردم ایران می داند که بلوغ سیاسی بی بازگشتی از خود نشان دادند با بیش از 80 در صد مشارکت.

 

پریسا فرهادی: ولی تفسیرهائی دارد منتشر می شود در تجزیه و تحلیل ریشه ای انتخابات و پیامد آن.

 

behzad_Yaghmaian بهنام ناطقی: درسته. مثلا بهزاد یغمائیان، استاد دانشگاه و مولف کتاب تغییر اجتماعی در ایران که ده سال پیش جریانی که امروز شاهد آن هستیم را توصیف کرده بود، در مقاله ای برای Foreign Policy Journal انتخابات دوم خرداد را یک کودتا توصیف می کند توسط سپاه پاسداران علیه هاشمی رفسنجانی و الیگارشی خانواده او. او می نویسد اقتصاد ایران جولانگاه چند مافیای رقیب است، از جمله سپاه پاسداران که از چهار سال پیش برای تحکیم پایه های مافیای اقتصادی خود دست بالا را بدست آورد، از جمله دو قرارداد عمده غیررقابتی از شرکت نفت گرفت.

 

یغمائیان می نویسد تلاش برای تشکیل مجلس خبرگان و جمع کردن رای برای برکناری آیت الله خامنه ای، آخرین حربه قانونی رفسنجانی است در جنگ علیه خامنه ای و سپاه پاسداران. او می نویسد نخبگان سیاسی در ایران به چند دستگی دچار هستند و جنبش دمکراسی ممکن است به قربانی جانبی جنگ بزرگتری میان جناح های مختلف نظام تبدیل بشود. عباس امانت، استاد تاریخ دانشگاه Yale و محقق تحقیقی در باره شیعه گری در ایران، در مقاله ای خیزش کنونی را نشانه شکل گرفتن یک طبقه متوسط جدید در ایران می داند، که فرآورده جمهوری اسلامی هستند، و سرکوب آنها توسط محافظه کاران، بیگانه ساختن تولیدکننده ترین بخش یا سکتور جامعه ایران است.

 

اما جواد صالحی اصفهان، استاد اقتصاد در دانشگاه ویرجینیاتک، و محقق میهمان موسسه تحقیقاتی بروکینز، بعد از بررسی اخبار مربوط به رای گیری و اعتراض های پیامد آن، در سایت نیویورک تایمز می نویسد موسوی بیشتر در میان جوانان ساکن شهرهای بزرگ ایران هوادار داشت نه در شهرهای کوچک. از دید آقای صالحی اصفهانی، غیرمحتمل نیست که احمدی نژاد اکثریت آرا را گرفته باشد، اما نه اکثریت آرای تهران را، و توصیه کرده که ساکنان مرفه تهران و رهبران سیاسی شان بهتر است برد احمدی نژاد را بپذیرند و خود را برای مبارزه در سال 2013 آماده کنند، چون چهار سال آینده ممکن است شاهد شکست سیاست های عوام گرایانه احمدی نژاد باشیم که پول توی جیب مردم گذاشته، اما نتوانسته اشتغال در کشور ایجاد کند.

 

محقق دیگر،خانم جانت آفاری، استاد دانشگاه کالیفرنیا و مولف تحقیق عمده ای تحت عنوان «سیاست جنسیتی در ایران امروز» (و البته تحقیق عمده دیگری در باره نقش روحانیت در قیام مشروطه ) در مقاله ای در نیویورک تایمز می نویسد پیروزی موسوی به دمکراتیزه شده نظام ایران می انجامید و تحقق خواسته های زنان، که خانم زهرا رهنورد برای آنها مبارزه کرده و این رهبر نظام را به شدت هراسان کرد. خانم آفاری می نویسد سیاست جنسیتی، موضوع غالب در انتخابات بود.

 

پریسا فرهادی: بهنام! ای کاش فرصت بود و تو خلاصه تفسیرهای بیشتری را می گفتی... اما تصویرها گویا ترند. امروز چه کاریکاتورهائی انتخاب کرده ای که نمایش بدهیم؟

 

بهنام ناطقی: شروع می کنیم از کار چند هنرمند ایرانی.

cartoon_angel_dies(tahrif)_Behnam_Bahrami

این کار از بهنام بهرامی، اسمش است «تحریف» که نشان می دهد از فرشته ای که مرده اهریمن ساخته می شود روی زمین.

cartoon_happy_sad

این هم به سادگی، وصف حال مردمی است که شادی انتخاباتی شان به عزاداری تبدیل شد.

Cartoon_rubic_cube_by_Arash_Moslehi

در این کار از هنرمند ایرانی آرش مصلحی، صندوق رای به مکعب روبیک تبدیل شده که رمزی است برای شکافتن.

cartoon_zakhmi_by_Hessam_Fetrati

این کار از حسام فکرتی، نشان می دهدکه مبارزه زخمی و خونین شده اما هنوز ایستاده...

cartoon_burying_Neda

در این کارتون از ادم زیگلیس Adam Zyglis هنرمند آمریکائی، رهبر نظام می گوید زود باشید ندا را خاک کنید قبل از آنکه به سمبول تبدیل شود.

Cartoon_divider

در این طرح از مطبوعات هلند، نشان می دهد که چطور رهبر جمهوری اسلامی و آقای احمدی نژاد، آویخته به او، دارند در همان شکافی سقوط می کنند که در ایران پدید آوردند.

 

کارتون زیاد است و صدها طرح دیدنی بیرون می آید هر ساعت... ولی فکر می کنم وقت آن رسیده است که به این ویدیوی دیدنی نگاه کنیم از ترانه مشهور Stand by Me با همکاری اندی و بان جووی و ریچی سومبورا، با همکاری تهیه کننده های برجسته موسیقی پاپ آمریکا Don Was و John Shanks سه روز پیش در یک استودیو در لس آنجلس ضبط شده و دو روز است که دارد در اینترنت دست به دست می گردد.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند