July 2, 2009

Iran Election in Media - 12

بازتاب بحران ایران در رسانه ها – 12

 

freedomglory_2 در گزارش روز پنجشنبه، که بازگشتی است به تم هفته های اخیر تحت عنوان «جهان دارد نگاه می کند» ابتدا خلاصه ای از یک تفسیر روزنامه ایندیپندنت در باره هویت طرفین منازعه در دعوای سیاسی داخل ایران را ارائه می دهیم، و نگاهی به چند مطلب دیکر داریم و چند کاریکاتور نشان می دهیم از مانا نیستانی در باره حوادث اخیر، به اضافه مصاحبه ای با آهنگساز، خواننده و ترانه سرا، علی اسکندریان، در باره ترانه جدیدی که هنرمندان جوان ایرانی در نیویورک ضبط کرده اند در حمایت از خیزش مردم ایران تحت عنوان «شکوه آزادی با ماست»

بهنود مکری: و می رسیم به گزارش همکار شباهنگ در نیویورک، بهنام ناطقی، که امشب، بار دیگر سراغ تم آشنای شبهای اخیر می رود: «جهان دارد نگاه می کند» و همراه با او، نگاهی داریم به چند مطلب از رسانه های جهان در باره رویدادهای ایران، چند کاریکاتور و یک اثر از هنرمندان ایرانی تبار موسیقی راک در نیویورک. بهنام! با اینکه از هیجان و شدت اخباری که از ایران می رسد، چیزی کاسته نشده، ولی ظاهرا در آمریکا، رسانه های خبری دیگر مثل هفته پیش خبرهای ایران را در راس اخبارشان ندارند...

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی و ویدیوی شکوه آزادی با ماست

بهنام ناطقی: در اطاق خبر معروف است که می گویند، یعنی خبری که ازش خون می چکد، در راس اخبار قرار می گیرد، و هفته پیش خونریزی بود در خیابانها، ولی از جمعه پیش که مایکل جکسن درگذشت، دیگر حواس مطبوعاتی ها کاملا پرت شد... ولی اینکه ایران خبر اول نیست، به مفهوم این نیست که دنیا نگاه نمی کند، بلکه باید گفت حوادث بعد از انتخابات جمهوری اسلامی، فرصتی بود برای همه دنیا که نگاه تازه ای به ایران و مردم آن بیاندازد، و آگاهی ای که پدید آمد، خیلی چیزها را عوض کرد، هم در ایران و هم در جهان، و در راس آنها، به قول مفسران آمریکائی این است که موضوع حمله نظامی به ایران تقریبا منتفی شده است. قبلا تصویری که صدها میلیون تماشاگر در جهان از ایران می دیدند، آقای محمود احمدی نژاد بود، و اعضای کابینه او به اضافه عکس روحانیون سالمند و ریش سفید شیعه... مردم ایران از جوان و پیر با آمدن به خیابانها و شرکت در تظاهرات میلیونی و گرفتن اولویت خبری حتی برای همان یکی دو هفته، توانستند تصویر کشور ایران را در اذهان جهان عوض کنند – به قول یک مفسر آمریکائی، وقتی کسی را شناختی، تصمیم به بمبارانش سخت تر می شود. این است که خیلی ها عقیده دارند حمله نظامی به ایران برای مبارزه با دورپروازی های اتمی نظام ایران، فعلا منتفی است.

 

بهنود مکری: حالا که نتیجه انتخابات رسما تثبیت شد و بعد هم مورد اعتراض همه گروه های اصلاح طلب داخل حکومت قرار گرفت، در مطبوعات خارجی چی می خوانی در باره ایران؟

 

بهنام ناطقی: از آخرین تفسیرهائی که دیدم، مقاله ادرین همیلتون در روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن است که نوشته علیرغم ضعف بریتانیا، آقای احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی به قدرتهای خارجی نیاز دارد که به روی خیزشی خودجوش و محلی که ریشه هایش در خود ایران است سرپوش بگذارد، و سرکوب آن را توجیه کند. از دید این مفسر، واقعیت این است که اصلاح طلبان در ایران مجبور به عقب نشینی شده اند چون خیزش آنها فاقد رهبری موثر و طرح و نقشه انسجام یافته است، نتوانستند خیزش را به شهرستانهای دوردست منتقل کنند و حالا هم بسیاری از رهبران و فعالان جنبش در زندان هستند.

 

Johnny_B_Azari جانی بی آذریولی فرق این دوره با ناآرامی های قبلی این است که مبارزه تمام نیست. حالا دو دینامیسم یا پویائی خاص روبروی هم قرار دارند، در یک طرف، تکنوکراتها و شبه نظامیان حامی احمدی نژاد قرار دارند – یعنی دارو دسته ای که درزمان جنگ ایران و عرقا شکل گرفت، که با روحانیون حاکم در نزاع هستند، و طرف دیگر، جوانان و روشنفکران و زنان ایران قرار دارند که خواهان جامعه ای بازتر و آزادتر هستند.

 

همیلتون نوشته نتیجه معلوم نیست، ولی نظام جمهوری اسلامی که تاکنون هدفش حفظ روحانیون در راس قدرت بود، درهم شکسته و هر یک از دو نیروئی که توصیف کردیم، دارد ایران را به سمت دیگری می کشد و معلوم نیست که چگونه و کی، به انسجام خواهد رسید. فکر کردم این مطلب جالب بود که می گوید باید به ایران در فرای بحث بین محافظه کار و اصلاح طلب یا دو دستگی در روحانیون حاکم نگاه کرد، همه این تفسیر بیخود است... نبرد جدی بین آن دو نیروست، یعنی تکنوکراتهای شبه نظامی از یک طرف و جوانان و زنان تحصیلکرده از طرف دیگر، و روحانیون چاره ای ندارند که در بین این دو دینامیک اجتماعی جهت گیری کنند...

 

ali_eskandarian_sings مطلب جالب دیگر، از خانم نیومی وولف، نویسنده و محقق فمینیست آمریکائی است که در خیلی از جراید دنیا چاپ شده، حتی در Daily Star چاپ بیروت، که می گوید هر چند هر نظام دیکتاتوری از حربه های کلاسیک مثل دشمن خارجی، سرکوب فیزیکی و تبلیغات و غیره برای تثبیت خودش استفاده می کند، اما برای دمکراسی طلبان هم حربه هائی موجود است برای مقابله، از جمله شمایل ها یا نشانه های اعتراض در جامعه، شناخته شدن سخنگویان جدیدی همه را نمی شود دستگیر کرد، تحریم خارجی و البته مقاومت منفی یا نافرمانی اجتماعی... ولی مهم تر از همه، امتناع نیروهای مسلح از شلیک کردن به جمعیت غیرمسلح... از جمله به خاطر ترس از محاکمات بعدی.

 

خانم وولف نوشته ایرانی ها باید این حرف مارتین لوتر کینگ، رهبر مبارزه های مدنی آمریکا رابه خاطر داشته باشند که که گفته تداوم راهیپمائی ها و اعتراض های صلح آمیز و علنی، کمک می کند به افشاکردن تنشی که یا پنهان است یا نادیده گرفته می شود و فشار به وجود می آورد. خانم وولف نوشته حرف اوباما که گفته آمریکا در کنار حامیان اجتماعات آزاد می ایستدمقدمه ای است که دیگر آمریکا از نظامهای زورگو حمایت نخواهد کرد ولی کافی نیست و اظهار امیدواری کرده که امریکا و غرب، سیاست خارجی خود را بر این مبنا قرار دهند.

 

بهنود مکری: معمولا در این چند روز، کاریکاتورهائی که از این طرف و ان طرف انتخاب کرده بودی، نشان می دهی.. . امروز چی داری؟

 

بهنام ناطقی: امروز می خواهیم بپردازیم به کارهای یک کارتونیست یا طراح ایرانی به نام مانا نیستانی که کارهای عمیق او را در مطبوعات ایران خیلی به چاپ رسیده و جذابیت کار های او این است که از موضوع روز به یک مفهوم عمیق تر و فلسفی می رسد بدون اینکه بخواهد در تصویرش کسی یا چیزی را مسخره کند. چند کاریکاتور از کارهای او در ارتباط با انتخابات و پیامد آن انتخاب کرده ام که انگار تاریخچه روزهای اخیر است به زبان تصویر.

cartoon_mana_neyestani_deception

ولی در باره تزویر است که می بینی جلاد روی تبر میکی ماس گذاشته، و قربانی فریب خورده دارد زیر تبر می خندد

cartoon_mana_neyestani_chess

اینجا می بینی که چطور قواعد بازی وسط بازی عوض می شود و حریف دست به چماق می برد.

cartoon_mana_neyestani_burried

در این یکی، نشان می دهد که چگونه صندوق رای به قبری تبدیل می شود برای رای مردم.

cartoon_mana_neyestani_balot_box

اینجا صندوق رای به چیز دیگری تبدیل می شود برای رای دهنده

cartoon_mana_neyestani_judgment

این یکی در باره داوری است، یعنی چطور داور مثلا شورای نگهبان دارد نظر خودش را تحمیل می کند...

cartoon_mana_neyestani_vote

این اثر اعتراض است به شمارش آرا... و پاسخ به آن اعتراض ... به کسانی که می گویند رای من کو...

 cartoon_mana_neyestani_Confession

این اثر اسمش اعتراف است، بعد از دستگیری... اعتراف به روز

cartoon_mana_neyestani_why

این اثر، پیامد سرکوب است و خونریزی که سئوال پیش می آورد که چرا.. سئوال خون.

cartoon_mana_neyestani_boots

و این هم یک طرح امیدوارکننده در باره تاثیر چکمه

cartoon_mana_neyestani_egg

و این هم طرح امیدوارکننده دیگری که نشان می دهد حاصل سرکوبی ها چه می تواند باشد که باعث تعجب سرکوبگران می شود.

 

بهنود مکری: حالا برویم سر موسیقی و آنچه امشب از هنرمندان نیویورکی آورده ای...

 

ali_eskandarianبهنام ناطقی: چند گروه از هنرمندان و موسیقیدانان جوان نیویورکی همراه شده اند برای ساختن ویدیوئی در حمایت از خیزش مردم ایران... «به نام شکوه آزادی با ماست»... با ترانه انگلیسی و فارسی و قطعه ای هم از احمد شاملو – یک کم از آن را می بینیم و بعد مصاحبه ای دارم با یکی از هنرمندان آن، علی اسکندریان...

 

 

در این مصاحبه 5 دقیقه ای که قبل از ویدیو پخش می شود، علی اسکندریان همکاران این اثر را معرفی می کند. این ترانه از کارهای آقای جانی بی آذری است، که گروه راک او Electric Black در نیویورک شهرت یافته است. اعضای گروه هایپرنوا، که به تازگی از ایران آمده اند و همچنین چند نوازنده مقیم نیویورک با آنها در تهیه و ضبط این اثر همکاری کرده اند و نریمان ویدیو را ساخته است. دست اندرکاران می خواهند فقط به اسامی اول شناخته شوند. علی اسکندریان می گوید همکاری برای حمایت از خیزش مردم ایران، به جوانان مقیم خارج مثل او هدف و جهت بخشید و آنها را به جوانها در ایران و به جوانهائی که به تازگی از ایران خارج شده اند، نزدیک کرد.

 

5 comments:

  1. sahar sepehri7/03/2009

    well done...

    ReplyDelete
  2. Bravo be Ali Eskandarian, baradar zadeye khodam!!
    Omidvaram ke movafagh bashi.
    Ame Mahtab

    ReplyDelete
  3. Anonymous7/06/2009

    آقای ناطقی عزیز سلام.
    همیشه به برنامه ی شما علاقمندم و از اجراتون لذت میبرم. خواستم تشکری کرده باشم و آرزوی موفقیت شما رو دارم. بنفشه

    ReplyDelete
  4. salam behnam .khobi?
    khahesh mikonam age mitoni ye kari kon clipe ((pushed again)) gorohe ((die toten hosen)) ke ye gorohe almaniye ro shabahang ye shab ham shode neshon bedeh.bara javo ozaa e alan khobeh.
    tashakor
    nick name:payback

    ReplyDelete
  5. سلام بهنام جان
    تا حال شايد 20 گزارش براي صداي آمريكا فرستادم اما نخواندند.
    از تو يك خواهش دارم و آن اينكه من تعجب از اين است كه چطوردر جهت تكنوژي فيلتر نمي توانيد كمك موثري كنيد به نظر من مهمترين كار شما اين مي تواند باشد كه در اين زمينه خيلي ضعيف كار كرديد(منظور صداي آمريكا)
    اين آدرسهايي هم كه مي دهند خيلي قديمي است
    يك پيشنهاد دارم در صفحه فيلتر هاي روز را با سرعت نور بايد تعويض شود نه اينكه يك روز همان فيلتر ها باشدو حتما آن ها را هم قبل چك كنيد و به صورت لينك باشد.تو رو خدا اين را بگو خيلي خيلي مهماست.
    من تا امروز از يك فيلتر شكني استفاده مي كردم كه امروز فيلتر شد.
    مي دانم مشكل است اما اين مهمترين وظيفه شما ايرانيان خارج است مطمن باشيد در ايران سرعت يافتن ضد فيلتر از طرف دولت بالاست و اينجاست كه سرعت شما بايد بالاتر باشد كه متاسفانه اين جور نيست.
    موفق و پيروز باشي.

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند