May 22, 2008

Indiana Jones

 
 
 
 
ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین


 
 
جنجالی ترین برنامه شصت و یکمین دوره جشنواره سینمائی کن، نمایش قسمت جدید مجموعه «ایندیانا جونز» Indiana Jones بود که در آن دو غول سینمای معاصر آمریکا، کارگردان استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg و تهیه کننده و سناریست، جرج لوکاس George Lucas، دست به دست هریسن فورد Harrison Ford ستاره اول این سری داده اند، در کنار بازیگران برجسته دیگر، از جمله شیا لوبوف Shia LeBeauf و کیت بلانشت Kate Blanchet. اما به نظر منتقدها، این چهارمین فیلم از سری «ایندیانا جونز» که «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Scull نام گرفته است، به زیبائی و استحکام فیلم اول این سری Raiders of the Lost Ark نیست، ولی می تواند به اندازه قسمتهای دوم و سوم آن برای انبوه تماشاگران سرگرم کننده باشد.
هر سال در جشنواره کن، یک فیلم جنجالی و پرهزینه از سینمای هالیوود عرضه می شود که سایه عظیم آن بر تمام جشنواره سنگینی می کند و ستارگان آن هدف خبرها و گزارشها و مصاحبه های متعددی هستند که مطبوعاتی های اعزامی از سراسر جهان سعی دارند برای راضی کردن سردبیران و خواننده های خود، هر روز مخابره کنند. دو سال پیش، فیلم «رمز داوینچی» The Da Vinci Code محصول شرکت والت دیزنی با شرکت تام هنکز Tom Hanks چنین موقعیتی داشت و امسال، نوبت چهارمین داستان از مجموعه سینمائی «ایندیانا جونز» بود که تبدیل به عظیم ترین حادثه جشنواره کن بشود.

 
اما برای تماشاییون اسپیی(دیروز)،ی نخستییش درآمد، جمعیتیی. او. اسکات A. O. Scott منتقد نیویورک تایمز New York Times برای اسامی سازندگان و هنرمندان این فیلم که روی پرده ظاهر می شد، اول فیلم خیلی بیشتر دست زدند تا آخر فیلم.
آقای اسکات می افزاید، البته معلوم نیست که آخر فیلم، تماشاگرها از آن نومید بودند یا از تماشای دوساعت صحنه های تعقیب و گریز پرسروصدا خسته شده بودند. اما هر چه بود، همه با اشتیاق آنجا بودند و کمپانی پرامانت، پخش کننده فیلم هم امیدوار است روز پنجشنبه 22 می، که این فیلم در سراسر دنیا همزمان اکران خواهد شد، میلیونها تماشاگر حس و حال همین تماشاگران فیییلم برای همه اسامی ایی پرده ظاهر می شود، دست نزنند. حوصله آقای اسکات از این فیلم سر رفت، و می نویسد حتما اسپیلبرگ هم موقع ساختن آن خمیازه می کشید.
هفته نامه تخصصی ورایتی Variety، یکی از اولین نشریات دنیا که نقد مفصل و رسمی خود را در باره محصول جدید شرکت دریم وورکز Dreamworks منتشر کرده است، می نویسد شاید در تاریخ سینما دنباله هیچ مجموعه ای به این اندازه مورد انتظار تماشاگران نبوده باشد. میان فیلم قبلی از این مجموعه و فیلم حاضر بیشتر از 19 سال فاصله افتاد و هریسن فورد، ستاره فیلم، که نقش دکتر ایندیانا جونز، باستانشناس ماجراجو را بازی می کند، حالا 65 ساله است.
از دیدگاه تاد مککارتی Tod Mccarthy منتقد ورایتی، فیلم جدید هر چند به خوبی و صلابت فیلم اول این مجموعه، یعنی «غارتگران کشتی گمشده» Raiders of the Lost Ark که در سال 1981 اکران شد، نیست، اما به اندازه دو فیلم بعدی، سرگرم کننده است. از دید کرک هانیکات Kirk Honeycutt منتقد مجله تخصصی هالیوود ریپورتر Hollywood Reporter آنچه برای علاقمندان این مجموعه نومیدکننده است، این است که فیلم جدید، طنز و عشق (رومانس) فیلم اول را که 27 سال پیش ساخته شده بود، ندارد، و فیلمی است که انگار برای ساختن آن زور زده اند. هریسن فورد 65 ساله آشکارا زور می زند که یادآور جوانی اش باشد یا به سرعت دلخواه اسپیلبرگ حرکت کند، و سناریست فیلم، دیوید کوپ David Koepp فیلم را از اکروبات بازی و تعقیب و گریزهای حیرت انگیز پرکرده، که هیچ ربطی به داستان فیلم ندارند.
فیلم پر از شوخی در باره سالمندشدن است، برای اینکه ایندیانا جونز در این فیلم مانند هنرپیشه آن به نیمه شصت سالگی رسیده است. ریچارد کورلیس Richard Corliss منتقد هفته نامه تایم Time می نویسد شوخی در باره پیری، همانقدر که در باره شخصیت ایندیانا جونز و بازیگر آن، هریسن فورد، صدق می کند، در باره خود اسپیلبرگ و جرج لوکاس هم صادق است. او یادآور می شود که سی سال پیش این دو هنرمند در ساحلی در یکی از جزائر هاوائی، به هم متعهد شدند که یک فیلم حادثه ای درست کنند، که آقای لوکاس بنویسد و تهیه کند، و آقای اسپیلبرگ کارگردانی کند.
اسپیلبرگ، 61 64 یگر آنها از جمله مونتور فیلم ماییلیامز هم از نیمه شصت سالگی. تایم می نویسد آنها باییر چپاول زمان بر توانائی هایییده بگیرند.
از دید منتقد تایم، صحنه هائی در فیییرمردها در خانه سالمندان شبیه است، و فیلم گاهی به ورطه روزمرگیی می افتد، و حتی عنوان فی.
زمان دهه 1950 است و هنگام شکار کمونیست ها در مطبوعات و دانشگاه ها در آمریکا، و ایندیانا جونز کار خود را از دست می دهد و همراه با شاگرد جوانش، با بازی شیا لابوف، عازم جنوب آمریکا می شود که مادر او را نجات دهد و جمجمه بلورین اکاتور Akator را بدست بیاورد. در این سفر، این دو قهرمان با یک جاسوس با بازی ری وینستن Ray Winston برخورد می کنند که هر نیم ساعت کارفرمایش را عوض می کند و به یک افسر بدکار روسیه شوروی برخورد می کنند، با بازی کیت بلانشت Kate Blanchett و با مجنونی با بازی جان هرتJohn Hurt همسفر می شوند که عمر خود را در جنگل گذرانده است.
مانند فیلمهای دیگر، هدف این سفر، دست یافتن به ییء جادوئی باستانی است، و مانند فیلمهای پیشین، رقیب ایندیانا جونز برای دستیازی به این شیء جادوئی، ییی باستانی این شیء برای مقاصد پلی. در فیلم حاضر، لشگر تمامیت طلب، از اتحاد شوروی است.
سازندگان فیی به یادماندنی فیلم های قبلی را ای. از یی بین المللی هستیم و از طرف دیگر، ایندیی و شلاق آشنایش در اینجا ظاهر می شود. مثل فیلم های قبلی، اینجا هم ییب و گریز با ماشیی در باره خانواده ایندیانا جونز افشا می شود و البته، سخن از باستانشناسی است.
اما باستانشناسی از نوعییندیانا جونز انجام می دهد، خودش حرفه ای قابل انتقاد است. برای ایین استاد دانشگاه در ماههای فراغت خود به نقاط دوردست می رود برای ایی باستانی آنجا را از عزیزترین و جادوئی ترین اشییدن به این شیء جادوئیی. یزی به تلالوی آن تمدنهای باستانی اضافه نمییین چهار فیلم، ایندیانا جونز دست خالی به خانه باز می گردد.
***
فیلم «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» 22 دقیقه پویییرتر شده، ربوده می شود، در تیراندازی ها و بعد از تعقیب و گریز، از تصادف ماشین در ییم و مرموز، سواری بر ییی، جان سالم به در می برد، ولی ظاهرا همه اینها برای اسپیلبرگ فقط دستگرمی است.
در این فیلم نیز ماریان، معشوق سابق ایندیانا جونز، با بازی خانم کرن الن Karen Allen که حالا 56 سال دارد، باز می گردد و منتقدها نوشته اند در چشمهایش برق می زند و هنوز هم مغرور و سربلند گام بر می دارد. در مقایسه با ایندیانا جونز و معشوق سابقش، دیگر هنرمندان فیلم بچه هستند. کیت بلانشت، که نقش یک افسر سخت دل روسی را بازی می کند، 39 سال دارد و شیا لابوف، در نقش مات ویلیامز جوان، 21 ساله است. در جریان فیلم، معلوم می شود که ماریون مادر مت است.
یییندیانا جونز، این مجموعه را ادامه خواهد داد.
منتقد ورایتی، شروع پرهیجان وپرحادثه این فیلم را به شروع فیلم «نجات گروهبان رایان» Saving Private Ryan فیلم دیگری از اسپیلبرگ، تشبیه می کند، ولی می افزاید این شروع هیجان انگیز، انتظاری نسبت به ادامه فیلم در تماشاگر ایجاد می کند که درادامه، فیلم آن را بر نمی آورد.
بعد از ساعت اول، ادامه داستان فیلم رها می شود و سیلی از موجودات عجیب و انفجارها و تعقیب و گریزها، به سوی تماشاگر سرازیر می شود.
ایرادییچیده و ضرباهنگ سریع این فیلم گرفته اند ایییت ها فرصت بدهد همدی.
با این حال، منتقد ورایتیی ایی توضیح قصه در آن گنجانده شده، سناریوی دیویی آید: یی اییلم را مستقیم و باریی دارد و نمی گذارد به حشو و زوایییت خود ایندیانا جونز، صادق و وفادار مانده است. به همین سبب، و به خاطر بازی خود هریسن فورد، شخصیت ایندیانا جونز همانگونه ظاهر مییعنی ییییی فورد برای سن خودش، خوش اندام و خوش قیافه به نظر می رسد، و هرگز در فیلم ادعا نمی.
ورایتی می نویسد: از نظر فنی، همه دقایق این فیلم به همان خوش ساختی ای است که از اسپیلبرگ و بهترین تیم هالیوود انتظار می رود. سه تن ازهمکاران همیشگی اسپیلبرگ بار دیگر در این فیلم در کنار او هستند. یکی آقای مایکل کان Michael Kahn مونتور فیلم است، و دیگری آهنگساز برجسته جان ویلیامز John Williams، و طرحهای هنرمند صحنه آرائی، گای هندریکس دیاس Dyas Guy Hendrix خیره کننده است، به خصوص در آراستن محفظه باستانی و مدوری که جمجمه بلورین در آن جای دارد.
برای سه فیلم اول این مجموعه، فیلمبردار برجسته انگلیسی داگلاس اسلوکومب Douglas Slocombe، تصاویری جسورانه ولی تمیز و شفاف کار کرده بود. اما فیلمبردار اخیر اسپیلبرگ، آقای یانوش کامینسکی Janusz Kaminiski هر چند تلاش می کند همان سبک تصویربرداری را که با کار خودش خیلی تفاوت دارد، تقلید کند، ولی نمی تواند از به کار بردن بعضی از جنبه های سبک خود، مثلا اشعه های پراکنده نور، یا پسزمینه مه آلود، خودداری کند.
منتقد مجله تایم می نویسد هدف از ساخته شدن این فیلم این است که به نستالژی فوری تبدیل شود، و در واقع، گردهمائی دارودسته قدیمی است که بیست سی سال پیش سعی کردند با این فیلم یک ژانر کلاسیک سینما، یعنی ژانر فیلم های حادثه ای – افسانه ای را، احیا کنند، و به همین خاطر نمی توان از این فیلم انتظار تازگی فیلمهائی مثل «مرد آهنی» یا «قهرمان سرعت» Speed Racer را داشته باشیم.

مشخصات فیلم

ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین Indiana Jones and the Realm of the Crystal Skull سناریست و تهیه کننده: جرج لوکاس George Lucas کارگردان: استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg بازیگران: هریسن فورد Harrison Ford، کیت بلانشت Kate Blanchett، شیا لابوف Shia LeBeauf و ری وینستن Ray Winston. فیلمبردار: یانوش کوزینسکی Janusz Kaminiski آهنگساز: جان ویلیامز John Williams


No comments: