May 7, 2008

Apple Store Aims The Home Market



استراتژی شرکت اپل برای تسخیر بازار سینمای خانگی 


نیویورک - کمپانی کامپیوترسازی اپل Apple تحت رهبری استیو جابز Steve Jobs مبتکر نابغه ی ابزارهای رسانه پرداز، قصد دارد با دستگاهی به نام Apple TV جای پای عظیمی برای خود در بازار تماشای فیلم در منزل بگشاید. 



در حال حاضر بازار ویدیوی خانگی یا Home Video در تسخیر کمپانی های پخش DVD، و کمپانی های اجاره دهنده DVD نظیر Blockbuster و Netflix است. اما کمپانی اپل بعد از توافق هفته پیش فروشگاه اینترنتی آن، آی تیون iTune با استودیوهای عمده تولید فیلم در هالیوود، از این پس فیلمها را روز انتشار DVD برای download از طریق اینترنت به معرض فروش می گذارد.


شرکت اپل، از طریق فروشگاه iTune و دستگاه های فراگیر iPod و فرمول ترانه ای 99 سنت، بازار فروش ترانه از طریق اینترنت را در کنترل خود در آورده است.


به قول دیوید کار David Carr نویسنده نیویورک تایمز، کمپانی های صفحه پرکنی همچنان صاحب ترانه ها هستند، اما کمپانی اپل صاحب همه چیز دیگر است، از جمله تعیین قیمت و شرایط فروش. در بازار فیلم، هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است، اما با فراگیر شدن دستگاه Apple TV که می تواند داده های ویدیوئی را از کامپیوتر به پرده تلویزیون منازل منتقل کند، شرکت اپل دارد فرمولی عرضه می کند برای توزیع فیلم، که از هر سیستم دیگری سریعتر و با صرفه تر خواهد بود.


البته شرکت اپل در تلاش برای تسخیر این بازار، تنها نیست. خیلی از فروشگاه های اینترنتی، از جمله امزان دات کام Amazon.com و حتی نت فلیکس Netflix و بلاک باستر Blockbuster فیلم را از طریق download اینترنتی هم می فروشند. شرکتهای عمده کامپیوترسازی دیگری نیز با دستگاه هائی برای انتقال ویدیو از کامپیوتر به روی پرده تلویزیون، در این رقابت وارد شده اند، از جمله شرکت هیولیت پکرد Hewlett-Packard شرکت مایکروسافت Microsoft و شرکت سونی Sony.


اما شرکت Apple به خاطر توافق هفته پیش با استودیوهای هالیوود، که فیلم های موجود در فروشگاه «آی تیون» را به روز می کند، قدم تازه ای در این مسیر برداشته است که ممکن است بتواند رقبا را کنار بزند. برای جلب مشتری، اپل برای هر فیلم بیشتر از قیمت فروش آن خرج می کند. به نوشته وال استریت جورنال، هر دانلود برای اپل 16 دلار تمام می شود. اما اپل این ضرر را می دهد که جا پای خود را در این بازار محکم کند. در حال حاضر، این بازار با نزدیک به یکصد میلیون دلار فروش سالانه، در مقایسه با بازار DVD و گیشه سینما، بازار کوچکی به شمار می رود، و تاکنون بیشتر از 7 میلیون نسخه فیلم از این طریق فروخته یا اجاره داده نشده. اما آقای استیو جابز، مدیرعامل شرکت اپل بارها نشان داده است که وقتی وارد بازاری می شود، آن را به سلیقه خود، دگرگون می کند.


دیوید کار در نیویورک تایمز می نویسد خرید و انتقال download یک فیلم با کیفیت بالا از طریق فروشگاه «آی تیون» حدود 40 دقیقه طول کشید. فیلمها را می توان اجاره کرد، یا با دادن 15 دلار، خریداری کرد. فیلمهای اجاره ای، تاریخ مصرف دارند، اما فیلمهای خریداری در دستگاه Apple TV باقی می مانند.


از دید این نویسنده، استودیوهای فیلمسازی همییش محصولات، نبض بازار را در اختیی جدیی فیلم را در اختیار بیننده قرار می دهد، این اختیار را از استودیوها گرفته است و مفهوم بازاریابی برای محصولات آنها را تغییر داده است.

1 comment:

  1. behname aziz shenidane name filmsazi ke motoasefane filmash be shekle birahmanei copy shode az zabane shoma baz jaye kami omid ast.
    agar che az barname va azizane hooshmandi ke dar an tv kar mikonand entezar miraft ba kami tahghigh dar morede in film khabar tahieh konand. behname aziz dar miane in hame eghbale filme ghobadi ehtemalan shenidane in ke 70 darsade film copye kamel az filmi ba shenasnameh
    va montakhabe bozorgane sinemaye mostanad ast(va albate toghifi) nakhoshayand minomayad.ama haghighati talkh ast;be zoodi dar matbooat az zabane bozorgane sinema va ahalie farhang bishtar khahid shenid.kash bedanim koja istadeim.

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند