June 17, 2009

Iran Election in Media - 4

بازتاب بحران ایران در رسانه ها - 4

 

whereismyvote7 در این برنامه، نگاهی داریم به بازتاب موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال بحران ایران، همراه با انتقادهائی از نویسندگان محافظه کار و جناح راست از موضع بیطرف و محتاطانه ای که اوباما در روزهای نخست اتخاذ کرد. نگاهی داریم به سانسور اینترنت و فیس بوک در ایران و کلیپی پخش می کنیم از «رای من کو» که از پروفایل های کاربران فیس بوک ساخته ایم با موسیقی گروه راک جدید «انتلرز» -- در روزهای بحران در خیابانهای تهران و شهرستانها، به جای بررسی فیلم و موسیقی و هنرها، در این قسمت از شباهنگ به بررسی بازتاب اعتراض عمومی به نتیجه انتخابات در رسانه ها، اینترنت و آثار هنرمندان پرداختیم.

 

کامبیز حسینی: و می رسیم به گزارش همکار شباهنگ بهنام ناطقی در نیویورک، بهنام ناطقی، که بازهم نگاهی دارد به بازتاب حوادث ایران در رسانه ها و مطبوعات غرب. ظاهرا در آمریکا و در ایران، بحث بر سر موضع آمریکا در قبال حوادث ایران است که دیروز آقای اوباما اعلام کرد.

 

بهنام ناطقی: لس آنجلس تایمز صبح سه شنبه می نویسد که دیوانه بازار پیامد اختلاف بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران، سرانجام کل خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد، اما نقشی که اوباما برای آمریکا در نظرگرفته، نقش نظاره گری است از راه دور. اما این موضع آقای اوباما از دیشب زیر انتقاد سخنوران دست راستی و نزدیک به حزب محافظه کار قرار گرفت. از مطالبی که میلیونها خواننده داشت امروز در آمریکا، بازتاب اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در باره موضع عدم مداخله آمریکاست.

 

پال ریکتر در لس آنجلس تایمز می نویسد خیلی از مقامات کاخ سفید اعتقاد دارند که اعتراض های ضد دولت در ایران به اصلاحات در درون نظام منجر می شود که به نوبه خود، به از بین رفتن تنش ها و از میان رفتن دشمنی ها در سراسر منطقه خاورمیانه خواهد انجامید، یا ممکن است به سرکوبی خشونت بار دیگری در ایران منجر شود که در هر دو حال، دولت امریکا سعی می کند در این باره کم حرف بزند و کمتر از آن، اقدام کند.

 

از جمله، جونا گلدبرگ، ستون نویس نیویورک پست می نویسد آقای اوباما خواهش می کنم بی طرف نباشید و در کنار دمکراسی جبهه بگیرید، خود را و ملت آمریکا را حامی تغییر و امید اعلام کنید. او نوشته موفقیت دولت خودتان را با نرمخوتر کردن نظام ایران و ملایم شدن سخنان نفرت بار احمدی نژاد، یا کند کردن روند بی بازگشت اتمی شدن جمهوری اسلامی، اندازه نگیرید. بلکه استاندارد متعالی تری انتخاب کنید. به تاریخ نگاه کنید، به آرمانهای دانشجویان نگاه کنید که جان و مالشان را برای اعتراض به این انتخابات ساختگی به خطر انداخته اند. این منتقد رئیس جمهوری آمریکا شما مدعی استفاده از قدرت هوشمند و قدرت نرم شده اید اما قدرت اخلاقی چطور؟ چون در این دعوا جبهه مشخص نگرفتن یعنی جبهه غلط گرفتن.

 

ستون نویس نیویورک پست نوشته تا حالا پیام امیدو تغییر خود شما، به هزینه کردن میلیارد ها دلار پولی که نداریم انجامیده برای بزرگ کردن دولت فدرال که لازم نداریم ولی برای توده های درهم تپیده ایران، که آرزو دارند به آزادی نفس بکشند، امیدو تغییر چیزی فراتر معنی می دهد. نیویورک تایمز مقاله ای از دو محقق موسسه امریکن انترپرایز بعضی می گویند احمدی نژاد ممکن است بخواهد برای کسب مشروعیت داخلی به مذاکره با آمریکا روی خوش نشان دهد اما نتیجه روند رویدادها در ایران، خطر تبدیل شدن دین سالاری به یک نظام سرکوبگر نظامی و عقیدتی را دارد.

 

کامبیز حسینی: آن وقت، هواداران اوباما از این موضع چه دفاعی می کنند؟

 

بهنام ناطقی: دیشب کانال های تلویزیونی پر بود از سخنوران و فعالان سیاسی و بعضا ایرانی های نزدیک به جناح اصلاح طلب حکومت جمهوری اسلامی، از موضع بیطرفی آمریکا دفاع می کردند. یک فعال سیاسی به نام تریتا پارسی که برای تاثیرگذاری در کنگره واشنگتن فعالیت می کند، میهمان شبکه دست چپی MSNBC بود و جواب منتقدین اوباما در حزب جمهوری خواه را می داد، کسانی مثل سناتور لیبرمن و جان مککین، که خواهان اقدام عملی آمریکا در حمایت از آزادی طلبان در ایران هستند. آقای پارسی گفت سناتور لیبرمن و دیگران در حالی بر لزوم اقدام عملی آمریکا نسبت به حمایت از گروههای دمکراسی خواه در ایران تاکید می کنند که حاصل ابراز چنینی حمایتی، و حتی آن پولی که در دولت بوش اعلام کردند می خواهند به سازمانهای غیردولتی در ایران بدهند، برای اشاعه دمکراسی، نتیجه معکوس داشته.

 

کامبیز حسینی: آیا به دلیل یا توجیهی برای حوادث ایران بر می خوریم در این جراید؟

 

بهنام ناطقی: نیویورک تایمز امروز چهارپنج صفحه را به بحران ایران اختصاص داده و از جمله راس دودت Doughdat ، ستون نویس نیویورک تایمز می نویسد بحران های اقتصادی همیشه پیامدهای سیاسی دارند و می افزاید خوش به حال آمریکا که بحران رکود اقتصادی کنونی، گریبان ایران را گرفته و نه گریبان آمریکا را. به عقیده آقای راس دودت ستون نویس نیویورک تایمز، رکود رشد تولید ناخالص ملی، افزایش درصد بیکاران و تورم مهارناپذیر، عاملان اصلی بحران سیاسی کنونی ایران بودند و باعث شدند که رهبری روحانی ایران، با توسل به جنایت، اعتبار خود را ساقط کند.

 

کامبیز حسینی: سانسور اینترنت و فیس بوک هم بازتاب گسترده ای داشته.

 

بهنام ناطقی: گزارش مفصلی است در وال استریت جورنال و لس آنجلس تایمز و نشریات دیگر در باره فیلتر شدن سایت های اینترنتی و کاسته شدن از سهمیه پهنای باند اینترنت برای خدمت دهنده های و اخراج خبرنگاران خارجی گزارش می دهد، و از جمله که وزارت خارجه آمریکا از کمپانی توئیتر خواسته بود برای قطع نشدن سرویس به ایرانی هائی که از فیلتر عبور کرده بودند، انجام عملیات فنی نگهداری شبکه را یکی دو روز عقب بیاندازد. و تامس فریدمن در نیویورک تایمز می نویسد Facebook در ایران دارد کار مساجد زمان شاه را انجام می دهد که محلی برای تبادل اطلاعات بود و 50 هزار هواداران صفحه میرحسین موسوی در هیچ مسجدی جای نمی گیرند.

 

کامبیز حسینی: خیلی ها دارند پیام های خودشان را برای تاثیرگذار تر بودن با طنز می آمیزند و می خواستی چند تا از کاریکاتورها را نشان بدهی..

 

بهنام ناطقی: درسته... در گشت و گذار در فضای مجازی کارتون های گویا زیاد هست، هم از هنرمندان ایرانی و هم در مطبوعات خارجی... مثلا در این کارتون...

ballot_box_jack_cartoon

مثلا در این کارتون، شاهد هستیم که از صندوق های رای چی در می آمد.

Mana_neyestani

یا در این اثر از هنرمند ایرانی مانا نیستانی، هشداری می بینیم در باره خطرات آتش بازی در جائی که مردم مثل بمب فقط متنظر جرقه ای هستند برای منفجر شدن

mana_neyestani_dawn_or_dusk

یا در این کارتون باز هم از مانا نیستانی، هشداری است علیه نظامیگری روبه رشد...

nikahang_cartoon

یکی از فعال ترین کارتونیست ها نیک آهنگ کوثر است که با کارش همه آشنائی دارند و فکر می کنم این روزها دارد ساعتی یک کارتون می کشد و می گذارد در اینترنت... هم به فارسی و هم به انگلیسی...

put_your_guns_down_cartoon

در این اثر که از چند ساعت پیش در فیس بوک مدام کاربران به آن پیوند می دهند، شاهد پیامی هستیم از سوی جنبش سبزها برای آنها که حرفشان را می خواهند با گلوله تفنگ پیش ببرند...

rooftop_allaho_akbar_drawing

و در این گرافیک که در سایت های هوادار میرحسین موسوی چاپ شده، تاکید بر دو عبارت ساده اسلام است یکی الله اکبر، که حتی برای کسانی که به دین و خدا اعتقاد ندارند، یعنی فقط خدا، که حالا با هست یا نیستش کاری نداریم، اکبر است و دومی لا اله الله که آن هم یعنی هیچ انسانی نمی تواند خدا باشد.

 

کامبیز حسینی: با اینکه سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده ولی جنب و جوشی که آدم از کاربرها می بیند زیاد فرقی نکرده با گذشته...

 

بهنام ناطقی: از وقتی تعطیل شده تقریبا 500 دوست جدید برای خود من تقاضا داده اند که می خواهند از این وسیله نظر بدهند و عکس و مطلب بفرستند... برای من جالب بود که قبل از انتخابات، خیلی از کاربران عکس های پروفایل خودشان را سبز کرده بودند. ولی حالا همه تبدیل شده اند به «رای من کو» که برای پایان برنامه امروز، از این «رای من کو» یک ویدیو ساخته ایم با موسیقی یک گروه خیلی تازه و داغ نیویورکی به نام Antlers --- که در ماهها و سالهای آینده بیشتر در باره آنها خواهیم شنید...

No comments:

Post a Comment

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند