June 18, 2009

Iran Election in Media - 5

بازتاب بحران ایران در رسانه ها  - 5

 

whereismyvote8 در بحران پیامد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، هر شب در تلویزیون فارسی صدای آمریکا، بررسی کوتاهی پخش کردم از بعضی مقالات مطبوعات و رسانه ها، تحت عنوان «دنیا دارد نگاه می کند» - روز چهارشنبه، علاوه بر چند نکته از مطبوعات، گزیده ای از کاریکاتورهای سیاسی آمریکائی، پیام رخشان بنی اعتماد، استاد شجریان در میان معترضین در تهران و بخشی از یک برنامه کمدی از تلویزیون آمریکا را پخش کردم در باره رابطه ایران و آمریکا.

 

کامبیز حسینی (مجری برنامه): ... و می رسیم به گزارش همکار شباهنگ در نیویورک، بهنام ناطقی، که اختصاص دارد به نگاهی به بعضی بازتاب های بحران ایران در رسانه ها و مطبوعات جهان. بهنام! ظاهرا در آمریکا بحث در باره موضعگیری رئیس جمهوری آمریکا نسبت به آزادیخواهان در ایران ادامه دارد.

 

بهنام ناطقی: سخنوان آمریکا و رسانه ها، همیشه بحث ها را محلی می کنند که برای خودشان جالب شود. در وال استریت جورنال، که برخلاف روزنامه عمده آمریکا عکس خیابانهای تهران را روی صفحه اول نگذاشته، به مقاله ای بر می خوریم از آقای افشین الیان که از جمله توصیه می کند سازمان ملل باید در ایران دست به کار ترتیب دادن یک حکومت انتقالی بشود.

 

این استاد فلسفه در دانشگاه لایدن در هلند، در وال استریت جورنال می نویسد سازمان ملل هرچند کارنامه ضعیفی دارد اما در عرضه عدالت انتقالی Transition Justice در خیلی از کشورها خوب عمل کرده و می نویسد میرحسین موسوی می تواند نقشی را ایفا کند که ماندلا در آفریقای جنوبی ایفا کرد. البته با این تفاوت که ماندلا هیچوقت نخست وزیر نظام آپارتید نبود.

 

در نیویورک تایمز، در یک گزارش تحلیلی صفحه اول، میرحسین موسوی را ماهاتما گاندی ایران لقب داده اند، با این حال، می نویسد او یک رهبر اتفاقی برای این مبارزه است و قصدش این نبود که رهبر چنین مبارزه ای باشد. این روزنامه در وب سایتش همین یک ساعت پیش عکسی از حضور میرحسین در میان تظاهرکنندگان روز پنجشنبه در تهران چاپ کرده و از بی بی سی نقل کرده که امروز هم موسوی در میان تظاهرکنندگان صحبت کرد.

 

Peter_Brooks_Times ترس رهبر از موش روزنامه نیویورک تایمز از سوی دیگر، گزارشی که من دیشب اینجا دادم تکرار کرده که جناح راست آمریکا دارد اوباما را به خاطر موضعی که اینها تصور می کنند مصالحه جویانه است، می کوبد؛ و بعضی از اعضای کابینه، مثل وزیرامورخارجه، خانم هیلری کلینتن و معاون رئیس جمهوری، آقای جوزف بایدن هم خواهان اتخاذ لحن تندتری در برخورد با جمهوری اسلامی یا در دفاع از مواضع آزادی خواهان ایران هستند.

 

اما نیویورک تایمز به نقل از مقامات کاخ سفید نوشته دلیل موضعگیری خاص اوباما، این است که هرنوع ابراز حمایت آشکار اوباما از معترضین در خیابانهای تهران، ممکن است بهانه به دست نظام بدهد برای نسبت دادن معترضین به عاملیت بیگانه. هر چند که بدون اشاره ای از اوباما هم نظام چنین تبلیغی می کند.

 

اما یک تحلیلگر افریقائی تبار به نام رودولف اوکونو در سندیکای نشریات اگزامینر Examiner می نویسد اوباما نمی تواند نظامی را که امیدوار است روزی با آن مذاکره کند، نامشروع بخواند، ولی از طرف دیگر، این تحلیلگر می پرسد حمایت از یکی از مقامات جمهوری اسلامی (احمدی نژاد) در برابر مقام دیگر از همان نظام (موسوی) چه حاصلی برای آمریکا می توند داشته باشد؟ با این حال، از نظر این تحلیلگر، موضع غیرمتعارف اوباما، هر چند جلوی واکنش منفی نظام ایران را نگرفته، اما خط حمله سنتی آمریکا به نظام ایران را تحلیل برده است.

در این میان، مفسر فیلادلفیا اینکوایرر می نویسد معلوم نیست اگر اوباما موضع دیگری هم اختیار می کرد می توانست تاثیری در امور مورد علاقه آمریکا مثل سیاست اتمی یا حمایت از تروریسم داشته باشد.

 

Sabz_drawing  اما برخی دیگر در آمریکا می گویند شاید موضع اوباما در پرهیز از عرضه حمایت عملی به مخالفان نظام جمهوری اسلامی بدون حکمت نباشد. در هرحال، ما شاهد سی سال انتظار مردمی بودیم که خیال می کردند شاه را آمریکا برده و نظام اسلامی را آمریکا آورده و منتظر بودند که آمریکا یا با زبان خوش یا به زور، شر این نظام را از سرشان کم کند. حالا با اعلام موضع اوباما، مردم معترض در خیابانها انرژی بیشتر می گیرند، برای اینکه مطمئن می شوند کاری که می خواهند انجام بدهند فقط به دست خودشان انجام می شود، و قرار نیست کمکی از خارج به آنها برسد.

 

کامبیز حسینی: حالا از این بحثها که بگذریم، تلویزیون ها پر است از بحث ایران.

 

بهنام ناطقی: دیشب شبکه خبری CNN طبق معمول ادامه داد به پخش ویدیوهائی از خیابانهای تهران و مصاحبه با کارشناسان آمریکائی و چند تن از ایرانیان مقیم آمریکا، و در برنامه عمده اخبار و بحث ساعت هشت شب، از جمله خانم شهره اغداشلو هنرپیشه ایرانی هالیوود، و چند تن از مجریان برنامه های تلویزیونی لس انجلس را آورده بود.

 

Taylor Jones Cartoon خانم شهره اغداشلو که فیلمش «سنگسار ثریا میم» را پس فردا (شنبه 20 ژوئن) در جشنواره فیلم لس آنجلس افتتاح می کنند، گفت بحران ایران ممکن است جریانی رادر خاورمیانه آغاز کند که راهگشای صلح باشد و گفت فیلم «سنگسار ثریا میم» داستان یک زن است که تلاش می کند ظلمی که شاهد آن بوده از طریق یک خبرنگار به گوش مردم دنیا برساند. خانم آغداشلو گفت میلیونها نظیر این زن را الان در خیابانها می بینیم.

 

کامبیز حسینی: بهنام تو همیشه در فیس بوک و وبلاگها و پایگاه های اجتماعی اینترنتف دنبال مطالب جالب می گردی در باره بحران ایران.

 

بهنام ناطقی: از نکات جالبی که خیلی مورد توجه دوستان فیس بوکی قرار گرفته و بارها آن را سهیم شده اند باهم، بیانیه هنرمند برجسته آقای شجریان است که گفته نمی خواهد صدایش را در رادیوتلویزیون جمهوری اسلامی پخش کنند. و دیدنی است حضور خودش در میان «خس و خاشاک» در خیابانهای تهران که یک فیلمبردار اماتور این فیلم را از آن گرفته...

 

شجریان در میان معترضان (فیلم کوتاهی که پخش می شود، آقای شجریان را نشان می دهد که با دست به جمعیت علامت پیروزی می دهد و مردم دوروبر اتوموبیل او، جمله ای از ترانه مشهورش را نقل می کنند که می خواند «نشستن در سیاهی ها گناهه».

 

در میان هنرمندان ایرانی که همه ابراز حمایت کرده اند، به این بیانه برخوردم از مستند کاران با اجرای خانم رخشان بنی اعتماد، که در جریان انتخابات هم فیلمی در باره خواسته های زنان تهیه کرده بود، که تلویزیون جمهوری اسلامی پخش نکرد.

 

در بخشی از بیانیه ای که با تصویر خانم بنی اعتماد و به نقل از انجمن مستندسازان ایران، پخش می شود، این کارگردان ایرانی به رادیوتلویزیون جمهوی اسلامی به خاطر عدم پخش صحیح اخبار داخل کشور، اعتراض می کند.

 

رخشان بنی اعتماد کامبیز حسینی: جالب است عکسهائی که در اینترنت دست به دست می چرخد. از اینها چیزی برای ما انتخاب کرده ای؟

 

بهنام ناطقی: درسته یک مقدار از اینها را اینجا گرد آوری کرده ایم، مثل این عکس که نشان میدهد که عکسهائی که در اینترنت دست به دست می گردد، چطور از خیابانهای تهران سر در می آورد و به این ترتیب یک دور کامل می زند از خیابان به خیابان، از طریق اینترنت.

(در عکسی که نشان داده می شود، زنان تظاهرکننده در تهران، عکس کتک خوردن جوانان را در جریان اعتراض های روز شنبه، در دست دارند.)

 

هاله نور در راهپیمائی روز یکشنبهدر این عکس از تظاهرات روز شنبه در راه میدان آزادی، یک تظاهرکننده مبتکر در تهران که برای صورت خودش هاله نور درست کرده. اشاره است به سیاستمداری مشهوری که خود را از روحانیون شیعه هم معنوی تر می داند.  و بازار طرحهای ابتکاری هم گرم است، مثل این در باره جنبش سبز...

 

کامبیز حسینی: ولی بهنام، دیشب چند تا کاریکاتور نشان دادی که جالب بود... کاریکاتور داریم یا نه؟

 

بهنام ناطقی: حضور آقای احمدی نژاد در محور این بحران، برای کاریکاتوریست های جهان یک نعمت است. درست عکس حرفی که کاریکاتوریست ها در باره آقای اوباما می زنند. این یک کاریکاتور از اندی دونون در باره اعلام پیروزی انتخاباتی در میان موج مخالفت ها و نفرین ها و مرگ برها از جمعیتی معترض.

 

این اثر از کاریکاتوریست برجسته آمریکائی «تایلور جونز» آقای احمدی نژاد را نشان می دهد در کنار رهبر جمهوری اسلامی، یکی چماق دارد برای ایران و دیگری بمب دارد برای دنیا.

 

و طرحی (بالای صفحه)  از روزنامه  تایمز لندن، که نشان می دهد ترس رهبر نظام از موش را، ولی این موش کامپیوتر است و اشاره است به نقشی که اینترنت در بحران امروز ایفا می کند و تلاشی که برای فیلترکردن آن صورت می گیرد.

 

daily_show کامبیز حسینی: و برنامه های تفریحی و کمدی تلویزیونی آخر شبها هم در آمریکا به این می پردازند پر از شوخی های بانمک.

 

بهنام ناطقی: و عمده ترین کمدی های شبانه، از نظر سیاسی The Daily Show از جان استیورات Jon Stewart است در کانال موسوم به «کانال کمدی» Comedy Channel که دیشب یک قطعه کمیک پخش کرد که خبرنگارش ماه گذشته در ایران تهیه کرده، در باره آگاهی عمومی نسبت به سیاست و تاریخ معاصر آمریکا در میان مردم ایران، و در مقابل آن، بی اطلاعی حیرت انگیز مردم آمریکا از ایران امروز.

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند