July 27, 2009

Harry Potter & the Half-Blood Prince

بلوغ هری پاتر

 

harry_potter_Radcliffe در فیلم جدید، ششمین از مجموعه سینمائی هری پاتر، که «شاهزاده دو رگه» نام گرفته، هری و دوستانش در سال ششم مدرسه جادوگری، با جهان تیره ای روبرو می شوند که در آن نیروهای اهریمنی کنترل را در دست گرفتند. راز موفقیت مبارزه آنها، دست یافتن به اسرار جوانی لرد وندرمورت است که از طریق کمک استاد بازنشسته معجون ها، با بازی جیم برادبنت، که به مدرسه هاگوارث بازگردانده می شود. هری پاتر جدید را به خاطر بالغ شدن موضوع ها وسبک فیلمسازی، ستوده اند.

 

فیلمی که در همه دنیا واز جمله در ایران صدها میلیون نفر منتظر اکران آن بودند -- قسمت ششم هری پاتر...که هری پاتر و شاهزاده دو رگه نام دارد. که هفته پیش با بیشتر از 77 میلیون دلار فروش، رکوردهای تازه ای در آمریکا بر جای گذاشت. ظاهرا محوبیت هری پاتر تمامی ندارد...

فیلم ششمی مجموعه هری پاتر، در هفته بعد از اکرانش در دنیا 158 میلیون دلار فروش کرد که رکورد تازه ای است که شکست می دهد فیلم سلحشور تاریک از مجموعه بتمن را... مجموعه هری پاتر، که با کتابهای خانم جی کی رالینز شروع شد، الان با فیلمهای سینمائی و کتابهای مصور و بازی های کامپیوتری و انواع و اقسام اسباب بازی ها و یادگار ها و کتابهائی که در باره این مجموعه و تاثیر آن بر فرهنگ عامه نوشته شده، خودش به یک صنعت تبدیل شده که از بعضی صنایع گردش پول بیشتری دارد.

 

گزارش تلویزیونی بهنام ناطقی

شش فیلم قبلی این مجموعه تا حالا (یا تا دو هفته پیش باید گفت) بیشتر از 5 میلیارد دلار فروش داشتند در مجموعه از اولی که سال 2001 بیرون آمد تا آخری که ده روز است اکران شده... از هفت کتاب هری پاتر 400 میلیون نسخه فروش رفته... و به 67 زبان ترجمه شده و یادم است که در ایران چند سال پیش همزمان 19 ترجمه از یکی از کتابهای مجموعه هری پاتر تقریبا همزمان منتشر شد.

 

ولی فیلم جدید نه تنها هواداران پروپا قرص مجموعه را ارضا می کند، بلکه تحسین منتقد ها را هم بر انگیخت که رویهم رفته بلوغ و به نوجوانی رسیدن شخصیت های اصلی فیلم را به بلوغ هنری آن تشبیه می کنند و از کار کارگردان دیوید ییتز و تیم او تعریف می کنند که نگذاشته اند استفاده از جلوه های ویژه کامپیوتری، از خیرگی عاطفی فیلم و شخصیت های آن، چیزی بکاهد.

 

هری پاتر و همکلاسی های که در سال ششم مدرسه جادوگری هاگوارتز، عشق و زندگی را در کنار دردها و دلتنگی های نوجوانی، با هم تجربه می کنند در جهانی به مراتب تیره تر از فیلمهای گذشته که در آن شخصیت هری پاتر و تماشاگرانش و فیلمسازان با هم به بلوغ می رسند.

دنی یل ردکلیف بازیگر نقش هری پاتر می گوید جذابیت بازیگری در این است که هر چه آن را سخت تر انجام دهید و جدی تر بگیرید، بیشتر حظ می برید، که شغل دیگری مثل آن نیست. او می گوید نقش هری پاتر به تدریج چالش آمیزتر می شود و لذت بخش تر است.

 

چالش هری پاتر، بازیافتن صحنه هائی است از کودکی لرد ولدرمورت - روپرت گرینت، بازیگر نقش ران ویزلی که در داستان ششم عاشق زیبای کله پوک لاوندر براون می شود با بازی جسی کیو. او می گوید قبلا در فیلم های هری پاتر ماجرای عشقی نبود و به خصوص بوسیدن جلوی دوربین کار ناخوشایندی است. او می گوید وقتی جسی را بوسید دومین بار بود که او را می دید و خجالت می کشید هر جند که کار خوبی بود. او می گوید گرفتاری او در یک مثلث عشقی با هری پاتر، داستان را یک کم پیچیده می کند.

 

دharry_potter_watsonر داستان پیچیده قسمت ششم، هری پاتر از ماموریت نهائی خود با خبر می شود و با کمک دوستانش نبردی سهمگین آغاز می کند علیه لرد  ولدرمورت، که بر جهان مسلط شده. نبرد جادوئی با ماجراهای عشقی شخصیت های نوجوان همراه می شود، از جمله برای هرمیون کتابخوان...

اما واتسن، بازیگر نقش هرمیون، می گوید تصور نمی کند شخصیت او در فیلم جدید رشد کرده باشد برای اینکه حال عاطفی خرابی دارد. او می گوید شخصیت هرمیون در فیلمهای قبلی معمولا مسلط و هوشمند است ولی د راین فیلم عاشق می شود و همه جوابهای آن را ندارد، ولی برای همین هم خیلی دوست داشتنی است و طرف دیگری از او می بینید.

 

داستان جدید هری پاتر را هم تیم نویسنده و کارگردان فیلمهای قبلی از کتاب به تصویر برگردانده اند - کارگردان دیوید ییتز از حالا کار روی قسمت هفتم را هم آغاز کرده. تام فلتن، بازیگر نقش دارکو ملفی می گوید شخصیت او از طرف نیروهای اهریمنی مامور می شود که در میان شاگردان هاگوارتز نفوذ کند و اولش دوست دارد که نقش جاسوس بدکار را بازی کند اما به تدریج در گزینه شرارت شک می کند.

 

***

 

به سبب کنجکاوی زیاد نسبت به هری پاتر، خیلی ها در ایران با کتاب ششم، «شاهزاده دورگه» آشنا هستند و احتمالا خیلی ها فیلم آن را هم دیده اند. اما برای آنها که ندیده اند، باید گفت داستان قسمت ششم از آخر قسمت پنجم شروع می شود که شاهد بازگشت نیروهای اهرمنی، نیروهای تاریکی، به اریکه قدرت هستیم. هری پاتر باید همراه با دوستانش این را شکست بدهد. اما نیروهای اهریمنی که به قدرت می رسند، مرگ خواران رها می کنند بین مردم لندن و هم برای مردم عادی و هم برای جادوگران، دردسر می آفرینند.

 

هری پاتر باید این نیروی اهریمنی را شکست دهد اما قبل از آنکه به کلاس ششم مدرسه جادوگری هاگ وارث برگردد، رئیس مدرسه او را صدا می کند و ماموریت تازه ای به او می دهد. این ماموریت تازه این است که به کمک یک استاد سموم قدیمی با بازی جیم برادبند را برگرداند

سرکارش که کمک کند برای تحقیق در باره ماجراهای جوانی لرد وندرمورت، ارباب جهان تاریکی. این ماموریتی می شود برای هری پاتر.

داستان تلاش هری پاتر و همشاگردانش را دنبال می کند برای یافتن ابزاری که بتوانند نیروی تاریکی را شکست دهند و چون حالا همه آنها به سن نوجوانی رسیده اند، چند داستان عشقی هم گنجانده شده. هورمون های قهرمانان داستان هم مثل هرمون های تماشاگرانشان تحریک شده و بنابراین همانطور که در فیلم اشاره کرد، هری پاتر عاشق جینی خواهر دوست وفادارش می شود و دوستش هم عاشق لوندر می شود و مثلث های عشقی به وجود می آید که آنها که با این داستانها بزرگ شده اند موقعش است که به این جور چیزها هم فکر کنند.

 

harry_potter_bn parisa کتابها در باره هری پاتر و علت موفقیت آن نوشته شده و یکی از جنبه های موفقیت آمیز آن تخیل غنی خانم رالینز در خود مجموعه نشان می دهد و جهان قائم به ذاتی که خلق کرده که قوانین خودش و آدمهای خودش و حتی فیزیک خودش را دارد و تماشاگر می تواتد در این جهان فراگیر گم بشود، اما از دلایل موفقیت فیلم آخری اگر بخواهی، رسیدن هری پاتر به نوجوانی باعث شده که فیلم بتواند به معنی های عمیق تری بپردازد از جمله اینکه فیلم تاریک تری است نسبت به فیلمهای قبلی و دید بینانه ای دارد در جهانی که خلق می کند، مثل «سلحشور تاریک» آخرین فیلم از سری بتمن... خیلی تاریک تر است. ضمنا طنز در آن شکفته شده و این طنز را در برابر عشق قرار داده، دیالوگها طنز و عشق.

 

نقدهائی که گرفته از فیلمهای قبلی این مجموعه بهتر بوده. منتقد ها می گویند سعی نمی کند با صحنه های غریب چشم تماشاگر را بنوازد بلکه مثل هر فیلم جا افتاده دیگری، روی شخصیت ها تاکید دارد و دیالوگها و طنزی که در آنها نهفته است. کنت توران در گزارش خود در لس آنجلس نوشته فیلم بهتر از فیلمهای قبلی جا افتاده و مثل کفش کهنه قابل اتکا شده است.

2 comments:

  1. سلام
    من همیشه گزارش های بهنام را دنبال می کنم و از آن جایی که یکی از طرفداران پرو پا قرص مجموعه های هری پاتر هستم لازم دونستم که از بهنام به خاطر گزارش کاملش تشکر کنم.البته تا اونجایی که من می دونم واژه درس سموم در ترجمه های فارسی "درس معجون شناسی " ترجمه شده.در ضمن فیلم ششم هری پاتر با کیفیت پرده ای در ایران پخش شده

    ReplyDelete
  2. این عالیه بهنام . ممنون از تو برای گزارش های فوق العادت . اگه میبینی تعداد نظرات کم هست اینو بزار به عهده ی فیس بوک !! اکثر بچه ها نظراتشون رو تو فیس بوک برات میزارن برای همین کمتر اینجا نظر میبینیم . از بروبچه های تایپیست هم ممنونم که به بهنام کمک میکنین تا این وبلاگ فوق العاده رو مدیریت کنه .
    Elias Os

    ReplyDelete

نظرهای شامل آدرس سایت ها و بلاگهای شخصی، بدون استثنا حذف می شوند